App som stänger av 3G utanför visst nät

Diskussion i 'Applikationer' startad av Papazian, 4 nov 2010.

1. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vet inte riktigt om detta är rätt ställe på forumet för denna frågan. Admins är välkomna att flytta i så fall.

Har 3 som operatör och är en stor del av min tid i danmark. Så länge jag är inom 3 DK's när så betalar jag samma avgifter som i sverige. Har funkat hur bra som helst i 6 månader. Dock har jag sen den senaste månaden sett att telefonen ibland hoppar över till telenors dk's nät på vissa ställen 3 saknar täckning. Detta har inneburit att jag överraskats med en riktigt otrevlig faktura. Enligt 3's kundtjänst så kan de inte garantera eller låsa en telefon till deras nät utanför sverige, dvs jag måste hela tiden hålla koll på vilket nät jag är i danmark om jag vill vara säker. (kanske var lite väl mycket ointressant bakgrund, men behövde skriva av mig lite kanske)

Så till min fråga. Finns där någon applikation som kan inaktivera roaming eller datatrafik så länge man inte är på ett specifikt nät? Vet någon annars kanske nåt tricks för att kunna fixa detta?

Tack på förhand

2. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Vad händer om du ändrar "data connection while roaming"? funkar det inte alls i Danmark då (för att den ser Danska 3 som en annan operatör)?

3. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt hur det funkar, men under
    Settings -> Wireless & Networks -> Mobile networks -> Network operators
    kan man ju välja ett visst nät. Vet inte om den kanske då håller sig till enbart det nätet?

4. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Nej, det gör den nog inte. Om du kryssar ur Data roaming på samma ställe, kopplar den inte upp sig till Danska 3 då eller?

5. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag kan inte kryssa ur roaming då jag roamar på danska 3's nät :/ Visst, det borde funka att välja operatören man vill ha. Men bevisligen funkar det inte till 100% :(