[App] Kultursafari

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av nicclas, 20 mar 2013.

1. nicclas

nicclas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej, jag har skapat en app som heter "kultursafari" som utgår från din plats och visar artiklar från svenska Wikipedia som beskriver "kultur" som finns i närheten. Tanken är att du ska kunna läsa om kulturgrejor (gator, hus, statyer, historiska händelser etc) när du passerar dem.

Appen är tänkt att vara enkel, men samtidigt ge lite allmänbildning och vara kul att använda. Den finns på Google Play på https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kultursafari och lite om appen finns på http://www.kultursafari.se

Appen är ännu inte så vältestad på olika mobiler, så det skulle jag gärna vilja ha din hjälp med. Jag skulle också gärna vilja ha tips på hur den kan göras ännu enklare, snyggare, roligare och bättre. Själva app-koden delar jag gärna med mig av, om det är någon som vill bygga vidare på egen hand.

bernard gillar detta.
  2. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Har du kollat med Wikipedia om det är OK att du länkar in deras grejer på detta sättet?

Risken är annars att du sätter dig själv rejält i skiten med ett rejält skadestånd.

3. nicclas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej evening.beam. Nej, jag har nog inte kollat upp det i super-detalj, men Wikipedia är under licensen CC-BY-SA (http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Reusing_Wikipedia_content) så min tolkning är att det bör inte vara allt för stora problem att använda texterna som jag gjort. Eventuellt kanske jag bör lägga med en länk ("if possible" som det står i licensen) - får se om det "är möjligt".

Om vi antar att användandet av Wikipedia-texterna är okej, har du några kommentarer på funktion och form?

4. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ok, det är möjligt att detta är ok. Jag tänkte mest på att det är en reklamdriven sajt, och om du utnyttjar informationen utan att de får in reklamintäkter så kanske de blir lite ledsna?

Jag vet inte hur deras licensmodell fungerar, jag vill dock att du skulle fundera på det för din egen skull. :-)

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag gör som jag brukar när jag kollar på appar och skriver ner allt jag tänker på.

Ikonen i Play Store behöver fixas. Nu verkar det vara appikonen som är uppförstorad och det är inte snyggt alls.

Uppstarten första gången tog fruktansvärt lång tid. Sen stod den bara och "Väntar på GPS", men när jag tryckte på kartnålen så fick jag en väldigt bra position. Jag gick tillbaks och den stod fortfarande och sa "Väntar på GPS".
    Efterföljande uppstarter går snabbt.

Det känns lite snålt med endast 3 träffar. På min Nexus 7 så är 80% av skärmen grön och längst ner så ser jag de 3 träffarna. Gör det konfigurerbart hur många träffar man vill ha och hur långt bort den ska söka. Nu är kartsidan helt ödslig förutom precis där jag befinner mig.

Jag hade gärna sett en funktion där jag kan flytta min position manuellt och kunna se info om platser där jag inte befinner mig.

Varför inte ha kartan på förstasidan istället för en tom grön sida som inte fyller någon funktion? Nedanför kartan visar du sedan 3 träffar. Genom att dra delen med träffar uppåt så laddar den in fler träffar.

När jag tryckt på en träff så kommer texten upp. När jag då trycker på back så förväntar jag mig att hamna på den gröna sidan igen. Istället så stängs appen.

Jag saknar en refresh-knapp så jag själv kan manuellt ladda om data.

Jag klickade på "Markera som skräpkultur" och trodde att jag skulle hamna på en ny sida där jag kan skriva lite feedback eller nåt, men istället så hade jag markerat det som skräpkultur vilket inte var vad jag ville. Jag hittar inte någon funktion för att avmarkera som skräpkultur. Även fast jag markerat det som skräpkultur så får jag fortfarande upp det i listan med träffar.

När jag är på kartsidan så förväntar jag mig att jag kan klicka på infobubblan som kommer upp så att jag får den långa texten som jag får via förstasidan, men inget händer.
    Nu får jag upp en kort infotext som är avklippt och säger inte mycket om vad jag tittar på. För att få hela texten så måste jag komma ihåg titeln och sedan gå tillbaks och klicka på titeln på förstasidan och sedan läsa texten. Det blir en del onödigt hoppande.

Att ha en avstängningsknapp känns konstigt, men jag förstår att den stänger av tjänsten som kollar var jag befinner mig och hämtar upp info. Jag hade gärna sett en möjlighet att inte ha någon service alls utan att appen hämtar bara info när jag tittar på den.

I settings så står de "Batteribelastning" som titel till de 3 inställningarna, men jag tycker inte att den titeln är korrekt. Ta bort titeln helt.

Förstasidan och settings fungerar inte i landskapsläge. Det gör däremot kartsidan.

När jag klickar på info-knappen får jag upp att jag kör version v0.1, men i Play Store står det 0.11. Har jag en version som är 10 versioner gammal eller har ni bara missat att uppdatera strängen? :-)
    Det går att hämta upp versionnamnet programmatiskt för att slippa uppdatera det manuellt (vilket man lätt glömmer att göra).

Info-knappen är blå när övriga ikoner i actionbaren är svarta. Gör om info-knappen i samma stil.

Jag tycker om att appen är enkel och minimalistisk. Inte massa konstiga funktioner som man inte behöver.

Last edited: 21 mar 2013
    nicclas gillar detta.
  6. nicclas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej e7andy. Jättetack!

Jag är medveten om att den är lite seg när det gäller första uppstarten. Min gissning är att jag har något logistik fel, men jag är lite osäker på vad det är.

Min tanke med den "gröna sidan" är att den bara ska finnas vid uppstart och innan du klickar på din första "länk" (data som visas i en WebView:en). Det gör att "back-knappen" heller inte har någon funktion i appen, utan tar dig tillbaka till hemskärm eller annan app. Kan hålla med om att det kanske inte känns helt 100%, jämfört med hur andra appar beter sig. Appen kör en service som fortsätter köra GPS:en och du kan se ditt närmsta plats i "notification bar", dvs. utan att ha appen i fullskärmsläge. Därifrån kan du också snabbt ta dig tillbaka till fullskärmsläget med aktuell position. Jag tycker inte riktigt om att ha en "stänga"-knapp, då det inte är enligt någon form av standard för Android, men på något sätt måste "servicen" avslutas om man inte vill fortsätta köra appen.

Fint att du ser min ambition att göra appen enkel. Där i ligger att listan med de (bara) tre platserna auto-uppdateras. Att göra gränsen mellan WebView:en med Wiki-texten och listan med platser "dynamisk" låter som en bra idé. Ska se som det låter sig göras på något rimligt lätt sätt. Det bör vara enkelt att lägga till en "refresh"-ikon för den som är lite frustrerad över långsam uppdatering, eller för den som vill stänga av auto-uppdateringen. Målet med enkelhet har gjort att jag tycker det är okej med bara "portrait"-läge, men huvudanledningen till att det bara är "stående" som fungerar är att jag inte är så bra på Android/Java-programmering att jag har klarat att hantera även "landscape"-läge :-) Jag hoppas att jag ska kunna fixa även "lanscape" i en senare version.

Tack för tipsen om: Versionsnummer ska jag se till att skapa något automatiserat för (nu finns en version 0.12 på Google Play med bättre ikoner [vita, och alla i samma stil]); Settings: Rubriken är en gammal rest som jag lägger på ska-fixa-listan; Ikonen: Ska försöka förbättra den och kanske göra den lite mer färgrik.

Som du skriver så finns mycket mer man kan göra med kartan. Till nästa version hoppas jag att det ska gå att se fler platser i närheten, och vara möjligt att panorera runt och se mer. Bör vara ganska enkelt rent tekniskt, men kanske blir det problem med många "markers" på kartan om man zoom:ar ut mycket, om jag inte är försiktig.

Att markera som skräp är en funktion som jag tänkt mig att använda för att sålla på "ointressanta" grejer som finns med från Wikipedia. Som det är nu så lagrar jag bara id på den artikel som markeras i en lista. Tanken är att jag kan använda listan som hjälp för att "manuellt" sålla bort skräp-beskrivningar i databasen.

Jag har någon vag tanke om att, i framtiden, skapa ett "spelmoment" i appen av typen "topplista över besökta platser", och kanske med en kopplad webbsida så att man kan gå tillbaka och se vad man passerat.

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Apropå stängknappen och GPS, titta på little-fluffy-location-library/. Det kanske är bättre än nuvarande lösning? Alternativt en inställning som säger vad som ska hända när man backar ur appen, dvs om servicen ska fortsätta snurra eller stängas av.

Fler än 3 platser är helt nödvändigt Men det behöver kanske inte presenteras fler i taget. En variant kanske vore att det bara presenteras 3 men man kan kasta bort dem som man gör med notifieringar? När man kastar bort en så fylls förstås listan på med en ny.

nicclas gillar detta.
  8. nicclas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack Buzz. Little-fluffy-biblioteket ser lite "tyngre" ut än det jag använder just nu (en kombination av LocationListener och AlarmManager) i och med att den gör någon Broadcast-grej, men jag ska titta lite mer på vad det innebär i praktiken. Kanske kan det ge mig något tips på hur jag ska få min att bli lite snabbare vid upsptart.

Jag håller med om behovet av ha fler än tre "platser", speciellt om det är så att jag "står still". När jag reser/förflyttar mig så upplever jag det ofta som okej om det är så att jag är i stadsmiljö där det finns många Wikipedia-artiklar positionerade. Jag ska se om jag klarar att göra något bättre med kartan när det gäller att se vad som finns i närheten (som kan motivera dig att gå iväg för att se och läsa om platsen/objektet :-) ).

9. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    En idé kring en refresh-knapp kan vara att man får upp nya träffar och då kan man ha ett begränsat antalet träffar. Varje refresh ger x antal nya träffar runt omkring min position.

10. nicclas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej igen. Jag tror mig ha kommit fram till att anledningen till min app är långsammare med GPS-position än Google använder sig av ”getLastKnownLocation”, och min app som snällt väntar på en aktuell "exakt" position.

När det gäller antal platser som listas i listan på huvudskärmen så verkar det lite lurig att få till en dynamisk ”divider” mellan textrutan och listan, men jag ska jobba vidare på det. Nu visar appen i alla fall upp till 20 platser på kartan. Om de ska uppdatera sig måste man dock förflytta sig fysiskt (och hämta kartan igen om den ska ladda nya platser). Platser som listas på huvudsidan markeras som röda på kartan, övriga som blå.

Bättre? Tacksam för ännu fler testare och fler kommentarer :)

11. cowsick

cowsick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Inget händer när jag klickar på texten i kartan. En skylt med namnet på punkten är allt jag ser och får upp.

I den andra vyn ser jag endast de tre närmaste så inte så mycket jag kan göra med appen om jag ska vara ärlig... Gillar idén dock. Och om det nu ordnas så hade det varit trevlig med en navigation funktion så den öppnar resvägen i maps.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nicclas gillar detta.
  12. nicclas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej Cowsick. Tack för kommentaren. Kul att du gillar idén - jag är väl kanske inte ensam med din i GooglePlay/AppStore, men i alla fall...

Det jag programmerat är precis det du beskriver. Du kan klicka på de tre närmsta i listan och läsa om dem. För att se andra platser/saker så måste du förflytta dig (gå, cykla eller åka) så att andra platser/saker blir närmast. Kartvyn är bara tänkt att användas för att du ska kunna se var platsen/saken finns (typ till höger eller vänster om dig). Att ha en "navigeringsfunktion" har varit en tanke från början (min Travelhack-idé) men den har inte blivit implementerad ännu. Lite synd att du får känslan att det ska finnas något mer för att "det ska gå att göra något". Tror du det blir bättre om jag kan beskriva appens funktionalitet i själva appen? Jag hade hoppas att inte behöva göra det, men det är ju synd om det inte blir tydligt hur den fungerar...

13. cowsick

cowsick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Efter att ha provat din app så installerade jag Wikipedia mobile. Insåg att man fick ett nytt lager i sin Google maps. Och vips så hade jag den funktion jag trodde din app skulle göra. Inget fel på din ansträngning men detta fungerade precis såsom jag ville ha det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

14. nicclas

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

cowsick: Ok. Ja, Wikipedia mobile är en av c:a 10 kart-wikipedia-appar jag provade innan jag började programmera min. Den största skillnaden mellan Wikipedia Mobile är att den inte gör samma urval av platser (nearby bara på engelska artikel i den appen?) Min tanke är att sålla ut hus/platser/gator och "slippa" städer och regioner. Min tanke är också att listan med närmaste uppdaterar när du förflyttar dig, inte att du ska sitta "still" och klicka/läsa; utan läsa om sådant som du ser när du passerar det fysiskt... (idealt: se statyn från bussfönstret, läs om den/historien i appen, typ.) Men det ena utesluter ju inte det andra - jag jobbar vidare med min version så får vi se vad det blir när det är "klart"...