App inventor sända # fyrkant vid samtal?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av ludde_018, 18 aug 2012.

1. ludde_018

ludde_018 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Tänkte hör om det fanns någon här som suttit med App inventor och lyckats få telefonen att sända #. Jag vet inte heller varför det inte går, om det är någon form av spärrad funktion eller om # inte är samma sak i textform på tangentbordet som den är på telefonen? Tacksam för tips!

2. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det borde rimligtvis gå att göra. I vilket sammanhang fungerar det inte för dig? Kan du posta lite kod (bilder) på det du försöker göra och som inte fungerar?

ludde_018 gillar detta.
  3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om du använder en tel: uri så beror det nog på att # används i uri:er. Kanske funkar om du url encodar det, byter ut # mot %23.

ludde_018 gillar detta.
  4. ludde_018

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett stort tack till Er båda! Det löste sig med förslaget från appel :). Riktigt grymt att det finns folk som ställer upp och hjälper :)

Jag är rätt ny på området, men tycker riktigt mycket om det, så jag tänkte höra med er, vart får man lära sig tex att man kan byta ut # mot %23?

Ännu ett stort tack!

5. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Alla tecken har en kod och oftast skriver man den i hexadecimalt format. Vanligaste typen av kod är så kallad ASCII kod, något annat behöver du inte lära dig. ;)

Det finns massor med sidor på nätet som anger vilka koder olika tecken har. T.ex. kan man kolla här: http://www.asciitable.com/

I den stora tabellen överst så kollar du i kolumnen "chr" efter ditt tecken (#), och i kolumnen "Hx" kan du se att koden är 23. För att din url ska begripa att du vill ha koden 23 och inte siffrorna 23 så måste du ange % före. Således om du vill ange * så skriver du %2A.

I princip kan man skriva alla tecken som koder, men det blir oläsligt. Vissa tecken som har en specialfunktion i url:er måste dock skrivas som kod för att inte ställa till det. Hit hör #. Men eftersom t.ex. % används för att signalera en kod så måste man även ange den som en kod, i detta fallet %25.

Vill man generalisera så kan man säga att nationella bokstäver (åäö osv) och andra tecken som varken är bokstav eller siffra bör man koda om man är osäker.

Vill man veta mer om URL kodning och specialtecken så kan man läsa här: http://www.blooberry.com/indexdot/html/topics/urlencoding.htm

Som en parentes så är det inte ett tal (tjugotre) utan en kod (två tre), vilket blir tydligare i samband med * som blir "två A".

Lycka till!

ludde_018 gillar detta.
  6. ludde_018

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stort tack för hjälpen, grymt att det finns såna som hjälper till :)