appar som kräver rättigheten telefon samtal

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kamorion, 20 apr 2010.

1. Kamorion

Kamorion Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej skaffade en SE x10 för nån vecka sedan och det är min första android telefon.

Och när jag letar runt på androidmarket och hittar en app jag gillar så laddar jag ner den, den kräver ex nätverk osv.

Men så vissa grejer ex vissa spel som man studsar en boll mot ett plank som vill ha tillgång till telefon samtal.

Varför i allsin dar skall ett program som inte har något att göra med mina telefon samtal att göra ha tillgång till det?

Har hittat flertalet program och spel som vill ha tillgång till djupare telefon rättigheter och telefon samtal osv.

Är det farligt att installera dessa, eller är rättigheten telefon samtal inte så farligt som det låter "ex telefonen ringer till korea medans jag sover"

Mvh Kamorion

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Då man kör något program, t ex webläsaren på sin mobil samtidigt som telefonen ringer döljs det program som man kör av skärmen för inkommande samtal. Efter att man lagt på kommer man tillbaka till programmet som man körde.

Nu vet jag ju naturligtvis inte precis hur dessa spel-makare har tänkt och gjort, men en möjlig förklaring till att de vill se status för telefonsamtal skulle kunna vara att de automatiskt vill pausa spelet medans du pratar i telefon.

m v h Henrik

3. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Står det "read phone state" så är det lugnt, det du främst bör se upp med är om spelet innehåller "services that cost you money". I annat fall gör som du gör nu, fundera på vad programmet kan ha för nytta av de rättigheter den begär.

Tips: Öppna programmet aContacts för installation och titta på de permissions den har för att få en idé om vad som gör vad. Eftersom det programmet är en kontaktlista har behöver den en massa tillstånd som man normalt inte ser hos "vanliga" program.