[APP] Wair (p2p filöverföring)

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Deko, 10 maj 2011.

1. Deko

Deko Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Postade redan en topic fast på fel ställe, så det får bli här istället:

Lite vad Wair är
    Jag behövde föra över några filer till telefonen från datorn men hade glömt USB-kabel på jobbet så jag fick använda FTP... tog alldeles för lång tid att sätta upp jämfört med vad jag ville få ut.
    Fick ide att skapa en app som är lika enkel som en chat, anslut och dela...

Wair gör detta
    Grund tanken är att man ska ansluta sig till ett nätverk (inte WiFi eller sådan, utan som en kanal i chatten) och kunna dela ut en fil till alla användare / enheter som är ansluta i samma kanal.
    Meningen är att man skapar sitt eget litet "nätverk"/kanal och ansluter sina enheter till den och så matar man på med filer från en enhet så att alla andra mottar samma fil vid samma stund.

Alltså man ska inte behöva lägga upp filer nånstans eller ladda ner de från någon server utan de ska kunna skickas direkt när du valt en fil.

Annat...
    Wair för Android (och PlayBook) stöder Camera roll vilket är grymt smidigt om man ska föra över bilder, öppna rollen och klicka på filen som ska delas.
    Sen la jag även till "filebrowser", en enkel sådan för att ha lite mer översyn över filer.

Instruktioner för Wair:
    1. Ladda ner och installera Wair
    2. Öppna appen och ange ett unikt nätverksnamn (a-zA-Z0-9 och symboler)
    3. Gör likadant (som punkt 2) med andra enheter (eller be en vän att ansluta till samma nätverk)
    4. Använd browser eller roll för att välja fil (browser reagerar på dubbelpekningar för att öppna mappar elelr sända filer)
    5. När filen är skickad, välj spara eller avbryt på den andra enheten

Slutligen
    Det som jag är ute efter är folk med olika enheter. Jag själv har en Nexus One och en Nexus S som jag kan testa på men någon platta har jag inte än. Själv kan jag se stor användning mellan dator o platta eller mobil och platta vilket vore soft om någon kunde testa och rapportera hur det fungerar.

Att tänka på
    * Jag har inte alls anpassat Wair för Android Plattor så jag antar att det ser kefft ut på dessa :S.
    * Wair behöver internet uppkoppling. En (enbart)-LAN variant är också på g men lite osäkert när jag kan släppa den.
    * Byggde Wair i Adobe AIR vilket innebär att den kräver AIR installerad och som i sin tur kan användas på enheter med Android 2.2+
    * Max fil storlekar som fungerar är
    mp4, flv, f4v - 15mb
    övriga - 6mb

Säkerhet
    Fil överföringen är inte krypterad, däremot är nätverksnamnet och dess lösenord kryddade.

Ser framemot kommentarer och hur Wair kan tänkas att användas och i vilka områden och vad man skulle kunna förbättra och utöka.

Finns här:
    https://market.android.com/details?id=air.com.as3breeze.apps.WairAndroid

Några screens..