[App] Locats -- Helautomatisk GPS-trackingapp

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av sklp, 8 november 2013.

1. sklp

sklp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag har länge använt mig av vanliga trackingapps (tänk CardioTrainer eller RunKeeper) för att spara ner alla mina promenader/cykelturer. Det är dock ganska störande att manuellt starta/stoppa sådana trips hela tiden.

Så i somras programmerade jag en liten app som är på hela tiden och använder sig av Google Play Services Activity Recognition för att avgöra om en användare går eller cyklar och i sådana fall starta gps och tracka det. För min del är den appen (som är en prototyp och ännu inte ens finns på Play Store) nu tydligt bättre än CardioTrainer (som jag använde innan), då den dels automatiskt starta/stoppar tracking och dels den är snabbare i vissa andra avseenden. Och jag har själv använt den i några månader och knappt rört koden.

Jag har funderat på att lägga ut den som gratis-app på Play Store typ för kul, men vet inte om nån är intresserad. Skulle också kunna tänka mig att lägga en apk här om nån är intresserad, innan jag lägger på play store. Skriv gärna i tråden isåfall, om nån vill testa.

Grejen är att jag inte har så mycket tid att programmera den då jag spenderar ganska mycket tid med studier nu under terminen.

Lite screenshots på appen: https://www.dropbox.com/sc/4q1c5x1mmeecvlz/dDGyB0WZ4M

Uppdaterat: Nu har jag lagt på Play Store. Testa gärna, och var beredd på att batteritiden tar en viss hit :-).

För mig är det fullt användbart då jag laddar mobilen när jag kommer hem även utan denna app..

Play Store: https://play.google.com/store/apps/details?id=sklp.locats

Appen heter Locats. Man kan fråga sig om det syftar på lokatter, LOCATSion (felstavning av location), eller LOLCATS utan L. Svaret är alla tre :)

Uppdaterat igen: Oopps! Kartor syndes inte i versionen jag hade igår eftersom jag bytt key utan att fixa ny Google Maps key. Fixat nu i ovanstående länken.

Last edited: 30 november 2013
  2. fredamn76

fredamn76 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Xperia Z2 Tablett
    ROM:
    Stock
  3. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Hur vet den när den ska spela in?

4. sklp

sklp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hmm... Typiskt att det finns en sån app nu.. Hehe

Jag har testat den lite idag, och gillar vissa saker, men saknar en del funktioner som jag personligen vill ha (veckostatistik, möjlighet att manuellt lägga till promenader om man haft telefonen av eller inte med sig, m.m) så för mig fyller ändå min app ett värde.

Kul om folk vill testa, skulle kunna lägga en apk här som den är nu. Det är dock signat med debug key för närvarande och så. Så verkligen bara för att testa

5. sklp

sklp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För närvarande så här:

Den använder Google Play Activity Recognition med 30 sekunders intervall (en parameter som jag fått justera en del). Det innebär att telefonens accelerometer kör ett ögonblick var 30:e sekund hela dagen. Så fort accelerometerrörelserna är tillräckligt övertygande (en till parameter som jag fått justera en del) så startar GPS-tracking (oavsett om du är inne eller ute, men kommer inte få några position updates inomhus, men så fort man går utanför dörren så...)

6. tcntad

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Då förstår jag:)

7. sklp

sklp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Uppdaterat original-posten med APK nu.

Precis fixat icke-debug key, så det är riktig key nu :)

8. sklp

sklp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tänker nog lägga på Play Store rätt snart bara för att. Den kan få dålig rating av buggar eller batteritidproblem kan jag tänka mig. Men testa gärna lite åt mig innan jag lägger ut där :)

9. sklp

sklp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Oopps! Kartor syndes inte i versionen jag hade igår eftersom jag bytt key utan att fixa ny Google Maps key. Fixat nu i ovanstående länken.

10. sklp

sklp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

11. tcntad

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon: