Appar och lagring...

Diskussion i 'Applikationer' startad av Skuggvarg, 11 januari 2012.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Några frågor som buggar mig:

1. Ända sedan Android 2.2 har appar kunnat lagras på minneskortet utan att man behövt krångla till det, men likväl sparas många appar automatiskt på telefonen och går inte att flytta sedan. Varför? App som app, kan man inte bara välja att installera den och köra från minneskortet istället? Varför kan inte alla appar flyttas och varför är det default att appen ska lagras i mobilen och köras därifrån?

2. Min mobil anger att den har ca 440 megabyte minne, men enligt specarna ska den ha 320 megabyte lagringsutrymme och 512 megabyte ram. Jag har definitivt inte fyllt 320 megabyte med appar, så vart har resten av mitt lagringsutrymme på telefonen tagit vägen?

3. När telefonen ser att det bara finns ca 45 megabyte lagringsminne kvar börjar den klaga högljutt på att det inte finns mer plats att installera appar, men det finns det ju bevisligen. Problemet är att när denna varning dyker upp så KAN jag inte installera mer, även fast utrymmet finns där. Wtf??? o_O

4. Kollar man på market kan det stå att en app ska ta upp 4,5 megabyte utrymme men när den sedan väl är installerad tar den upp dubbelt så mycket utrymme. Wtf igen? Och om man sedan flyttar den till minneskortet kryms appen ibland ihop till ett ingenting, medan den i vissa fall knappt ändrar storlek. Återigen, wtf? o_O

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

1. En del appar fungerar inte om de ligger på minneskortet pga hur Android fungerar. Hela grejen med att kunna flytta appar till minneskortet är en workaround för problemet att tillverkare valde att ha mindre lagringsminne än de borde ha.

2. Var tittar du på hur mycket minne? Antagligen tittar du på tillgängligt ram när du ser ~440MB. En del av de 512MB som sitter i telefonen går nämligen åt till saker som grafikminne och andra system grejer. Det är alltså inte direkt tillgängligt för systemet.

3. Är väl för att undvika supportsamtal från användare som fyllt upp allt minne med appar och sen undrar varför det inte funkar att ta emot tex SMS. ;)

4. Storleken som anges i Market tror jag är hur mycket data som kommer laddas ner vilket kan skilja sig från storleken efter installation. Speciellt efter att du använt appen då den ökar i storlek pga sparade inställning mm.

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Precis, en app som ligger på minneskortet slutar ju fungera om du ansluter telefonen som lagringsenhet.

Därför jag gillar att köra den "gamla" apps2sd som använder en separat partition. Då hamnar ALLA appar på SD-kortet.

4. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Vilken är då denna "gamla version"? Har för mig jag använt den förut, på en äldre mobil. Vill gärna ha det så igen.

5. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det krävs att den finns i ROMen tror jag (det handlar ju om att mounta en enhet och det måste ju göras vid boot).