App of the week?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Methaniel, 11 december 2010.

1. Methaniel

Methaniel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

En ide till bloggen:

En app of the week artikel där man djupdyker i en populär och användbar app som man kan få ut mer av med lite kunskap.

2. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Kanske kunde vara något på min (och X10fan) blogg när jag har köpt mobil.

Tack för tipset ialafall :D

3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tycker det låter som en lysande ide. Tycker att det vore extra roligt om ni skrev om svensk utvecklade appar kanske inte enbart men en del specielt dem som utvecklats på swedroid.

4. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Swedroid App of the Week. SAW. Perfekt.

Skulle vara väldigt kul, t.ex. på helgerna så att det finns någon kul att läsa mer än krönikan. :)

5. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en utmärkt idé, vi skriver på tok för lite om appar och ambitionen har hela tiden varit att försöka belysa vad framför allt svenska utvecklare producerar.

Varför det varit extra tyst den här månaden beror på att vi sitter i juryn till SADC. Skriver vi om en applikation som utvecklaren sedan skickar in ser det förstås inte särskilt bra ut.

6. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Jag kan tänka mig ställa upp att göra en "app of the week". Är dock tveksam om det går att endast skriva om svenska populära och användbara apps.

Precis som Bernard säger så ser det inte så bra ut om vi ger props åt en app just nu, då Swedroid är aktiv till SADC (som är över 31 december).

Hur vill ni ha "App of the week"? Vilken dag i veckan? Hur ska jag hitta alla "svenska användbara och populära" apps?

Ge synpunkter så blir det inte bara jag som bestämmer hur det ska vara. :)

7. kanske

kanske Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Låter bra :D

8. Methaniel

Methaniel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag är ju en total nybörjare på android, har inte ens skaffat min första telefon ännu (väntar på att Comviq ska börja sälja Blade) och för mig hade det väl varit trevligt att börja från början med de appar som finns på "alla" telefoner. Sedan gå vidare med en genomgång av de appar som flest använder, med prioritering på de appar som har avancerade funktioner, Launcher Pro Plus kanske är ett sånt exempel.

Upplägg?
    • Vad ska den göra?
    • Hur gör den det?
    • Hur kan den göra det bättre med användarens hjälp?
    • Vad kan den göra mer om man vill?
    • Hur bra gör den det den ska göra?
    • En jämförelse/referens till liknande appar.
    • Något sorts betyg, eller kanske en rekommendation ( Om du vill ha dessa funktioner är denna app bättre för att bla bla bla)

Om det finns flera liknande/likvärdiga appar så kan det väl vara en bra ide med ett jämförelsetest där man tar upp de två tre populäraste apparna med just den funktionen och får någon sorts slutsats om vilken som passar just mig som användare bäst.

Det känns som att en viktig del i detta är att man tar stor hänsyn till den enskilde användaren, alla använder sin mobil olika och därmed kommer apparna att utnyttjas på olika sätt.

Ett litet tillägg, appar som kräver root tycker jag går bort eftersom i mina ögon borde handla om det som gemene man kan använda.

Mina 2 Cents!

Last edited: 14 december 2010
    robot gillar detta.
  9. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Ett kanske lite annorlunda koncept vore att man tittar på en kategori applikationer istället för en speciell app. Möjliga typer av applikationer skulle kunna vara webbläsare, smsprogram, kalendrarar osv.

I början av en artikel skulle man kunna sätta upp några funktioner som alla applikationer i den kategorin måste ha för att vara med i jämförelsen. Sedan går igenom vardera program och diskuterar dessa funktioner för vardera program och jämför dem. Sedan kan man även ta med extra funktioner som bara vissa applikationer har.

Till sist ges den bästa av de jämförda applikationerna får sedan epitetet "App of the week"

Dock så tar nog detta upplägg mer tid för skribenten då han/hon måste spendera mer tid på research.

10. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Gillar ditt förslag, men precis som du säger så kommer det att ta lite mer tid (och tid behövs för en studerande). Tack för tipset!

11. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Hoppas nån tar tag i detta själv så är mina språkkunskaper begränsade ;)