Fråga: App för kunna ta emot samtal och meddelanden.

Diskussion i 'Applikationer' startad av haren8, 6 jul 2024.

1. haren8

haren8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Hej, jag har via föreningen fått uppgift att vara kontaktperson och där jag behöver vara anträffbar via telefon och SMS. Det värsta jag vet är att gå runt med två telefoner och telefonen jag äger just nu har endast plats för ett sim-kort där jag har mitt privata telefonnummer.

Önskar hjälp och tips på alternativa lösningar för detta problem.

Någon som kan tipsa om en app eller annan lösning för detta?

Alla tips mottages.

Har inte möjlighet att byta telefon av olika anledningar.

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 589
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Måste fråga. Du är helt säker på att du inte kan ha ett e-sim också?

Nästa tanke är att vidarebefordra sms och samtal till ditt nummer. Problemet är att du då ringer tillbaka från ditt nummer (om du inte väntar tills du kommer hem )

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara för att dubbelkolla, vad för telefon har/kör du?
    Ja, jag funderade på det också

4. haren8

haren8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag spenderar alldeles för stor tid framför telefonen med över 6+ timmar per dygn och gått över till en hybridtelefon. (Knapptelefon med tillgång till BankID, WhatsApp och Google Maps) (Se länk)

Hybridtelefonen har endast stöd ett sim kort och inget e-sim. Skulle vara riktigt grymt och kunna ta emot samtal från en och samma telefon.

Qin f22 pro google version duoqin mtk helio g85 wifi 3,54 zoll octa core bluetooth 5,0 640*960 touchscreen telefon - AliExpress 509

5. haren8

haren8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tyvärr inget stöd för e-sim.

6. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    vidare koppla allt och använd din privata nummer så är problemet löst ?

7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Jag tycker det saknas några pusselbitar, som du skulle behöva förtydliga.

Vad är tanken, har föreningen försett dig med ett sim-kort/telefonnummer för detta ändamål? Eller kan du välja att använda vilket telefonnummer som helst, även ditt eget nummer ifall du skulle vilja?

Sms kan inte vidarebefordras på det sätt samtal kan, så vidarekoppling av samtal blir inget bra. Särskilt om folk skickar sms som aldrig kommer nå fram till dig.

I USA kunde man ha skaffat ett särskilt Google Voice-nummer som hade funkat ypperligt i ditt fall, men det är inte tillgängligt i andra länder. Jag vet tyvärr inte om det finns företag som erbjuder liknande lösningar, men du skulle kunna undersöka det, typ Viber och liknande företag kanske har något? Jag tänker då att du får ett nyskapat telefonnummer som folk kan ringa och smsa till, men du kan enbart hantera det inne i appen. Men det lär kosta pengar, om det finns en sådan lösning.

Om det är en bostadsrättsförening så tänker jag spontant att det kan bli jobbigt att ge ut sitt privata nummer, folk lär ju ringa alldeles för sent och störa. Men du kan ju ställa in Do Not Disturb-scheman så du inte störs av samtal efter något visst klockslag.

Det finns billiga telefoner som inte är smartphones, för typ 200 kr såg jag nånstans. En sån billig telefon skulle du kunna köpa, men hantera sms på en sån kan vara lite jobbigt, särskilt att skriva en längre text.

Med de förutsättningar du gett är det väldigt svårt att komma på någon bra lösning.

8. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Funkar väl inte för SMS men det går nog att lösa med Google Messages så att man kan läsa och svara mess i den privata mobilen (så funderar jag på att göra).

9. N6290

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Hur skulle du lösa det med Google Messages?

Möjligen att det kan finnas något sätt att lura den med RCS, men knappast med SMS vad jag kan se.

10. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Med Google Messages kan du se dina SMS i en webbläsare och även skicka dem, jag gör det ofta när jag sitter vid datorn.

11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Jo, det såklart. Jag också. Men det kräver ju två telefoner, och att den andra telefonen är igång hela tiden, för det ändamålet TS tänker sig. Sen är väl Google Messages webbklient inte riktigt byggd för det ändamålet, den har väl inte stöd för att kunna skifta mellan flera enheter.

Det kanske går att lösa notiser på sin andra mobil via webbläsarens funktion för notiser? Finns det en mobilanpassad version av Google Messages-webbsidan tro?