Appar som öppnas hejvilt

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av emilanderas, 30 nov 2010.

1. emilanderas

emilanderas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dethär kanske mer har med Android än SGS att göra, men ändå. I min telefon öppnas appar okontrollerat. Varje gång jag trycker på "task killer" så stängs 3 - 10 appar. Varför öppnas de? Telefonen är ju lite laggig (vill behålla den utan lagfix o root eftersom jag håller på att deala med Tre), så den slöas ner ordentligt när den håller på så. När jag bläddrat fram o tillbaka genom startskärmarna så har jag ett gäng appar öppna (utan att ha rört nån ikon).

Appar som öppnas ofta är: sveriges radio, musikspelaren, spotify, facebook, gReader, Eniro.se.

Det är heller inte helt ovanligt att appar jag aldrig använder ligger igång i bakgrunden som "mybackup", "layer", "twitter" osv.

Varför är det såhär. Inte undra på att den laggar igen o iPhone-folket får vatten på sin kvarn.

Hur slipper man detta?

2. emilanderas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vanligaste tipsen i dessa frågor brukar vara: "advanced task killer" så kan du stänga apparna. Jo, tack, det är ju det jag gör, men jag vill inte att apparna ska öppnas öht.

3. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Man ska ju inte använda task manager enligt många men det skiter jag i, vill inte ha massa skit som gör lite som det vill så dödar allt med jämna mellanrum. Ja utom vissa jag lagt i ignorelist då..

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

memory optimizer funkar bra att köra med... kräver dock root om jag inte minns fel...

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om du använder Spotify widgeten så startar den Spotify.

Om du har ställt in facebook på att uppdatera automatiskt så kommer den startas automatiskt när det är dags att uppdatera.

Om du har ställt in gReader på att uppdatera automatiskt så kommer den startas automatiskt när det är dags att uppdatera.

Vet inte hur det är med Sveriges radio, musikspelaren, eniro.se, twitter, layar, mybackup osv. Men antagligen har de också någon funktionalitet för automatiska uppdateringar eller liknande. Har för mig att eniro.se appen har stöd för att hämta information om den som ringer, och då startas den ju givetvis automatiskt när någon ringer för att kunna utföra sin uppgift. En del appar låter en stänga av sånt, andra gör det inte. Tycker man en app gör fel så får man väl avinstallera den, alternativt kontakta respektive tillverkares support och klaga.

6. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är inget fel, det ska vara så. Bara för att du ser appsen i taskkillern så ligger dom inte och belastar cpu. Dom ligger bara och idlar i minnet för snabbare åtkomst när dom behövs. Och visst dom tar lite ram-minne men ledigt minne är oanvänt minne, finns ingen anledning att sitta med 200Mb ledigt RAM.

Öppnar du sen en app som tar mycket RAM så sköter android det själv och stänger ner idle apps om det behövs mer minne. Enda gången jag använder taskkiller är om en app har hängt sig och bara ligger och loopar tex.

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det stämmer allting som du säger men faktumet på galaxyn.. eller iaf på MIN är att det inte alltid fungerar helt prima. hamnar jag på 70 mb eller mindre ledigt minne så laggar telefonjäveln sönder i småbitar trots att jag kör med memory optimizer strict eller aggressive samt voodoo lagfix.

Inga andra av mina androidlurar lider av samma problem faktiskt utan levererar konstant precis som dom ska. Galaxyn har finfin hårdvara och jag är nöjd med telefonen men nånting har gått enormt snett mjukvarumässigt måste man ändå säga :(

8. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

hade detta problem innan, även min batteritid var usel. gör såhär, återställ telefonen totalt och skippa allt vad taskkiller heter! android fungerar inte så. använd taskkillern som finns i telefonen, då den fungerar på ett annat sätt.

9. emilanderas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, de kanske inte belastar CPUn när de ligger där, men när de ska startas upp gör de det. Lite det som stör mig. En del av apparna har jag ju fått en vettig förklaring till, men de andra som spontanöppnar. Har inte spotify-widget o jag tror att musikspelaren används av SR-appen och därför den öppnas. Frågan är ju varför SR-appen öppnas, men visst...

10. emilanderas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SR-appen hämtade visst information om program var 30e minut...

11. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det är helt fel tänk och jag hör att du är en "windows-person".
    Android fungerar inte så. Det du har hört av vissa stämmer till 100%.
    Android är inte gjort i tanke om att taskkiller skall användas. De som du ser i taskkillern är minne av de program som android vill starta snabbt när du trycker på den. Minne tar inget batteri.
    Därför, rensar du minnet så slöar du ner din telefon, inte tvärt om!
    Sen att det i ögonblicket verkar som att telefonen är snabbare är ju sin sak, men över lag och det operativsystemet är byggt på så ska du INTE rensa ditt ramminne. Då kan sådana här fenomen dyka upp och ja, jag har själv varit med om det.

Jag återställde min telefon och har aldrig rört en taskkiller igen. Har aldrig stött på liknande progblem sedan dess.

Last edited: 30 nov 2010
  12. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Då är det nåt fel med din lur, börja med att ta bort allt vad memory optimizers och taskkillers heter. Autokillers/optimizers kan totalt lagga ner luren.

13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

När dom ligger cachade i minnet så behöver dom bara startas en gång sen ligger dom i minnet. Om du håller på och dödar dom hela tiden så kommer dom startas igen och läggas i minnet, du dödar, dom startar om igen, osv. Det däremot tar en jäkla massa cpu kraft, om du har nån autotaskkiller som ligger och dödar apps så förstår du nog vad resultatet blir.

Alltså appsen ligger i minnet bara, och det är bara bra, då finns dom där när/om dom behövs utan att systemet behöver starta upp dom. Ladda ner tex. android system info så ser du att dom allra flesta ligger där och belastar cpu 0%.

14. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

med angry birds, webläsaren, musikspelaren sedan minns jag inte mer, dog min DesireHD rätt fort.
    från fullt batteri på morgonen ner till 40% på 2 timmar.
    jag laddade då ner task killer efter det....
    gick batteriet upp till 6-12 timmar iaf :)
    (på jobbet med epost synkning etc)

15. emilanderas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har suttit o tittat på CPU-användningen av e-post-programmet. Mellan 3% - 13% konstant. Då har jag hämtat klart mäjlen för ett bra tag sen och uppdateringen är ställt på varje timme bara. Det måste ju vara både system- och batterioptimerande att stänga av den. Eller, vad gör den hela tiden?

16. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det låter ju väldigt konstigt. Nu har jag iofs just epost programmet inställt på att aldrig hämta automatiskt, men för mig så ligger CPU på 0% för den processen när jag inte använder det.

Undrar om det är Android E-mail programmet du har, eller om Samsung bytt ut det mot något eget.

17. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Har du rootad telefon kan du välja vad som får och inte får köras automatiskt i olika situationer med autostarts.

18. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Stäng av auto-sync.

19. emilanderas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men snälla...jag har ju "auto-sync" på men frekvensen inställd på "en timme". Varför jobbar CPUn konstant då?

20. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det borde den inte. Testat att ställa in likadant och cpu användning gick inte upp.