[App] Side-Scroller

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Pjodor, 16 maj 2013.

1. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag är ny inom apputveckling och försöker lära mig allt eftersom genom att titta på guider osv. Utvecklingsmiljön jag har använt mig av är Corona SDK och lyckats att göra ett rätt simpelt side scrolling spel, som jag också fått upp på market (med de förkunskaper jag hade innan är jag lite stolt ändå ;)).

https://play.google.com/store/apps/...wsMSwxLDEsImNvbS5wYXR3ZXMuc2lkZXNjcm9sbGVyIl0.

Om det är någon som har lust att testa spelet och komma med nån kommentar eller förslag på vad som kan förbättras eller läggas till vore kul.

Vad jag försöker lära mig nu men som går väldigt långsamt framåt är att göra en global highscore lista där allas bästa poäng lagras och som alla kan se som spelar spelet. Det finns en del guider som tar upp detta hur man hämtar och skriver till en databas på en server. Jag har en server som jag kan använda som stödjer PHP och MySQL men jag vet inte än hur jag ska använda det :P Är det någon som vet en bra och tydlig guide som tar upp detta? :)

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Ser riktigt bra ut för att vara första spelet. Lite finslipad grafik och att visa current score på skärmen är väl det som behövs. Global highscore är också en bra ide.

3. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Tack för svaret :-)
    Ja, jag hade så man kunde se sin score under tiden som man spelade men det blev lite knas när man startade om. Men det var rätt tidigt i utvecklingen jag kanske kan fixa det nu, det är värt ett försök :-)
    Sedan har jag gjort grafiken själv också och om jag inte hittar nått som någon annan har gjort och som man får använda så lär det nog inte bli mycket bättre :-P
    Global highscore är något som jag vill göra men efter att jag försökt sätta mig in i det så verkar det som att det kommer ta lite tid att få till, men det vore coolt :-)

4. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

En annan idé som jag har är att dela upp skärmen i två delar. Trycker man på höger halva så åker man upp och trycker man på vänster halva så alternerar man mellan att åka fram och bakåt. Men jag känner iofs att man kanske inte ska krångla till det för mycket heller. Det ska vara lätt att förstå sig på men ändå utmanande, som i princip alla mobilspel försöker vara :)

5. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Nu har jag uppdaterat spelet med lite allt möjligt.

Nu kan man välja på tre "game modes".
    Classic, då gäller det bara att hålla sig vid liv så länge som möjligt och ta så mycket poäng man kan. Ett poäng varje sekund, fem poäng om man flyger nära en grön fiende, femton om man flyger nära två samtidigt och femton om man tar en stjärna.

Time attack, man har 30 sekunder på sig att ta så mycket poäng som möjligt. Tjugo extra poäng om man är vid liv hela tiden ut.

Survival, man ska hålla sig vid liv så länge som möjligt. Dock tar tiden slut och man behöver ta stjärnor för att få fem extra sekunder. När tiden tar slut sprängs man.

Alla varianterna har egna achievements som går att ta. Lyckas man med att ta hundra och tvåhundra poäng i classic kommer ens flygare att ändra utseende.

Tyvärr ingen global highscore lista än. Det var svårare än vad jag räknat med. Google har ju google play game service nu som jag fmrsöker sätta mig in i. Jag uppdaterar dock med jämna mellanrum "score to beat" som är det bästa resultatet som lagts upp på Facebook gruppen som finns till spelet.

Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2

Last edited: 29 jul 2013