Appar för akademiker/forskare

Diskussion i 'Applikationer' startad av flipp, 9 apr 2011.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har inte hittat någon tråd med tips på appar som passar bra för akademiker/forskare att använda i det dagliga arbetet. Så jag tänkte att vi kan fylla på med tips i den här tråden.

Bra anteckningsprogram: Mina favoriter är evernote och catch notes. Båda fungerar utmärkt för att skriva anteckningar och kopiera in text/bilder från det du läser på din desktop eller mobil/surfplatta. Syncning från dator till mobil/surfplatta fungerar utmärkt. Evernote har fördelen att det går att söka text i bilder. Exempelvis går det utmärkt att ta en skärmdump eller ett foto på tabeller/diagram från en bok/artikel och sedan söka på nyckelord som finns i tabellen/diagrammet. Till evernote kan du även koppla pdf filer, vilket innebär att det går att ha hela sitt arkiv med artiklar som sökbara filer i evernote. Med programmet Screen Shot It kan man ta skärmdumpar av viktiga textstycken/tabeller/diagram medans man läser, sedan dela ut dessa till evernote eller catch. Se hur det fungerar i denna video: http://androidforacademics.com/2011/01/samsung-galaxy-tab-amazing-academic-research-tool/

RSS-läsare: Bra för att prenumerera på vetenskapliga tidskrifter. Har själv endast testat google reader som jag är nöjd med.

Uppgiftslista: Finns många alternativ. Själv föredrar jag Astrid tasks som har många funktioner och erbjuder sync med både RTM och Google tasks. Det ingår även en widget att lägga på skrivbordet.

Pdf-läsare: Programmet exPDF reader fungerar bra för att göra noteringar i PDF-filer Det går att markera text och sedan välja att skriva till en anteckning, rita direkt på skärmen eller göra texten understruken alt. överstruken med en viss färg.

2. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

CamScanner är bra om man behöver "scanna" dokument med kameran.

3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  4. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

wolframalpha är en trevlig applikation för var teknikstuderande! kan göra det mesta inom matteväg.