App/webbtjänst för "läslista"/Reading list?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 22 maj 2025 kl 01:06.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 018

MINA ENHETER

Jag har börjat tröttna på läslistan i Chrome, som blivit seg att ladda och är alldeles för jobbig att nå från mobilwebbläsaren (Chome för Android).
    Jag funderar därför på om det finns någon bra tredjepartsapp som kan fixa detta? Någon som använder en sån app, eller hur gör ni för att spara och jobba av sånt innehåll, typ artiklar och länkar, som ni vill läsa på lite längre sikt? Tar gärna emot tips.

Det jag tänker mig är att man matar in sina olästa länkar, artiklar m.m. genom någon importfunktion, sen smidigt kunna jobba av innehållet när man har tid och kryssa i när en viss länk är färdigläst.
    Obligatoriskt att det även finns en lösning för skrivbordswebbläsaren, Chrome för Chrome OS i mitt fall. Här är väl ett webbläsartillägg/extension eller en ren webbsida de två möjligheterna som finns, förutsatt att det finns en kontofunktion med synkronisering.

Just nu har jag ganska många - mer än tusen - webbsidor som jag tänkt skumma igenom nån gång. Några är sparade i Chromes läslista, några finns som favoriter i Chrome, några är öppna flikar på telefonen. Jag vet hur man exporterar dessa som en textfil, där varje rad i filen är en URL. Så tanken är att kunna importera ett stort antal webbsidor på det sättet.

Tanken är att det måste gå väldigt smidigt och enkelt att "markera som läst" - några sekunder max. Problemet med Chrome för Android är just att "markera som läst" är gömt på ett väldigt dumt sätt så att man måste klicka sig igenom flera menyer för att komma dit. Likaså att komma till nästa artikel i listan tar lika lång tid. Då blir det en uppförsbacke att ens sätta igång och börja läsa, när det finns såna hinder. Jag söker helt enkelt en lösning där man kan jobba av sin lista vid små pauser man hittar i vardagen, på bussen, fikarasten osv. Utan massa tidsödande moment emellan.

HankD gillar detta.