Appar öppnas automatiskt och drar minne

Diskussion i 'Allmänt' startad av EpicItchy, 7 jan 2012.

1. EpicItchy

EpicItchy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sup. Undrar bara varför appar öppnas automatiskt? T.ex epost google maps och facebook. Alltså dom öppnas öppnas inte direkt. Men dom är "på"... Eftersom när jag öppnar advanced task killer ser jag att program är uppe och drar ram som gör min mobil slö. Måste gå in på Advanced Task Killer och döda alla program hela tiden. Om det finns någon lösning pls replya då.

P.S. Jag har Samsung Galaxy Mini med Original 2.3.4 Gingerbread om ni måste veta.

Tack i förväg! :D MVH Itchy :P

2. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  3. EpicItchy

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

är det sant? :S hört massa som har sagt att det är bättre, lättare och att ingenting händer med din mobil :S

4. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Finns ingen orsak att hålla på och stänga ner appar, android sköter det själv och stänger själv ner appar om minne behövs till något annat.

5. EpicItchy

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

aha. men min mobil går saktare om jag inte stänger ner apparna när jag t.ex. vill spela något.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Den eviga frågan kring taskkillers. Det är sent så jag orkar inte en större utläggning med tanke på att frågan har varit uppe här i forumet så många gånger. Faktumet är att de inte drar någon CPU, de drar lite ström för att hålla RAM-minnet fyllt med data. Däremot drar det mer kraft om du dödar de här apparna eftersom de då måste hämta datan på nytt. Så i slutändan är det bara dumt.

Använt RAM-minne är bra RAM-minne.

Jag tvivlar på att ex facebook gör massa beräkningar när den inte används. Mindre okända appar kanske inte har följt alla riktlinjer men "stora" appar gör det inte så länge du inte har synkning och så igång. Då dras givetvis kräm när synkningen sker men det går att stänga av i princip alla appar jag vet.

EpicItchy gillar detta.
  7. EpicItchy

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok tack så jätte mycket båda två! Väldigt hjälpsam information och har tagit bort task killer :)

8. Cesno900

Cesno900 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har också det här problemet med min Xperia Pro. Riktigt trist faktiskt. Och det där med android sköter det verkar då knappast stämma på min telefon. Slår jag upp ett par 20MB~ appar så jag får max 60-80MB RAM kvar så börjar telefon bli slö och lägger jag den på ett bord och väntar eller bara fortsätter använda den så är den fortfarande slö och inga program stängs av.

Finns det något speciellt trick för att få bättre minneshantering utan att roota?

9. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Kommer kanske bli lite hatad av vissa här men detta är mina erfarenheter av android och minneshantering. Android sköter minne väldigt bra själv men det finns vissa negativa saker som gör att det kan gå trögare och som gör att personer kan känna att telefonen blir snabbare om man använder sig av taskkillers. Problemet är inte helt i android i sig utan att tillverkare inte ger telefonerna tillräckligt med minne att kunna ha alla applikationer igång. Plus att de kör med mycket egna lösningar som gör att telefonen använder mer minne oftast i onödan. Mest för att det ska se flashigt ut. Vilket ger att telefonen oftast inte har så mycket minne kvar för att köra användarnas applikationer. Det gör i sin tur att android ligger ofta och laddar in och ur saker i minnet som då gör att telefonen upplevs som seg. Detta eftersom det är lite snålt med minne och mycket bloatande applikationer på telefonen.

Ska man då använda sig av en taskkiller. Nej det tycker jag inte att man ska göra. Android i grunden sköter det väldigt bra. Det är mest tillverkarna som inte gör det bra för telefonen. Taskkillers kan också ge oanade effekter som att alarm inte fungerar eller andra konstiga fenomen. Så de är av ondo. Men jag tycker att vi ska kunna kräva en ren android upplevelse av tillverkarna. Visst det finns nexus serien. Men jag vill se fler tillverkare som går på en mer ren upplevelse och sedan låta användaren välja själv om de vill lägga på extra funktioner. Istället att löpa en telefon och få extra allt på köpet.

Blev nog lite off topic. Men hur som helst Taskkiller nej tack.

10. EpicItchy

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

:) sant