[APP] Sök Operatör - App för att ta reda på vilken operatör din kompis har mm

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av gonzo, 14 sept 2011.

1. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej, har tagit och snickrat ihop en liten app som visar vilken operatör utgående samtals nummer tillhör. Den presenterar även lite statistik över vilken operatör du ringer till oftast och % samt tid av alla utgående samtal du gör till dem. Kan även ta reda på hur många i din kontakter som har en viss operatör.

På så sett kan man ta reda på om det kan löna sig att skaffa någon tillläggstjänst till sitt abonnemang för att ringa billigare till andra operatörer eller till och med byta operatör.

Som sagt appen är i sin linda, har ideer på andra funktioner som kommer adderas när tid finns. Skulle uppskatta om ni i detta forum testar och återkommer med problem som dyker upp eller förslag på förbättringar.

Appen ligger på Market och heter Sök Operatör. Var vänlig och lägg synpunkter/kommentarer om appen i detta forum och inte på market, så jag kan lättare bemöta dem.

Uppdaterat 11-12-24
    Har nu laggt upp en ny version av appen på market. Har ändrat mycket under skalet då all info nu ligger i Androids databas. Största ändringen för användaren är att man nu kan lägga in kostnad för samtal / operatör. Minutkostnaden räknar per påbörjad minut. För att lägga till kostnad ta och klicka på önskad operatör i Statistik fönstret.

[​IMG] [​IMG]

[​IMG] [​IMG]

[QR]http://market.android.com/details?id=com.mfl.app.findCarrier[/QR]

Last edited: 24 dec 2011
    ZaInT, vurna och Hund gillar detta.
  2. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Fungerar den bara för svenska operatörer?
    Har ju flyttat till Köpenhamn så en app som denna med stöd för både svenska och danska operatörer skulle vara guld värd för mig.

Jag vet att det går att kolla upp danska operatörer på något sätt, har sett danska appar för det men skulle behöva en som klarar båda länderna.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

3. rimion

rimion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Hur är det tänkt att Statistik ska fungera? Är det enbart statistik över samtal gjorde sedan din app installerades? När jag startar appen första gången är den fliken helt tom. Ett önskemål vore att utgå från telefonens befintliga samtalshistorik.

4. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Appen fungerar ok på min mobil. Arc. 2.3. Dock så står många nummer som Telia fast de är 3. Alla mina arbetskamrater har 3. Varför blir det så?

5. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

@Urbanlarsson: Som det är nu fungerar den bara för svenska nummer då PTS bara har svenska nummerserier i sin databas. Vet du var danska motsvarigheten till PTS heter? I så fall kan jag se om de har något jag kan använda.

@rimion: Som appen fungerar nu är det bra samtal gjorda efter att appen har installerats som används för statistiken. Skulle kunna lägga till lite senare så att man kan "importera" ifrån call loggen. Men valde att inte göra så ifrån början av olika orsaker.

@x10christian: Underligt, vilken operatör visar appen när du ringer upp någon av dem? Visar den rätt då?

6. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Glöm mitt inlägg. Det är ju derass privata mobiler som kan ha annan operatör. Tänkte inte på det. Sorry.

7. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det var ju bra att det ordnade upp sig!

8. StigHelmer

StigHelmer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej,
    Jag har en fråga. På bilderna ser det ut som app:en kan särskilja nummer som ringer från mobila och fasta nätet? Om detta stämmer så är jag mycket nyfiken på hur du går tillväga.

mvh,
    StigHelmer

9. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag kollar på nummerserien. Om det är ett riktnummer eller mobilnummer som rings upp.

StigHelmer gillar detta.
  10. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Har kollat med nummer i Danmark men hittar ingen bra lösning. TDCs egna app kan kolla om nummret är ett TDC nummer. Kan sniffa trafiken och se hur dom gör, gissar på att dom använder sin egen databas.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

11. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok, tack för infon. Hör av dig om du lyckas få ut något.

12. jilldris

jilldris Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är inte med på hur appen fungerar? Vadå titta på nummerserier? Man tar ju med sig sitt nummer varje gång man byter operatör?

13. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, du tar med dig ditt nummer när du byter operatör och det registreras sedan hos PTS. Det jag gör är att jag frågar PTS vilken operatör som det önskade numret är registrerat hos.

Men för att ta reda på om numret är ett fast nummer eller mobil nummer kollar jag på nummerserien.

Last edited: 15 okt 2011
  14. robinsonR

robinsonR Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Grymm app :)! Jag är lite orolig över operatörsinformationen bara - hur vet man att den är up-to-date? Hur får du den från PTS?

15. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Använder ett API ifrån PTS. Så den operatörs info som PTS har i sin databas när du gör samtalet är det som visas för dig.

16. vurna

vurna Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hej,

Grym app letade via google efter precis detta och hamnade här. Skall testa den nu. Presenterar den även sms i statistiken? Gör den skillnad på vilka tider på dyngnet man ringer eller sånt kanske inte spelar någon roll längre rent avgiftsmässigt hos operatörerna?

17. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej vurna,

Som det är just nu tar jag inte med sms i statistiken men det är något jag snart planerar att lägga till. Förbereder just nu en ny release där man får en kostnadsöversikt också i statestiken samt lite annat nytt och förbättrat.

Jag gör ingen skillnad på vilka tider på dygnet du ringer, finns väl ingen operatör som gör någon skillnad på det längre?

Hoppas du tycker om appen, har du synpunkter kom med dem gärna här i forumet.

18. danne

danne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Appen krashar när man är uppkopplad med IPv6, gör du några anrop direkt på IP-adress istället för hostnamn?

19. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

edit:
    jaha appen kollar upp även överförda nummer. Bra idé

Last edited: 23 feb 2012
  20. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

@danne: Tack för att du påpekade detta! När jag skrev appen först fick jag inget hostname av PTS utan då var api länken en IP-adress. Har ändrat det för nästa version som jag hade planerat att släpper i dagarna.

danne gillar detta.