App som fixar (delvis) trasig touch på skärmen?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Timilim, 3 jun 2022.

1. Timilim

Timilim Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Kanske lite long shot men...
    Det finns ju appar som (ibland) fixar döda pixlar, finns det något liknande som faktiskt fixar när delar av skärmens touch har slutat fungera?
    Eller finns det nån annan raggarlösning som fungerar ibland, utan att man faktiskt behöver byta skärmen?

Jag sökte på Youtube, men eftersom de stängt av dislikes är Youtube ju totalt oanvändbart nuförtiden när det kommer till hur man fixar något, som faktiskt fungerar...

Jag har en Samsung Galaxy S8+, och med 5 år på nacken har den åkt i backen ett antal gånger..
    Dock har det här med att delar av skärmens touch slutat fungera kommit nu det senaste, utan att jag tappat den...
    Och det blir mer och mer hela tiden.
    Det började vid ett litet parti där edgen fått sig en smäll och fått några döda pixlar...

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att enda lösningen på det vore i sådana fall att ansluta en mus till telefonen genom USB OTG eller Blåtand, men det är ju inte helt praktiskt kanske.

Fungerar det om du pressar ihop telefonen? Har digitizern skadats är det tyvärr inte mycket man kan göra för att fixa det annat än att byta skärmen.

Last edited: 3 jun 2022
    Kristy gillar detta.
  3. Timilim

Timilim Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Ja, det där med att ansluta mus gjorde jag i början för att kunna tillåta appar att få tillgång till olika grejer.
    Sen hittade jag nån liten styrplatta i inställningarna, direkt i telefonen. Funkar ju, men inget man vill ha kvar i långt loppet kanske :)

Du menar om det typ skulle vara glapp nånstans? Testade att trycka ihop telefonen från alla möjliga håll, men ingen skillnad.

Jag var inne på om det kunde ha kommit in smuts/vätska eller nåt genom hålet i skärmen, och man typ kunde köra den på låg temperatur i ugnen (50-60 grader) eller nåt annat för att den kanske skulle börja funka igen, men om touchen är trasig är den kanske nästan alltid trasig-trasig?

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har förmodligen mer att göra med att det rutnät av sensorer som sitter under glaset eller i vissa fall integrerat med glaset inte längre kan läsa av att kapacitansen ändras när du sätter ditt finger där, dvs där glaset är trasigt. Det behöver inte ha med fukt att göra.

Testa efterlys en trasig S8 med fungerande skärm här i forumet kanske, så kan du kanske byta displayen på egen hand? Kolla på ifixit för guide till hur du gör.

Timilim och Kristy gillar detta.