App-idé - Stjäl skärmen batteri i fickan?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av zaragon, 2 mar 2012.

1. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag har fått en idé som jag inte tror att jag själv har kunskaper till att genomföra. (Och min idé gäller alltså framförallt problem med HTC Sensation, men den kan kanske vara till hjälp på fler telefoner)

Den handlar om problemet med att powerknappen glappar, vilket leder till
    - Att skärmen ideligen tänder sig i fickan och drar ström
    - Att telefonen knäpper screenshots när man "bara" trycker på hemknappen
    - Att skärmen tänder och släcker sig några gånger ibland när man ska släcka den.

Min idé fixar det första problemet. Målet med det är framförallt att kartlägga hur mycket tid skärmen egentligen är igång i fickan. Man kan ju kolla under battery use hur länge skärmen har varit tänd, men det hjälper sällan om man inte vet exakt hur lång tid man egentligen velat ha skärmen igång - och det vet man ju inte.

(Jag kan slänga in att mitt battery en dag tog helt slut på 4,5 timmar, medan jag hade telefonen i fickan hela tiden. När jag kollade battery use, stor skärmen för 97 % av förbrukningen, trots att jag som sagt inte haft telefonen uppe på hela dagen)

Men (och här kommer min idé)
    Kan man inte skriva en app som räknar tiden som
    - Skärmen är igång totalt
    - Tiden skärmen är igång på låsskärmen
    - Tiden skärmen är igång olåst

Om man kan få siffror på detta kan man kanske verifiera misstankarna om att "fick-tändningar" är en del i Sensationens dåliga batteritid. Om tiden då skärmen är tänd men låst, är längre än någon minut är det sannolikt att den legat tänd i fickan, som ni förstår.

Någon som är på idén och har koll på om det går att genomföra? Jag läser civilingenjör och har en del programmeringskunskaper, men har aldrig programmerat någon Androidapp, så jag har ingen aning om vad man har för möjligheter egentligen.

Last edited: 2 mar 2012
  2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Flyttade tråden då det är en app-ide och skulle säker fungera på fler telefoner än sensation.

zaragon gillar detta.
  3. GuiceU

GuiceU Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tänkte igenom det och kom på, appen kommer ju att dra batteri om den ligger i bakgrunden och räknar tid? Men annars smart idé!

4. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nja, jag ser inget förhinder med att skriva en service som bara väcks när skärmen släcks/tänds (Intent.ACTION_SCREEN_OFF/ON), så det borde inte vara några problem med battriförbrukning.

Kanske kan försöka slänga ihop en app till helgen om jag får lite tid och inspiration över.

Sen ska det sägas också att det här finns inbyggt i ICS. Där kan man få en graf över batteriförbrukning med markeringar för när skärmen varit påslagen.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag vet att jag har tänkt på idén tidigare och började utforska möjligheterna till en sådan här app genom att bara lyssna på intentsen och sedan logga alla händelser i en databas.

lupuslupus; Tack för påminnelsen. Läste tråden lite tidigare idag och kom inte ihåg vad jag kom fram till. Men kom däremot precis på det.

Intent.ACTION_SCREEN_OFF/ON är intents du inte kan lyssna på genom en receiver du definerar i din manifest-fil. Något som jag föredrog just då. Utan du måste ha en service som körs och själv registrerar och avregistrerar lyssnare för de intentsen.

Vet inte hur många användare som blir sura att en service körs hela tiden trots att den i sig inte tar någon cpu-tid om gjort rätt, om man nu då inte stänger av/sätter på skärmen.

http://stackoverflow.com/questions/7366631/action-screen-on-action-screen-off-not-working