Fråga: App för att styra smarta saker

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Likor, 28 nov 2019.

1. Likor

Likor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Kanske en väldigt dum fråga men undrar om det finns någon app som kan styra smarta saker från olika tillverkare?

Alltså en app för tex Ikea trådfri lifx philips hue mm.

bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 869
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lite komplicerat, men det finns olika system som gör det möjligt att kontrollera det mesta.

1. Hassio (Home Assistant). Open source-baserad mjukvara som kräver att du kör en server lokalt, tex på en Raspberry P. Kräver att man sätter sig in i det vilket kan ta lite tid, inte så "klickvänligt". Du behöver också komplettera med olika USB-stickor för tex Z-wave och Zigbee etc.

2. Athom Homey är en produkt som låter dig styra det mest "out of the box". Har ett klickvänligt gränssnitt/app för mobilen.

3. Samsung Smartthings låter dig också styra mycket, men har inte riktigt samma breda kompatiblitet som Athom Homey har.

4. Animus Hart 2.0 - lite som Athom Homey, men inte lika stor community.

Det finns fler. Det var bara några av de mer populära varianterna. Vad du väljer för system beror nog mest på vad du redan har för prylar hemma. Du får kika på varje produkt och kolla så de har stöd för de tillverkare du tänker använda den med.

Lättare än så blir det tyvärr inte, utan det är lite uppförsbacke oavsett vad man väljer.

Nero och rodak gillar detta.
  3. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Värt att känna till är att Home Assistant i skrivande stund har stöd för integrering mot 1505 olika komponenter och har stöd för det mesta. De släppte precis en officiell Android app i och need senaste stora uppdateringen.

Men med det sagt så ska man också vara medveten att det kommer krävas viss hårdvara för att kunna stödja allt från blåtandsanslutna enheter, Zigbee och Z-Wave. Nu finns det iofs USB-sticka med både Zigbee och Z-Wave i en och samma så du slipper två stickor. Sen så behöver du en PC eller Raspberry Pi att köra Hassio på och en massa tålamod för att lära dig allt. Tack och lov så finns det mycket mer autodiscover funktion i nyare versioner så mycket kommer poppa in automatiskt, och tack vare Lovelace UI:t så kan man numera designa interface:et utan att trixa runt i yaml-filer med texteditor. Det finns till och med stöd för att skapa automation från tal och möjlighet att skapa olika scener också direkt i UI:t. Det tar sig sa mordbrännaren....

Nero gillar detta.
  4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 371

MINA ENHETER

Borde det inte finnas "färdig" hårdvara att få tag på, tänker mig att någon borde tagit fram en homey fast som körs home assistant i grunden om nu stödet är så bra

Last edited: 28 nov 2019
  5. ninjazin

ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    bernard gillar detta.
  6. Bakken

Bakken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 038
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Nja tror inte att teamet har det på tapeten i nuläget tyvärr. Det är lite meck att få klart allt i Home Assistant, men ack så nöjd jag har varit nu i 2 år!

Last edited: 28 nov 2019