app för tåhävningar?

Diskussion i 'Applikationer' startad av hobbitar, 8 jan 2013.

1. hobbitar

hobbitar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Jag har börjat göra 100 st tåhävningar varje dag med min kroppsvikt för att träna vaderna. Finns det någon app man kan använda typ stegräknare som håller koll på hur många repetitioner jag gjort?

2. yarr

yarr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Ingen aning. Men varför just 100? Det borde väl ta nästan exakt 2 minuter? Sätt en timer och kör istället, eller kör tills du inte orkar mer varje gång :)

3. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Detta är lite off topic nu, men du vet väl att du bör vila varje enskild muskelgrupp (inklusive vader) i minst ett dygn?

4. hobbitar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Yarr
    Ja jag kanske får köra på tid istället, får helt enkelt räkna några gånger först och se hur många det blir på t ex 2 minuter.

@Henric90
    Jag håller inte med om att den principen gäller på vaderna när man kör tåhävningar med kroppsvikt. Vaderna har en helt annan typ av muskelfibrer än t ex bröstet. Tänk på hur stor belastning vadmuskeln får vid varje steg man tar.

Hursomhelst, det är upp till var och en att lyssna på sin egna kropp. Jag kommer att köra på så här i några månader och sen utvärdera. Jag får väl erkänna att jag glömmer av det vissa dagar men det ska bli kul att se om det ger några resultat.

Jag fick idén härifrån:
    http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_answer_for_massive_calves

5. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Såg inte att det var enbart kroppsvikten. Då har du helt rätt. Själv kör jag med vikter och belastar vaderna utefter det.

6. erikd

erikd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om du har koll på Tasker, men jag har iaf knåpat ihop en profil och en task (som du får aktivera varje gång du vill träna).
    Lägg telefonen vid sidan av dina fötter så att du täcker proximity-sensorn varje gång du gör en "dipp". En räknare plussar då på +1 varje gång du täcker sensorn och visar på skärmen varje gång du når ett tiotal, samt "säger" detta.

Gör alltså en profil som heter tex "Tåhävningar" och lägg in som Context "state/proximity sensor". Länka denna till en ny task som heter tex Räknare. Lägg till samtliga Actions här under (A1-12) så bör det fungera :) (för mig räknar den lite konstigt om man kör snabbare än 1 dipp/0,5 s).

Profile: Tåhävningar
    State: Proximity Sensor

Task: Räknare
    A1: Variable Set [ Name:%Counter To:%Counter + 1 Do Maths:On Append:Off ]
    A2: If [ %Counter > 100 ]
    A3: Stop [ With Error:Off Task: ] If [ %Counter < 110 ]
    A4: End If
    A5: If [ %Counter ~R 0 ]
    A6: Flash [ Text:%Counter Long:Off ]
    A7: Say [ Text:%Counter Engine:Voice:default:default Stream:3 Pitch:5 Speed:5 Continue Task Immediately:On ]
    A8: End If
    A9: If [ %Counter ~ 200 ]
    A10: Variable Set [ Name:%Counter To:0 Do Maths:Off Append:Off ]
    A11: Wait [ MS:0 Seconds:2 Minutes:0 Hours:0 Days:0 ]
    A12: Say [ Text:Counter has been reset. Please deactivate the Tasker profile. Engine:Voice:default:default Stream:3 Pitch:5 Speed:8 Continue Task Immediately:On ]

edit: Såg nu att det var 100 reps ;-) Byt bara ut "200" här ovan mot "100" så fungerar det..

Last edited: 11 jan 2013
  7. hobbitar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Erikd

Jag har aldrig använt Tasker men detta låter lovande :) så jag får nog ta och prova.

Exakt var ska jag lägga telefonen? Jag står på golvet och går upp på tå, sen ner, sen upp osv...

Menar du att jag ska ställa telefonen på högkant med skärmen riktad mot hälarna?

Mvh Hobbitar

8. mr_c

mr_c Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Och om vi nu ska prata träning här så är vaderna, precis som t.ex underarmarna muskler som är vana vid extremt många repetitioner varje dag, i form av allt vi gör.

Så bästa träningen för styrka/volym på såna muskler är färre repetitioner (8-12 t.ex om 3-4set) med tung belastning, då händer det grejer :teeth:

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ursäkta att jag går lite OT men wtf. Ser ut som kycklingklubbor :P

Annars kanske du borde köpa en enkel pedometer? De bör väl slå till när du går neråt mot golvet. Kanske. Då ser du rätt enkelt när du gjort 100 stycken.

En app kanske inte alltid är det enklaste.