Ordet "avinstallera" som användaren möter i menyn innan de kommer fram till menyn jag lagt upp bild på, är nog för de flesta ett tydligt menyval. Att "rensa appdata" skulle kunna missförstås har jag svårt att se.
Jag har ju redan testat och kommit fram till att en viss mängd appdata ("User data") inte kan raderas genom telefonens inställningar längre, användaren har tagits ifrån det valet. Det handlar alltså inte om att förtydliga något, utan det är ett nytt beteende som har införts i Android.
Hur hjälper det att sluta använda Tiktok, Facebook och Snapchat, om detta problem berör ALLA appar på Android? Ska jag sluta använda dem också? Jag använder för övrigt varken Facebook eller Tiktok.
Om det däremot är möjligt att avinstallera appen, och installera den på nytt, och då få bort all appdata, då är problemet inte lika stort. Men det är en jobbig omväg, och knappast något som gemene man kommer göra.
EDIT:
Glömde säga, om jag vill spara söta tjejers snappar så finns det ju betydligt enklare sätt än att hålla på att rensa appdata varje gång, så det är knappast problemet här ;-) Det där med printscreens och varningsmeddelandet som går ut till motparten, var bara det första sättet jag kom på, som kunde vara syftet med att låta appdata finnas kvar efter en återställning, men än så länge är det alltså inte fallet. Men för mig framstår det som tydligt att Snapchat när som helst skulle kunna införa en sån funktion, dvs låta varningsmeddelandet leva kvar i den appdata som inte rensas.
Se vidare mitt svar nedan.
Du har missförstått vad jag klagar på. Om jag laddat ner t.ex. foton från en app till telefonens internlagring så är det ju alldeles självklart att de fotona finns kvar även om appen tas bort eller rensas. Där har jag inget att anmärka på. Ja, meningen vi båda citerat berör i sin första del såna foton, och jag tycker det är ett ganska onödigt påpekande för det borde en normalbegåvad användare redan förstå. Men det jag klagar på är meningens andra del, som innehåller info i ett annat avseende.
I andra satsen i meningen anges: "and other app data will not be deleted". Här talas det uttryckligen om appdata, dvs appens interna lagring. Formuleringen "other app data" hänger tydligt ihop med uppräkningen av det som tas bort, dvs det som inte listas i den uppräkningen kanske inte tas bort när man rensar. Som jag nämnde, det går inte längre att få ner den datan till 0 KB med telefonens inställningar, jag får endast ner det till 8 KB. (För andra appar har det alltid gått att rensa datan helt, och nå 0 KB). Det framgår även att Snapchat själva har skrivit meddelandet jag lade upp bild på, alltså är det Snapchat som valt vad som ska raderas enligt uppräkningen i bilden, och motsatsvis framgår då att Snapchat väljer även vad som INTE ska raderas.
Ingen här vet vad som ingår i dessa 8 KB, och ingen vet vad som kan tänkas ingå där i framtiden. Det tycks apputvecklaren kunna bestämma själv, utan insyn för användaren.
Jag tycker verkligen det är ett stort problem, särskilt om detta gäller alla appar, vilket det rimligen borde göra. Google verkar ha infört något API eller liknande som apputvecklaren kan välja att använda.
Detta skulle kunna missbrukas på ett stort antal olika sätt, varav jag nämnde några sätt i startinlägget.
Någon som känner till denna förändring, när har Google gått med på detta, i vilken Android-version? Det borde finnas ett antal artiklar i ämnet kan tyckas, för det är en stor förändring.
Click to expand...