App tips: tangentbord, sms & fysiskt

Diskussion i 'Blade' startad av Mjateznik, 30 jul 2011.

1. Mjateznik

Mjateznik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

jag vet att flera andra frågat efter tips på appar och jag har också läst dessa, fått en del bra tips men ännu inte fått svar på vissa frågor. Så jag hoppas mitt inlägg ändå är välkommet. Till att börja med kan det vara bra att säga att jag är helt ny med Android.

Låsa upp skärmen
    Jag skulle vilja kunna väcka skärmen/mobilen genom att klicka på valfri fysisk knapp, eller iaf även meny-knappen och inte enbart powerknappen (som ju dumt nog är på ovansidan). Finns det någon app som kan göra detta enkelt eller måste man göra nåt avancerat?
    p.s. jag vill alltså att ett tryck på meny-knappen liksom power-knappen ska leda till det grafiska lösenordet.

Växla skärm vinkel
    Redan när jag använde iPhone märkte jag att telefonen och jag inte alltid var överäns om när den skulle växla till liggande respektive stående läge. Framförallt gäller det när man själv ligger ner. Jag hade gärna velat ha en fysisk knapp som var kopplad till detta, kanske den ena volymknappen (i brist på annan lämplig).

Tangentbord
    Jag tycker inte tangentbordet är tillräckligt bra, framförallt för att det är svårt att hitta till rätt plats när man vill redigera - alltså skulle jag behöva framåt och bakåt pilar. Därtill tycker jag åäö är felplacerade...
    Vad använder du för tangentbord? Varför?

SMS
    Använder ni orginal sms-appen? Tycker den verkar 'okej', men inte mer.

Optimering
    Rekommenderas det att man försöker glocka, i sånt fall hur gör man det lättast och "snällast"?
    Har ni fått igång Flash?

2. jhebbe

jhebbe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag letar efter liknande appar som du men som sms app kan jag rekommendera handcent sms. Den är relativt snabbt och har ett smidigt gränssnitt.

3. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Väcka luren med annan knapp än power är ej möjligt tyvärr, enda sättet vore ju andra hindra mobilen från att gå ner i ordentlig sleep då man fortfarande kan tända skärmen med valfri knapp men det går ju bort såklart.

Skärmorientering - kör själv launcher pro och har ställt in så att den aldrig växlar i launcher och app drawer då jag precis som du tyckte det kunde bli irriterande ibland. Gissningsvis skulle det du eftersöker kanske kunna gå att göra med Tasker (kostar dock) om du är villig att lägga ner arbetet. Kan kanske gå att göra någon sorts widget switch? Vet iaf att det går att göra tasks som hindrar specifika appar att växla helt och hållet. Kan mycket väl hända att det finns enklare (och gratis alternativ), men Tasker är det enda jag har erfarenhet av och appen har helt klart en hel del andra användningsområden.

Tangentbord - Många tycks vara frälsta av swiftkey (X), kan vara värt att kika på. Tror det har piltangenter? Provade faktiskt den nya betan nyligen men kommer inte ihåg. Håller mig till gingerbread tangentbordet.

SMS - Ingen direkt åsikt, kör själv stock. GO SMS och Handcent verkar populära.

Optimering - Den största i min mening är absolut rom-byten (kan ju innebära ev risker och garantiproblem, men för mig var det en no-brainer), cm7 gav ett riktigt fint lyft för mig. För överklockning behöver du en kernel med stöd för det, dvs du måste flasha. Tycker inte det ger ett extremt lyft, romen i sig har bra mycket större betydelse.

Flash - Nej tack, ska finnas någon fulhack version för blade (eller tror det kanske t o m kan finnas officiellt nu), men ganska säker på att det inte rullar på nå vidare med tanke på den begränsade hårdvaran.

4. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Jag har också låst rotationen, sjuk störande att den vrider sig så lätt.

Jag CM 7 och är nöjd, hoppas bara att GPS funkar i nästa stabila build.

Go SMS är det som gäller för mig. Använder även deras dialer och adressbok och dom är awesome om än lite sega. Med Go Launcher flyter det fint men jag gillar den inte riktigt.

Jag växlar mellan SwiftKey X och Smart Keyboard. SwiftKey skriver jag snabbt som fan med medan jag tycker att Smart är trevligare över lag, särskilt med iPhonetemat.

5. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Smart Keyboard har pilar som man kan ställa in så de kommer fram med en svepning.

Detta KB är också i princip gratis, då "nag screen" kommer sällan.

6. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Rotation Toggler. Smidig app för att stänga av/på rotation. Kan nås från notifikations-fältet.

7. HenrikCL

HenrikCL Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Swiftkey X har valbara piltangenter. Jag skulle inte kunna tänka mig ett tangentbord utan piltangenter.

8. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bara tvungen här, en skribent över mig påstod att det inte går att tända skärmen med andra knappar än power-knappen. Men jag har då en app som har en sån inställning.

WIDGETLOCKER! - I widgetlocker så finns det en inställning som heter Easy Wake Mode, då kan skärmen väckas med någon som helst hårvaruknapp.

Just testat och volymknapparna funkar inte att väcka den med, men med "Hem","Menu" och "Back" knapparna så funkar det!
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    Själv använder jag Swiftkey X med inställningar som passar mig, kan ha 3 valfria språk samtidigt (Tyska,Engelska,Svenska), kan välja mellan 3 teman, kan ha å ä ö på tangentbordet, etc... (finns möjlighet till att ha pilar, men jag tycker bara dom är i vägen)

Försök inte med Flash, laggar så djävulskt så det är inte sant...

Ska man titta på videos på internet kan man använda Skyfire webbläsaren, den har något magiskt sett att göra det på, och det funkar faktiskt på Blade. Men inte på alla hemsidor (funkade på stansdad.com i alla fall.)

Last edited: 9 nov 2011