App inventor kommunicera till webbgränsnitt

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av ludde_018, 6 sept 2012.

1. ludde_018

ludde_018 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej där alla ni som kommit några eller massor av steg längre än mig!

Jag skulle behöva få en hint om vad jag ska börja lära mig/vart jag ska leta för att kunna slutföra min ide. Som rubriken lyder så är det App inventor jag pysslar med och känner mig hyffsat varm i kläderna där.

Men vad jag önskar är att kunna knyta ihop min app till en hemsida där det ska finnas en lista. Med hjälp av appen önskar jag kunna lägga till och ta bort rader från den listan. Hemsidor har jag i dagsläget ingen koll på, men är i full gång och läser och lär. Och som sagt, det jag önskar lära mig mer om här är hur man enklast fixar själva kommunikationen?

Stort tack på förhand!

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Själva kommunikationen går att lösa på flera vis. I enklaste fallet anger du variabler direkt i din URL, t ex:

http://min.adress.se/filen.php?a=375&b=414

Sedan bör du kanske fundera lite över om vem som helst med en webläsare skall kunna modifiera din sida bara genom att skriva något i en URL.

Det första du bör bestämma dig för är hur du skall skapa din dynamiska hemsida. Php? Asp? Något annat?

Sedan kan du fundera lite över hur du skall lagra dina dynamiska data. SQL-databas? Rena textfiler? Något annat?

När du bestämt dig för hur du skall skapa dina dynamiska sidor kommer du nog också veta hur du enklast skickar data.

m v h Henrik

ludde_018 gillar detta.
  3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du behöver en webbserver av något slag. Du kan köra direkt på din lokala dator, sätta upp en separat server hemma eller hyra in dig på något webbhotell.
    Enklast är ett webbhotell och det kostar inte många kronor att få en med Linux, Apache, MySQL och PHP som fungerar att utveckla mot.

PHP är ett bra och enkelt val som inte är fel väg att gå. ASP kräver i princip en Windows server och det är brukar inte bli lika billigt och enkelt.

För att lära dig PHP så finns det mängder med bra tutorials på nätet.
    Sök efter:
    PHP tutorial
    Lägg sedan till fler nyckelord för det område du är intresserad av.
    T.ex. PHP tutorial mysql

ludde_018 gillar detta.
  4. ludde_018

ludde_018 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar som sagt för Era bra svar! Har pluggat på PHP som bara den nu dom senaste dagarna. I App inventor finns ju funktionen web som man borde kunna använda sig av, men som jag inte fått fungera. Blocken postfile och posttext känns som något man borde kunna använda sig av? Någon som har kläm på hur dom fungerar eller hur jag går runt problemet?
    Och visst borde jag kunna använda mig en php fil att lägga till och ta bort ämnen från listan? Eller behöver jag tex mysql?

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Php är programspråket du använder för att lägga till, läsa ut eller ta bort data ur din databas. Mysql kan vara din databas.

m v h Henrik

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Din lista måste sparas någonstans. MySQL är ett bra val för det. Alternativet är att spara det i en fil av något slag. Visst, om du bara gör det för personligt bruk med en användare och antalet rader i listan är begränsat så kan en fil vara ett bra, snabbt och enkelt val.