App för att starta flera processer samtidigt?

Diskussion i 'Applikationer' startad av spengo, 23 aug 2012.

1. spengo

spengo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag undrar om någon har ett bra tips på en app som kan starta flera processer samtidigt.

Jag springer och vill då starta Endomondo, Turf, Bluetooth och en equalizer samtidigt. Finns det, UTAN att roota, något sätt att fixa detta med någon app?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

2. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Tasker

3. spengo

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Den verkar bra! Finns det någon motsvarande gratisapp? Annars får det bli den.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

4. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Nä, tasker är nåt ruskigt omfattande och har ett oöverträffat djup vad gäller möjligheter.

det jag själv använder tasker till är bland annat att:
    slå på/av wifi baserat på var jag befinner mig (baserat på vilka mobilmaster telefonen är ansluten till).

sänka/höja ring/notification-volym när jag kopplar i/ur headset.

sätta ljusstyrkan till max när jag startar galleriet och återgå till föregående styrka när man går ur det.

5. spengo

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag surfade runt lite och hittade lite Tasker-alternativ. Jag testade AutomateIt, men det hade ett par funktioner som jag saknar och som jag inte vet om Tasker fixar heller:

- Jag skulle vilja skapa en genväg till vilken man knyter uppstart av appar/processer som jag vill ska starta. I AutomateIt fick man endast knyta sådana händelser till att man t.ex. startade bluetooth eller wifi. Exempel: När jag ska ut och springa vill jag ha en genväg som ligger på skrivbordet och som - om man klickar på den - startar Endomondo, Turf, musikspelare och bluetooth.

- Jag vill kunna stänga alla appar/processer genom att klicka på en genväg.

- Jag vill genom att klicka på samma genväg kunna starta vilken annan genväg eller widget som helst på telefonen. Exempelvis en av mina förinställda ljudprofiler i appen Equalizer som nu ligger som en genväg på min hemskärm.

Fixar Tasker detta? Eller finns det någon annan app som gör det.

6. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Tasker klarar det första utan problem.

Det andra är inte helt säkert. Det finns ett action som heter Kill App i Tasker som bör göra det du vill, men sedan Android 2.3 kan man inte döda appar hur som helst, men detta är alltså p.g.a. Android och inte Tasker.

Det tredje är jag inte helt säker på. Det beror nog till stor del på hur Equalizer fungerar.

Om du inte vill köpa Tasker direkt finns en gratis provversion med alla features på utvecklarens hemsida: http://tasker.dinglisch.net/download.html

Om du väljer Tasker kan du kolla i min signatur för fler tips och hjälp om stöter på problem :)

spengo gillar detta.
  7. spengo

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack lassekongo! Jag testar provversionen.

8. spengo

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

lassekongo: appen verkar fantastisk, liksom din guide. Jag har ett problem som du kanske kan hjälpa mig att lösa.

Jag vill aktivera GPS:en automatiskt när jag klickar på genvägen som startar programmen etc. Jag vet att Android numera har en begränsning som gör att man normalt inte kan göra detta med ett knapptryck, men i min telefon (One X) finns en GPS-toggle i widget-form som jag har lagt på hemskärmen. Jag tycker att det borde gå att aktivera denna toggle via Tasker, men jag lyckas inte.

Last edited: 25 aug 2012
  9. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tror dessvärre inte att det går. Som du skriver är det en begränsning i Android och om vilken app som helst kunde göra det ändå genom att utnyttja en widget skulle det ju vara ett säkerhetsproblem.

Har du root? I så fall finns plugins till Tasker som kan hjälpa dig. Jag tror Secure Settings är den man brukar tipsa om. Jag har inte provat den själv men den ska kunna starta din GPS.

Själv brukar jag bara låta GPS:en vara på. Den drar ju ändå inget batteri om den inte används :)