App för att göra GPX-spår från bilders GPS-data?

Diskussion i 'Applikationer' startad av pirum, 7 jul 2023.

1. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    De senaste åren har jag litat till Googles automatiska spårning för att ungefär få till hur jag seglat eller vandrat i naturen. Behöver inte så detaljrik tracking, vill mest bara för skojs skull kunna se hur långt jag gått eller seglat, på ett ungefär, etc.

Den här gången gick jag dock bet. Befann mig utanför mobiltäckning, i norska fjällen. Tog många foton, använde google maps flitigt (hade offline-kartor jag laddat ner i förväg), och hoppades Google skulle logga hur jag rörde mig och sedan uppdatera när jag fick internet igen. Icke. 4 dagar är helt blanka, förutom när jag står på en topp 1500m upp och för några minuter hade täckning mot en mast säkerligen sjukt långt bort.

Dock, jag har tagit några hundra bilder längs vandringarna.
    Plockar man ut GPS från dem får man ju tid och position och borde kunna få ett ungefärligt spår för hur jag gått.

Men jag hittar ingen vettig app för detta? Är det trots allt enklast att skicka över bilderna till dator (de är i heic-format) och försöka lösa det där?

En del av bilderna saknar GPS-koordinater, då exempelvis Samsungs kamera-app (Galxy S21) är sjukt slö på att lista ut GPS, om den ens försöker när man inte har datatäckning. Använde även några andra kamerappar som verkade vara snabbare, och även använt en GPS-app som jag kört samtidigt som Samsungs kamera för att garantera riktig GPS vid "viktigare" bilder. Trots allt tar Samsungs kamera bättre bilder då endast den kan komma åt 64MP-läget tydligen.

Sönderkomprimerad bild, först kopierad till Google Photos och sedan omgjord till png, förminskad och uppladdad till nån bild-site. (innehåller alltså inte gps, bara för att åskådliggöra vad jag vill uppnå, ett gpx-track från sjön upp till toppen och så ner igen på andra sidan.

2. Stanem

Stanem Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
  3. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Tack för tipset, det såg bra ut men kräver visst MacOS 13 och M1-chip eller att jag drar fram ipaden som mest ligger och dammar för min del. Hittade dock några andra bra gpx-visare på App store för min MacOS 12-burk.

Det som löste biffen blev till slut gamla hederliga ExifTool i terminalen på en dator. Tog hem bilderna från Google Foto, det var enklast så, lade dem i mappen photos och körde följande:

exiftool -r -if '$gpslatitude' -fileOrder DateTimeOriginal -p gpx.fmt photos > outgpstime.gpx

Däremot hittar jag fortfarande inget riktigt bra program för att visa .gpx-filerna. Det finns många som visar dem snyggt, men jag vill kunna lägga in lite text, få en markering för varje timme (eller liknande), eller varje kilometer etc.

Och inte heller hittar jag något program för att enkelt lägga till GPS-koordinater i bilder som helt saknar det, på Mac alltså. Provade GeoTag men resultatet blev kanske inte helt kompatibelt vad det verkade. Kanske finns i Windows? Har annars gjort det på telefonen innan överföring till dator, men PhotoMap Pro som jag brukar använda tycks inte stödja HEIC så bra.

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Intressant tråd, uppdatera gärna om du kommit på någon ytterligare metod, nu under månaderna som gått sedan juli. Jag besökte också Norge (och Finland) i somras, får man fråga ungefär vilken del av Norge du vandrade i?
    En enkel metod, som inte visar så detaljerad information, kan vara att öppna kartfunktionen inne i Google Photos. Då ser du, om du zoomar, var bilder är tagna av dig i ett visst område, genom små markeringar på kartan. (Det bör dock förutsätta mobildata och att bilder laddats upp till molnet). Det kan vara en nödlösning om man inte har tid att pilla med mer avancerade metoder.

Det var tråkigt att höra att Googles plasthistorik inte innehåller någon data de dagar du saknar mobiltäckning. Jag levde i tron att sånt kunde sparas och laddas upp i efterhand på något magiskt vis, men tydligen inte då. Eller så kanske det går under vissa förutsättningar men inte under de du befann dig i, jag får gräva lite i det vid tillfälle, beträffande t.ex. mina utlandsresor och se om någon data finns sparad för dem. Känns som att det hade varit enkelt för Google att låta Maps spara någon slags cache lokalt, för att ladda upp när uppkoppling finns.

En app jag skulle uppskatta är en app som sparar detaljerad gps-data varje gång gps är aktiverad, men samtidigt som appen själv inte aktiverar gps, utan den ligger bara passivt och väntar tills gps aktiveras av någon annan app/tjänst, då sparar den all info. Det hade blivit en lösning de gånger man inte vill slösa batteri genom att ha konstant inspelning av sin aktivitet och gps påslaget konstant, men när man samtidigt vill spara så detaljerad information som möjligt. Typ vid just vandringar i naturen kunde det varit en idé. Jag upplever att Googles platshistorik i Google Maps sparar för lite data ibland och alltför odetaljerad. T.ex. om jag använt kartor i Google Maps och fått en exakt plats där jag befann mig vid ett visst klockslag, varför kan inte platshistoriken visa just den platsen och det klockslaget detaljerat i historiken, när telefonen faktiskt haft detaljerad information vid vissa tidpunkter? Istället visar platshistoriken väldigt ungefärlig data ibland, tyvärr. Någon som vet en sådan metod? Denna senare tanke handlar alltså om situationen när man har fullgod mobiltäckning, men platshistoriken sparat alltför ungefärlig och odetaljerad information om ens rörelser.