[App] MrCashManager - Daglig budget och pengakoll

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av steen, 6 jun 2014.

1. steen

steen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Google Play länk: https://play.google.com/store/apps/details?id=budgetapp.main

Under min tid i universitetet började jag tänka på CSN som en daglig inkomst istället för en klumpsumma i slutet på varje månad. Så dela upp studiebidraget på 30 och "ge dig själv" typ 100 kr varje dag. Så om du köper något dyrt hamnar du på minus i din budget och måste spara några dagar. Men om du lever snålt några dagar samlar du på dig en buffert och kan spendera lite extra någon helg. Sen skaffade jag en Android-telefon och bestämde mig för att göra en app som hjälpte till att hålla koll.

MrCashManager är gjord för att hjälpa till att hålla koll på vart pengarna går och uppmuntra till att spara genom att byta från ett månadsperspektiv till ett dagligt perspektiv på din budget. Du väljer hur mycket du vill få varje dag och denna summa läggs till dagligen. Transaktioner sparas i olika kategorier och du kan se vad pengarna går till.

Andra funktioner
    - Events. Länka transaktioner till ett visst event för att se vad en utlandsresa har kostat t.ex.
    - Den dagliga budgeten färgas beroende på derivatan. Alltså om du är på väg uppåt och sparar pengar är den grön. Gör du av med mycket pengar blir den röd, så du blir taggad på att sluta slösa!
    - Gör transaktioner med olika valutor. Om du reser utomlands och betalar i annan valuta
    - Installments/avbetalningar. Dela upp en transaktion under en längre tid om du inte vill låta den dagliga budgeten gå helt i botten
    - (Enkel) graf som visar hur pengarna har ökat/minskat

Om du är som jag och ogillar när appar ska ha tillgång till mycket mer än vad dom behöver eller inte vill ge ut bankinfo till tredjepart så kan jag säga att MrCashManager behöver inga permissions! Detta betyder ju däremot också att den inte hämtar info från din bank utan du måste göra transaktionerna själv. Därför har jag lagt mycket fokus på att det ska gå så fort som möjligt att göra transaktioner med snabbknappar för de mest använda kategorierna t.ex. Tanken är att man ska hinna dra upp telefonen och knappa in transaktionen medan man väntar på att korttransaktionen i kassan ska gå igenom.

Så om daglig budget istället för månadsbudget låter som något för dig och att behöva lägga in transaktioner själv inte är något som stör dig så är det bara att gå och ladda ner!

Last edited: 6 jun 2014
  2. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Bra idé! Kan du inte koppla den till Bankdroid?

[Written by my thumbs on a state-of-the-art Nokia 3110.]

3. steen

steen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har funderat lite på det då ett par andra också har frågat om det. Men det är inget som är planerat just nu. Jag har istället satsat på snabb tilläggning av transaktioner, som t.ex. snabbknappar (som dyker upp efter 2 transaktioner av samma kategori) med olika funktioner för att kunna lägga till transaktioner så fort som möjligt.

Men om efterfrågan på Bankdroid-implementation är stor så är det kanske läge att fixa det :)

Snah gillar detta.
  4. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Förstår det. Viktigast är ju att få igång appen.

Finns massor av liknande appar, men din är lovande i jämförelse tycker jag.

Spendability körde med Bankdroid. Om det blir aktuellt även för din app kan jag nog lugnt säga att du kommer få många användare av Bankdroid att köra din app också.

[Written by my thumbs on a state-of-the-art Nokia 3110.]