App har behörigheter som inte syns i Market

Diskussion i 'Frågor och support' startad av lassekongo, 13 jan 2012.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Hur kommer det sig att en app kan ha behörigheter som inte syns i Market? T.ex. den här: https://market.android.com/details?id=factory.widgets.MIUIAnalogClock&feature=search_result. Som ni ser kräver den inga behörigheter, men efter nedladdning gick jag in på inställningar och hantera appar på telefonen och där står det att appen kräver två behörigheter: läsa telefonstatus och identitet och hantera filer på sd-kort eller vad de nu heter.

Hur kommer det här sig? Ska man behöva dubbelkolla alla appar innan börjar använda dem eftersom de kan ha behörigheter som inte syns i Market?

2. Cesno900

Cesno900 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tycker också det här med behörigheterna är riktigt löjligt. Tydligen finns det progam som kan hantera det här, mer eller mindre, men det kräver rooting för att installera (dock inte för att köras): http://bit.ly/w8gvmh

3. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jo, det vet jag. Möjligheten att stänga av vissa appars behörigheter finns som standard i CM 7 som jag har :) Men det jag undrar över är hur en app som enligt Market inte kräver några behörigheter tydligen gör det ändå när appen har installerats på telefonen. Prova att installera appen som jag länkade till i förra inlägget. Observera att den inte kräver några behörigheter enligt Market. När den är installerad, gå då in på Settings, Applications, Manage Applications på telefonen och välj appen som du just installerade så kommer du att se att den kräver två behörigheter. Det är det som är konstigt

4. Cesno900

Cesno900 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det kan bero på att informationen du får från market inte är automatiskt utan är skriven av skaparen och den från telefonen är kopplad till någon scan-funktion som verkligen kan hitta vad appen kräver. Jag tror jag hittat 2 apps hittills som inte krävde någon behörighet enligt market och jag är ganska säker på att båda krävde åtminstone 1 eller 2.

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Appar som är byggda för att fungera på Android 1.6 och tidigare versioner får de två rättigheterna automatiskt. Det beror på att de rättigheterna inte fanns i Android 1.6 och tidigare så för att alla sådana appar inte skulle sluta fungera så har man gjort så här.

lassekongo gillar detta.
  6. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Tackar! Så det är alltså bara just de här två behörigheterna de kan få? Inga andra? Då behöver man kanske inte vara så misstänksam mot allt man ser :)

7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Har för mig det. Vill du vara säker så får du gräva i källkoden. :-)