[App] Sigma Matematik - alpha test

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av lagge92, 24 mar 2011.

1. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Jag och några klasskamrater har under läsåret lärt oss grunderna för androidutveckling och sedan skapat denna applikation med sammanfattningar, övningar och verktyg för att träna och hjälpa till med matematik.

Vi har lagt upp en alfa version på android market som kan laddas ner här:

https://market.android.com/details?id=com.fluffysteel.matteappen

Nyaste versionen är 0.5.6

Det finns en del buggar som vi är medvetna om så håll detta i åtanke, det är en tidig testversion så bedöm den inte allt för hårt ännu i era recensioner! :)

Kom gärna med förslag till övningar, verktyg och andra funktioner ni skulle vilja se.

Tack! Vi hoppas att någon där ute kommer kunna dra nytta av den! Den kommer alltid att vara gratis!

Om du är programmerare och skulle vilja göra en övning och ha med ditt namn som tack kan du PMa mig! vårt system för att göra övningar är ganska modulärt så du behöver inte skapa någon layout el. dyl. Bara en kort Javaklass

Last edited: 6 apr 2011
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Hum, skumt på mobilen är länken en 404 på någon devices sida. (Har firefox). Söker jag på matteappen eller matte appen på market hittar jag inte heller något. Har ni låst den till något speciellt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

hmm länken fungerar för mig, men testade att korta ner den lite. funkar den nu? den kommer fram om du söker på "sigma matematik" så hittar du den annars

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Söka på sigma matematik fungerade bra men jag antar det är firefox i mobilen som inte gillar länken då den fortfarande inte fungerar för mig.
    Intressant gränssnitt och syfte, är väl lite långt ifrån målgruppen men jag hoppas att det blir något bra för er. Är väl lite fundersam om att ni släppte den som tidig alfa på market då det kan skada lite.
    Har matematiken bytt namn för när jag gick hette det a-e + diskret och inte siffror.
    Stör mig lite på alla coming soon tabbar.
    Matematik 3 har tabbar som har riktiga namn men saknar text, kommer texten eller är det en bugg?
    Kan nog bli en bra app för en hel del.
    Att få reda på vad för slags frågor man svarade fel på finns det eller är det kanske en förbättringar ide? Hade inte tid att testa alla övningar :-P

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

tack!

alla dom där tabbarna kommer att fyllas allt eftersom.
    Detta är anpassat efter GY2011 där kurserna bytt namn till 1 2 3 4 och 5 där 5 är matte e och diskret kombinerat. :)

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Så ex matte 3 tabbarna är inte ifyllda än bara? Menar att tabbarna har korrekta namn men de har inget innehåll.
    Det var det värsta, man lär sig något nytt varje dag :)

7. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Ska testa den imorgon. Visserligen är man färdig med matten med den kommer säkert gynna någon.

8. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

precis. det är placeholders. Vi har skrivit sammanfattning för hela kurs 1 och 2. Ska bara implementera allt. Hur är det med läsbarheten på de olika typsnitten? standard känns mycket lättare att läsa men det blir enhetligare med det handskrivna. Det blir förmodligen en inställning där man kan välja själv :)

Last edited: 25 mar 2011
  9. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

Jag gillar appen! Även jag är lite utanför användningsområdet, men snyggt presenterad och många användbara saker verkar finnas. :)

Jag tror att det är bäst att använda ett lite mer lättläst typsnitt för långa texter, till exempel sammanfattningarna. Iaf jag har mycket svårare att läsa sammanfattningen för kurs 2 än för kurs 1, som har ett mer lättläst typsnitt.

Bra jobbat!

10. Fiisken

Fiisken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trevligt att folk vill testa. :) Jag är med och utvecklar appen, så jag kommer att titta in i tråden lite då och då och försöka rätta till en del av de fel som ni hittar. Just nu har vi som sagt ett antal buggar och fel i appen. Ett par som jag kan komma på på rak arm är:

• Random kraschar i Differentialekvationsövningen.
    • Medaljaktiviteten kraschar lite då och då.
    • Medaljer sparas inte.
    • Fel medalj låses upp.
    • "Rensa highscore"-knappen kraschar ibland i highscore.
    • Krasch vid inskrivning av för stora tal i diverse verktyg.
    Dessa fel ska vi kolla på idag och se om vi kan göra något åt. Förmodligen slänger jag in try/catch i ett par verktyg, och lagge92 kollar in medaljerna osv. Förhoppningsvis kommer appen att fungera ganska mycket bättre efter kvällens patch. :)

Tack för alla kommentarer!

Last edited: 25 mar 2011
  11. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Nu har vi laddat upp version 0.5.2 på market!

changelog:
    Fler buggrapporter och övriga förslag skulle verkligen uppskattas!
    Tack!

12. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Ni kanske har hunnit fixa det i och med den nya patchen men följande är vad jag har funnit:
    1. vid potenser saknas det ^ tecken. Tex står det 56 istället för 5^6 under 1014 istället för 10^14.
    2. saknas regler för rotutdragningar. Ni kanske borde nämna andra rötter än bara andra roten ur.

13. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Tack!
    Upphöjt till tecken kommer definitivt inom kort. Vi har nämligen redigerat det handskrivna typsnittet och bytt ut vissa tecken som vi aldrig använder mot upphöjda siffror mm. Detta har vi dock inte hunnit göra för droid sans som används i sammanfattningen för kurs 1 just nu, senare kommer man kunna byta mellan typsnitten med en inställning!

14. Fiisken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tog mig tid att skriva ihop en liten "Att göra"-lista. Kan hända att jag glömt något.

Sigma v0.5.2 alpha

Saker som kan/ska fixas, eller förslag från gruppen:
    • Fixa till enheterna i enhetskonverteraren.
    • Fixa "tryckt" knapp på "Go!" i scorescreen.
    • Fixa medaljernas sortering.
    • Fixa upphöjda tecken i det vanliga typsnittet till sammanfattningarna (och även ändra så att de är med i sammanfattningarna på rätt ställen).
    • Fixa inställning för att välja mellan typsnitt.
    • Fixa en meny då man trycker på meny-knappen på telefonen.
    • Fixa rottecken.
    • Fixa textfärg på alla knappar i verktygen då de trycks ned.
    • Göra övningar i andra former.
    • Skriva tips i sammanfattningar som säger att de tillåter landscape-vy.
    • "About"- och "Tack"-sidor i appen. Troligen åtkomliga från meny-knappen bl.a.
    • Fixa alla kraschar. Hittills kända: Diff-ekvationer.

Inkommande förslag:
    • Övningar: kunna se vad man svarat fel på. Möjligen även efter övningen. - Zooklubba (Användare på SweDroid)
    • "Saknas regler för rotutdragningar. Ni kanske borde nämna andra rötter än bara andra roten ur." - Donre (Användare på SweDroid)

Stående ändringar:
    • Fler övningar.
    • Fler sammanfattningar.
    • Fler medaljer.
    • Buggfixar.

--------------

Många/en del av ovan nämnda saker kommer med stor sannolikhet att fixas i nästa patch. Vi kommer dock inte att hinna med alla. Jag tror att det kan vara smart att göra lagom stora patchar mer ofta nu i början istället för att samla saker på hög, vi har nog med saker som ska fixas som det är. Nu behöver vi fler förslag från er. :)

15. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Verkar vara en väldigt intressant app, ska genast tittas närmare på. :)

16. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ni har inget för linjär algebra...? ;)

17. Fiisken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tisu, det har vi tyvärr inte. Vi kommer att täcka in det som vi fått möjlighet att läsa under vår gymnasietid, alltså Matte A, B, C, D, E och Matte Diskret. Vi läser för närvarande Matematik Breddning - Numeriska Metoder och kommer att fortsätta med den kursen till dess att vi tar studenten i juni, men det är lite osäkert om vi kommer att lägga till något innehåll för breddningskursen. Dessutom är det ganska mycket Excel-arbete och liknande i den kursen, och uppgifterna är lite annorlunda (t.ex. Gausselimination).

Just nu kommer vi att fokusera på det vi har påbörjat, och så får vi se vad som händer sedan. Vi kommer sannolikt att tappa ett par medarbetare efter studenten så vi får se vad som händer därefter, men någon eller några av oss kommer säkerligen att patcha appen även i fortsättningen. Jag har själv stor lust att fortsätta projektet som det ser ut just nu.

18. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Version 0.5.3 är nu släppt på market! Ändringar sedan 0.5.2:
    Ladda gärna ner och testa! och kom med förslag till vilka sorters övningar, verktyg och andra funktioner ni skulle vilja se! Vårt mål är att göra denna app så fullspäckad med användbara funktioner som möjligt!

Om du är programmerare och skulle vilja göra en övning och ha med ditt namn som tack kan du PMa mig! vårt system för att göra övningar är ganska modulärt så du behöver inte skapa någon layout el. dyl. Bara en kort Javaklass :)

Tack till alla som gett synpunkter hittills!

19. Fiisken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bumpar tråden lite då vi lyckats få in ett antal nya övningar och annat. Här är en sammanställning av saker vi lagt in sedan sist:

• Nya allmänna övningar: Addition, subtraktion
    • Nya övningar på kurs 1: Bråkräkning, procenträkning
    • Ny övning på kurs 2: Ekvationssystem
    • Nytt verktyg: Ekvationssystem (löser ekvationssystem med två variabler)
    • Ny funktion: skryt med dina höga poäng genom t.ex. Twitter, sms eller Friend Stream för HTC-telefoner (Facebook fungerar ej p.g.a. bugg i den officiella Facebook-appen som jag förstått det. Den listas dock som ett alternativ.)
    • Ny knapp för att starta en övning direkt från dess highscore.
    • Kraschen i Diff-ekvationer har fixats. Den bör inte krascha längre.
    • Komplexa Tal-övningen har flyttats till kurs 5.
    • Övriga buggfixar och finputs.

Testa gärna alla nya funktioner och övningar och skriv här eller till [email protected] om ni hittar några fel! Andra tips och förslag är också mer än välkomna! Vi vill som sagt veta vilka övningar folk har störst användning av osv. så att vi kan prioritera så bra som möjligt. :)

20. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Detta är en mycket bra idé som jag nu har implementerat i appen! Det kommer att finnas i nästa patch tillsammans med många fler förbättringar så som en inställning för att hålla skärmen igång under en övning, mer sammanfattningar, fler övningar etc! :)