App för att "skala ner" upplösningen på filmad video... Finns det?

Diskussion i 'Applikationer' startad av gosa, 13 aug 2012.

  1. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Skulle gärna vilja ha en app som klarar att skala ner exempelvis hd-upplöst film man fångat till lite mer lätt-skickad storlek...

    Har familj i olika landsdelar som skriker efter aktuellt material på lilltjejjen typ hela tiden, och som det är nu så måste jag ju välja innan jag filmar om det är något jag direkt vill skicka i typ whatsapp eller om jag vill fånga något för att spara för framtiden... Är ju liksom lite skillnad på att sitta framför tv'n och senare se film i 320*240 eller att se full hd...

    Med 4kärnor på 1.4ghz borde ju inte processorkraften vara något större problem på en filmsnutt på em minut, så frågan är väl om appen för detta finns?
     
    Last edited: 14 aug 2012
  2. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag tror inte du kan skala ner filmen så den blir mindre och samtidigt behålla HD kvaliteten.
    Mitt tips är att spela in i en sämre upplösning och hoppas att den tar mindre plats. De ska
    väl ändå spelas upp i telefonen?
    HD filmen är ju rätt stora idag för att behålla kvaliteten på filmerna.
     
  3. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Du kan ju testa att konvertera videon till mp4 elr liknande men vet inte om filen blir mindre för det..testa
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag tror ju inte gosa menar att bibehålla HD-kvalitet utan just att skala ner till lägre upplösning.
     
    gosa gillar detta.
  5. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Filma i sämre upplösning

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  6. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jag ber om ursäkt... Det verkar uppenbarligen som att jag var extremt otydlig i min post.

    Låt mig förtydliga :
    Jag söker en app som i telefonen klarar av att minska upplösningen på filmer jag fångat i hd-upplösning så att jag lättare kan skicka dessa filmer - direkt från telefonen till mina kontakter. Jag vill kunna behålla ett högupplöst original, men också ha möjligheten att dela med mig av samma original fast i lägre upplösning.

    Vad jag INTE är ute efter är att komprimera filstorleken (På spanska talar man om filstorlek som hur mycket den väger - underbart okomplicerat att förstå).
    Jag är INTE heller intresserad av att filma i lägre upplösning. Föreslår man det har man inte förstått principen med att man oftast kan skala ner en upplösning utan förluster, men att i efterhand öka upplösningen handlar om att lägga till falsk info i "filen" och därmed få ett betydligt sämre resultat. (om man inte jobbar med vektoriserat material, men såvitt jag vet existerar detta inte i filmkameror)
    Eller ännu enklare - fotar ni i 640*480 med en 8mpix kamera för att sedan tro att det går att gå till fotolabbet och beställa A3-utskrifter av hög kvalité?
    - Tänkte väl inte det heller...
     
  7. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    TACK för att du förstod vad jag menade!
     
  8. Aemo

    Aemo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har sökt efter exakt samma funktionalitet under en tid men fick tillslut ge upp och använda mig av http://handbrake.fr/ till pc:n istället. Huvudmotivationen till avsaknaden på android-sidan verkar vara "brist på kraft" i telefonen, men som du påpekat är ju detta ej längre ett problem vad avser flaggskepps-lurarna. Än så länge får man väl ha förståelse för att det är en begränsad marknad, men har svårt att tänka mig att en sådan app inte kommer implementeras inom en relativt snar framtid(< 2 år).
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 043

    MINA ENHETER

  10. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  11. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kan du inte ladda upp filmerna på youtube, göra videon privat och sedan bara skicka länken till dina kontakter?
    Då slipper du ju skicka samma fil till flera personer, lägga massa tid på att konvertera och alla kan se videon i hd-upplösning. :)
     
  12. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Om han är ute utan tillgång till wifi så kan man inte skicka upp HD material till youtube.
     
  13. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Ledsen att jag tagit tid på mig att svara - vill inte verka otacksam, men av olika anledningar har jag inte haft tid att testa så mycket sedan sist...

    Köpte Video Kompressor (den andra länken) och den verkar göra vad söker efter - till viss del:

    Det trista är väl bara att det verkar som att begränsningar i Android gör att OS-et ibland verkar döda själva konverteringen om det känner att det behöver resurser till annat (det är iaf så utvecklaren förklarade det när jag sände honom en "error log" efter att jag fått konverteringar avbrutna).

    Har inte hunnit testa någon av hans rekommendationer ännu (flygläge, stänga av bakgrundsdata) så vi får väl se vad som händer. Kan ju dock tycka att det inte borde vara något större problem för en S3'a att göra jobbet. Kanske går att lösa prioriteringsfrågor med hjälp av root och byte av ROM vad vet jag?

    Hursomhelst - tack för tipsen!
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 566
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Video redigering tar väldigt mycket kraft av en processor. Speciellt HD material. Till och med bildredigering tar en hel del kräm. En telefons processor på 1,4Ghz är långsammare än en PC på 1,4Ghz pga helt annan struktur. Så brist på kraft stämmer nog till viss del.

    Sen så finns det nog knappt en endaste app som använder sig av 4 kärnor idag. De allra flesta utnyttjar väl inte ens 2 kärnor i dagsläget. Marknadsföringen lyckas dock ang. antal processorer men det är en helt annan femma att diskutera.
     
  15. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kör VidCon fungerar mycket bra för det du söker. Har dock en brist och det är att om du har gigantiska filer (filmat 15-20 min i sträck så blir filerna så stora att den ej klarar av att konvertera).
    Annars ett mycket bra program.