Appar kan numera selektivt välja vilken appdata som ska raderas, användaren bestämmer ej? (Snapchat)

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 11 jul 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

I alla Android-versioner har det alltid funnits ett alternativ för att radera appdata, som jag är säker på att majoriteten här på forumet använt någon gång. Dvs menyvalet där man "återställer" appen till ursprungsskicket. När jag förut skulle radera appdata för Snapchat så upptäckte jag något helt oväntat och nytt. Valet att radera appdata från telefonens inställningar har gjorts om, och Snapchat har en egen vy där de tycks bestämma vilken data som ska raderas, se bild. Det gamla menyvalet som raderar all appdata finns kvar för andra appar, men inte för Snapchat.

Jag vet inte varför bilden inte tycks laddas, men här är en direktlänk till den:

View: https://i.imgur.com/qBXvtSQ.jpg

Notera texten i slutet, "and other app data will not be deleted".
    Vad i helsike är detta? Jag anser detta vara extremt integritetskränkande, och finner det obegripligt att Google har låtit respektive apputvecklare få vara med och bestämma vilken data som ska raderas och vilken som ska behållas. Jag som användare måste ju själv kunna välja vilken data jag vill ha på min telefon. När infördes det, i vilken Android-version? Finns det någon nyhetsartikel om denna "funktion"?
    Någon som sett något liknande för andra appar än Snap? Jag upptäckte ingen annan med samma "egna" meny.
    Vad tycker ni?
    Det finns ju ett antal skäl som gör det olämpligt att appen ska kunna välja att spara viss data i en sådan situation, mot min vilja. Om jag återställer och vill logga in med ett "rent" och nytt konto i appen, eller annars ha en "ren" session, så kan apputvecklaren potentiellt koppla samman mina konton eller komma ihåg vad jag gjort i appen tidigare mot min vilja, och sabba min upplevelse. Skadlig kod skulle kunna sparas på det sättet. Och deras möjlighet till övervakning av användaren ökar.
    Frågan är, om appen avinstalleras helt och sen installeras igen, kommer det rensa ALL appdata? Jag hoppas det, men är inte säker, för Google Drive-backupen sägs ju kunna återställas när en app installeras på nytt, och då skulle appdatan inte heller då vara helt nollställd, om jag inte lyckas radera Google Drive-backupen också. Ytterst bekymmersamt.

När jag trycker på Delete i bilden ovan så raderas en viss datamängd enligt räkneverket i bilden, men några megabyte är kvar som "User data" efter att jag tryckt Delete en gång. Men om jag trycker Delete flera gånger så minskar den datamängden ytterligare, vilket är märkligt. Jag vet inte om funktionen har någon bugg. Men om jag trycker flera gånger på Delete så lyckas jag till slut jobba ner User data till ca 8 KB. Men 0 KB lyckas jag allra nå. Vad ingår i de 8 KB, som appen så gärna vill spara, kan man fråga sig?
    Just Snapchat har en funktion för att låta motparten veta om man tagit screenshot. Bland vissa förekommer det att man använder flygplansläge och rensar appdata för att kunna ta en screenshot i smyg (även om det är betydligt enklare att ha en annan telefon och bara fota av skärmen i så fall). Jag gjorde därför ett test med två Snapchat-konton, jag aktiverade flygplansläge på ena telefonen, tog en screenshot, raderade sen appdata med det menyval som syns ovan som Snapchat verkar kunna styra över. Därefter aktiverade jag internetuppkopplingen, och loggade in på snapchat-kontot igen. Jag ser då att motparten INTE får någon notis om screenshoten. Med andra ord, än så länge verkar syftet med 8 KB-datan INTE vara att information om att någon tagit screenshot ska sparas efter återställning av appdata för att delas till motparten efteråt i illojalt syfte. Men jag får för mig att de skulle kunna bygga någon sådan funktion, att det skulle kunna vara syftet med hela grejen, dvs ett syfte som är illojalt mot den som äger enheten. För referens, om jag tar screenshot och sen aktiverar internetuppkopplingen (utan återställning av appdata) så går en notis iväg till motparten nästan direkt, dvs enheten skickar iväg informationen om screenshot så fort den får möjlighet efter att Internet slås på.

Hela denna grej behöver utredas ytterligare.

2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Gör den?
    Vad är grejen med Snapchat?

Är väl bara låta bli att använda det, läcker data som ett såll och har alltid gjort.

Iroc gillar detta.
  3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Vilket goddag yxskaft-svar.

Du förstår väl att om Snapchat har fått tillåtelse att styra över en sådan systemkomponent i Android, så kan andra apputvecklare med största sannolikhet göra detsamma? Det är en väldigt stort förändring i Android, och ja, den förändringen behöver verkligen utredas, så att vi får korrekt information om hur det funkar och vad som gäller.

"Vad är grejen med Snapchat?" - du förstår väl att detta inte handlar om Snapchat specifikt, utan hur denna förändring påverkar alla användare och alla appar? Snapchat är den app där jag upptäckte förändringen, då är det ju alldeles självklart att jag nämner snapchat i startinlägget.
    Sen om man väljer att använda Snapchat eller inte är ju helt upp till var och en, men knappast föremål för något större intresse i denna tråd. Att Snapchat skulle "läcka" data har jag inte hört talas om. Om du menar "sälja" data, så är ju t.ex. Facebook en större bov antagligen.

Att "sluta använda det" löser knappast problemet. Då ska vi sluta använda alla Android-appar, menar du? I så fall väljer jag hellre att ta reda på mer fakta i ämnet, så att jag förhoppningsvis lär mig hur denna "funktion" fungerar, och kan kompensera för dess brister.

4. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 846
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det kan ju också bra betyda att de inte tar bort data som i appen själv, en förklaring för folk som tror att de tar bort appen den vägen. Om man är orolig för sin integritet ska man nog plocka bort Tiktok, Facebook och Snapchat i första hand. (Alternativt sluta ta screenshots av de söta tjejernas snaps.)

Last edited: 11 jul 2023
    Asawi och katho gillar detta.
  5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Men snälla, appar som sparar userdata, så som bilder till kameraappen och liknande har inte tagits bort tidigare när man rensar appens data. Det är bara data som lagras i appens mapp som raderas. Notera att det står "Snaps that you saved to Camera roll" dvs bilder. Det är samma sak med Whatsapp. Även när jag avinstallerar Whatsapp eller rensar data så finns fortfarande bilder och videor som tagit emot i Whatsapp kvar på telefonen, lagras i en app som heter Whatsapp i telefonen. Det meddelar för övrigt inte Whatsapp när du rensar datan för Whatsapp.

Kristy och katho gillar detta.
  6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Ordet "avinstallera" som användaren möter i menyn innan de kommer fram till menyn jag lagt upp bild på, är nog för de flesta ett tydligt menyval. Att "rensa appdata" skulle kunna missförstås har jag svårt att se.

Jag har ju redan testat och kommit fram till att en viss mängd appdata ("User data") inte kan raderas genom telefonens inställningar längre, användaren har tagits ifrån det valet. Det handlar alltså inte om att förtydliga något, utan det är ett nytt beteende som har införts i Android.
    Hur hjälper det att sluta använda Tiktok, Facebook och Snapchat, om detta problem berör ALLA appar på Android? Ska jag sluta använda dem också? Jag använder för övrigt varken Facebook eller Tiktok.

Om det däremot är möjligt att avinstallera appen, och installera den på nytt, och då få bort all appdata, då är problemet inte lika stort. Men det är en jobbig omväg, och knappast något som gemene man kommer göra.

EDIT:
    Glömde säga, om jag vill spara söta tjejers snappar så finns det ju betydligt enklare sätt än att hålla på att rensa appdata varje gång, så det är knappast problemet här ;-) Det där med printscreens och varningsmeddelandet som går ut till motparten, var bara det första sättet jag kom på, som kunde vara syftet med att låta appdata finnas kvar efter en återställning, men än så länge är det alltså inte fallet. Men för mig framstår det som tydligt att Snapchat när som helst skulle kunna införa en sån funktion, dvs låta varningsmeddelandet leva kvar i den appdata som inte rensas.

Se vidare mitt svar nedan.
    Du har missförstått vad jag klagar på. Om jag laddat ner t.ex. foton från en app till telefonens internlagring så är det ju alldeles självklart att de fotona finns kvar även om appen tas bort eller rensas. Där har jag inget att anmärka på. Ja, meningen vi båda citerat berör i sin första del såna foton, och jag tycker det är ett ganska onödigt påpekande för det borde en normalbegåvad användare redan förstå. Men det jag klagar på är meningens andra del, som innehåller info i ett annat avseende.

I andra satsen i meningen anges: "and other app data will not be deleted". Här talas det uttryckligen om appdata, dvs appens interna lagring. Formuleringen "other app data" hänger tydligt ihop med uppräkningen av det som tas bort, dvs det som inte listas i den uppräkningen kanske inte tas bort när man rensar. Som jag nämnde, det går inte längre att få ner den datan till 0 KB med telefonens inställningar, jag får endast ner det till 8 KB. (För andra appar har det alltid gått att rensa datan helt, och nå 0 KB). Det framgår även att Snapchat själva har skrivit meddelandet jag lade upp bild på, alltså är det Snapchat som valt vad som ska raderas enligt uppräkningen i bilden, och motsatsvis framgår då att Snapchat väljer även vad som INTE ska raderas.
    Ingen här vet vad som ingår i dessa 8 KB, och ingen vet vad som kan tänkas ingå där i framtiden. Det tycks apputvecklaren kunna bestämma själv, utan insyn för användaren.
    Jag tycker verkligen det är ett stort problem, särskilt om detta gäller alla appar, vilket det rimligen borde göra. Google verkar ha infört något API eller liknande som apputvecklaren kan välja att använda.
    Detta skulle kunna missbrukas på ett stort antal olika sätt, varav jag nämnde några sätt i startinlägget.

Någon som känner till denna förändring, när har Google gått med på detta, i vilken Android-version? Det borde finnas ett antal artiklar i ämnet kan tyckas, för det är en stor förändring.

Last edited: 12 jul 2023
  7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Och du är säker på att detta berör alla appar? När jag testat att rensa app data på min telefon som använder Android 10 så står det 0 B efter att jag rensat appdata på de tre appar jag testade

8. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Just denna aspekt är ju en av de sakerna jag tänkte att tråden skulle kunna utreda, dvs vilka andra appar har infört motsvarande funktionalitet.
    Problemet - om det inte har framgått - är att Snapchat har fått tillåtelse att lägga in en egen meny i systeminställningarna, se bild på menyn ovan, och den menyn ersätter den vanliga menyn som jag alltid använt för att rensa appdata. Beteendet är också förändrat, för räkneverket når aldrig 0 B/KB längre, för Snapchat.
    För andra appar, som använder den vanliga systemmenyn för återställning, så blir det 0 KB när jag rensar, precis som för dig. Så som det ska vara.

Har en (1) app fått sådan tillåtelse, då är det antagligen ett öppet API eller liknande som skapats av Google, vilket innebär att andra appar skulle kunna införa samma. Än så länge har jag inte upptäckt någon annan app som infört samma grej, men det kan ju öka med tiden, som alltid är fallet när en ny funktion/API införs.

Alltså: någon som lyckas hitta fler appar som infört motsvarande?

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag vet att om man vill rensa app data för Google appen så får man upp en liknande läge, dock med 3 val. Det är dock några år sedan jag rensade app data för Google appen.

maclainematthew gillar detta.
  10. Dekaze

Dekaze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Samsung A52s

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung A52s
    Av ren nyfikenhet. Vad händer om du först force close:ar /tvingar stopp på appen och sedan rensar data ?

11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Aha, intressant. Den vyn för Google-appen har jag sett nån gång för rätt länge sedan, då har den möjligheten funnits ett tag, men frågan är om möjligheten funnits för icke-systemappar tidigare?
    För mig finns det bara 2 val när man ska rensa data för Google-appen, inte 3. Men något i texten som visas ser fel ut, och beräkningen av datamängd ser också konstig ut, så jag misstänker att någon bugg letat sig in dit, för Google-appen.

Apputvecklare får gärna ha en egen meny där som förtydligar för användaren vad som tas bort (hur det nu kan råda någon tvekan om det, förutom för specialfall som Google-appen). Men det måste ju alltid vara möjligt att nå den vanliga, inbyggda menyn, om något skulle krångla - vilket inte är möjligt i dagsläget.

När jag experimenterade innan jag skrev trådstarten så använde jag faktiskt "Force close" några av gångerna, av gammal vana typ. Och händelseförloppet blev som jag beskrev i trådstarten, med andra ord gjorde det ingen skillnad. Jag använde även valet att rensa cache, med samma resultat.
    När jag testade på en annan telefon för nån dag sedan så hängde sig hela "systemprompten" (den jag lagt upp bild på i startinlägget) när jag försökte rensa data för Snapchat-appen. Det gick inte att klicka på någonting, och jag fick starta Inställningar-appen från början. Frågan är om en bugg i Snapchats kod kan få en sådan systemfunktion att helt sluta fungera? Det verkade så, för mig, vid det försöket.

För de som inte förstått varför jag tycker detta är ett problem:
    Ponera att du försöker rensa webbhistoriken på din dator, men några webbsidor har du inte tillåtelse att rensa, för Chrome tycker att de sajter som vill ska kunna spara historik på datorn - mot din vilja. Det är precis samma sak jag beskriver, fast med appdata. Hur många hade varit bekväma med det?

12. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 319
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tänker spontant, det är inte bättre att försöka ta reda på om Snapchat behåller mer data än andra appar när detta alternativ väljs innan en antar att detta är något dåligt?

Kristy, katho och Asawi gillar detta.
  13. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag ser faktiskt inte riktigt problemet. Vill man ha bort allt från en app avinstallerar man den.
    Det betyder inte att jag inte förstår vad du är ute efter.
    Jag tycker faktiskt att den här rutan med förklaring är en bra grej. Inklusive det du säger "jag tycker det är ett ganska onödigt påpekande för det borde en normalbegåvad användare redan förstå" om. Tro mig detta är långt ifrån självklart för så kallade normalbegåvade eller rent av väldigt begåvade men kanske inte mobilkunniga!
    Visst, man blir fundersam på vad det är som är kvar i de där 8 kb eller vad det var, Men är det något man bekymrar sig över avinstallerar man istället för att rensa data. På något vis känner jag att en app installerad på min mobil med automatik innebär att jag låter den veta någonting om mig. Tycker jag inte det är okej ska jag inte ha appen!

katho gillar detta.
  14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Syftet med denna tråd är just att försöka få fram mer information, men det blir ju inte särskilt enkelt när medskribenterna inte ens förstår vad problemet är.
    Jag återupprepar exemplet: Om din webbläsare inte låter dig rensa webbhistoriken utan tvingar dig att behålla historik från några webbsidor mot din uttryckliga vilja, skulle du tycka att det var okej? Jag kan bara tycka att det skulle vara något dåligt.
    Själv tycker jag det är ganska uppenbart att Snapchat behåller data, när Androids egen systemmenu påstår att Snapchat gör det. Då får man ju utgå från att det stämmer, tills motsatsen är bevisad.

Men nu vet jag med nästan fullgod säkerhet att det stämmer, törs jag nog hävda:

Som jag nämnde, denna "systemmeny" i Androids gränssnitt för att rensa appdata, som Snapchat tillåtits styra på egen hand, har fått en buggig implementering av Snapchat. När man trycker på rensa data så hänger sig hela vyn, och man kan inte klicka på något alls, men räkneverket för appdata hoppar ner, så den gör ju sitt jobb och rensar data i viss utsträckning. För att få bort hängningen så måste man "svepa bakåt", dvs bakåtgesten, så börjar det funka att klicka på saker igen. Varje gång man trycker på rensa data så hoppar räkneverket upp och ner, den visar olika antal kb, oklart varför. Men 0 når den aldrig. Så när jag rensar data för snapchat (sedan detta infördes), så har jag alltid tryckt flera gånger på rensa, för det verkar ge större effekt.

En av gångerna, här i veckan, när jag tryckt på rensa appdata några gånger, så hoppade den ner till 152 kb, och jag nöjde mig med det. Jag hade då haft flygplansläge aktiverat och gjort några grejer i Snapchat som test (öppnat några My Stories), sen när jag rensat appdata ner till nämnda 152 kb så avinstallerade jag appen, stängde av flygplansläge, installerade appen igen, loggade in, och kontrollerade om appen mindes något av det jag gjort när flygplansläget var installerat. När jag tidigare rensat ner till 8 kb, så mindes den inte någon grej jag gjort med flygplansläge påslaget, som jag beskrev ovan i tråden. Det är ju det logiska som borde hända. Men denna gång när jag rensat till 152 kb så kom den plötsligt ihåg saker jag gjort när flygplansläget var aktiverat.
    Det är ju riktigt skrämmande. Hur kan snapchat spara den datan, när flygplansläge är aktiverat och appen rent av blivit avinstallerad? Det är första gången det hänt, jag har testat några gånger som framgått ovan, och den har aldrig kunnat komma ihåg den informationen tidigare.

Min spekulation om att Google Drive-backupen kan orsaka något ska inte heller kunna vara orsaken, då det är orimligt att den skulle ladda upp data på den enstaka minuten det tog att genomföra processen, och jag ju faktiskt hade flygplansläge. Samt att testmetoden bygger på att öppna My stories, vilket jag gjorde precis innan avinstallationen. Kommer någon på en metod för snapchat att lagra informationen fram till nyinstallationen, under dessa förutsättningar? Känns väldigt lurt faktiskt.

Hur får man fram mer information i ämnet?
    Snapchat vill man ju inte kontakta, de är knappast pålitliga i frågan, vore bättre att skriva till Google eller i deras supportforum där någon produktspecialist huserar kanske.

Grundläggande säkerhetsfunktionalitet i Android-OS:et måste man väl kunna lita på under alla förhållanden, eller hur? Jag tycker jag ska kunna ha en app installerad från en välkänd apputvecklare på min telefon, och kunna lita på att det finns en grundläggande trygghet i operativsystemet där jag kan lita på att OS:ets funktioner gör sitt jobb. Nu har Google delegerat en sådan viktig uppgift till Snapchat, och jag har redan märkt att deras buggiga implementation är helt opålitlig. Att avinstallera appen, som du föreslår, har ju inte ens skyddat mig som användare, vilket framgår ovan, då den kunde spara information trots avinstallation. Plus att jag gärna vill fortsätta använda appen.

Att behöva lita på en app till 100 % för att våga ha den installerad, vilket du verkar förespråka, tycker jag inte är hållbart. Om det finns något att "bekymra sig över" hos en app, vilket enligt dig måste leda till avinstallation, då skulle det inte bli många appar kvar på min telefon.
    Till exempel, jag vill inte att majoriteten av appar ska få tillgång till mina kontakter på telefonen, och då är det ju strålande att det finns ett system i OS:et med "behörigheter" som låter mig neka sådan tillgång till apparna. Då ska jag väl kunna lita på att Android OS är så säkert och utvecklat att den funktionen faktiskt ger mig den tryggheten och gör sitt jobb, även om jag inte litar på apparna till 100 %?

Att ha en ruta där en apputvecklare kan få lägga in personligt anpassad information om en viss funktion kan ju vara en bra tanke, men i det här fallet ser jag inte alls behovet då "rensa appdata"-menyn har en enda uppgift att utföra, och den uppgiften bör vara identisk för alla appar på telefonen. Än värre blir det när Google satt en grundläggande systemkomponent ur spel, när det implementerats på ett buggigt sätt, och är till nackdel för användaren och ett säkerhetshot mot enheten. Tänk vad en apputvecklare som skapar malware kan åstadkomma med ett sånt säkerhetshål.
    Systemmenyn för att avinstallera appar från telefonen, det är kanske dags att delegera den också till respektive apputvecklare att anpassa själva? Kan ju sluta jättebra...

Last edited: 23 aug 2023