Appar startar automatiskt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av edhunter, 10 maj 2011.

1. edhunter

edhunter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Är relativt ny på Android så ber om ursäkt i förväg om min fråga kan låta lite dum, eller om svaret är barnsligt enkelt.

Köpte i helgen en Nexus S och tycker den är helt ok, saknar fortfarande min iPhone 4 lite grann, men det själva telefonen gör sämre än iPhone ditot väger operativet upp med råge (iaf det som jag uppskattar i ett operativsystem).

Nu till poängen; Vad jag förstår så måste/bör man ha en taskkiller för att inte sega ner telefonen allt för mycket. Så jag installerade Advanced Task Killer och går med jämna mellanrum i i den för att "döda" lite appar. Men jag har märkt att många appar, till synes helt plötsligt, startas igen efter några sekunder. Detta kan vara ex: Beutiful widgets (som jag förövrigt inte använder utan bara har installerat), Market, Facebook, Väderprogrons, Power AMP etc. etc. varav de samtliga program har jag inte använt/startat sedan sist gång jag dödade dem.

Någon som vet hur man åtgärdar problemet? För rent logiskt så borde det käka batteri, ramminne etc.

När jag ändå är inne på ramminne, vad jag förstår har Nexus S 512 MB ram, lika mycket som sambons ZTE Blade. Men direkt efter att jag kört appkillern så har ZTE:n 240-250 mb ledigt medans min Nexus som mest har 140 MB - är det något fel eller ska det vara såhär?

2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag skulle säga att majoriteten av de insatta och vana användarna säger att en taskkiller bara förstör, låt Android sköta minneshantering etc utan att störa så funkar det bra..

Min uppfattning är att det enda en taskkiller kan vara bra för är att avsluta en dåligt skriven app som hängt sig.. Och då sitter jag ändå på en telefon med bara 288 mb i ram.

Att en app ligger igång käkar inte batteri om den inte är aktiv, att ha ramminne "ledigt" är fullständigt onödigt, oanvänt gör det väl ingen nytta? Android rensar själv bort appar som inte används ur minnet när den behöver frigöra för nåt annat.

Alla widgets du har igång och allting som har någon sync eller lyssnar på händelser i telefonen går vanligtvis igång automatisk. Varför Beuthiful widgets går igång vet jag inte men om du inte använder den så är det väl bara att avinstallera?

Btw så finns det säkert hundra andra såna här trådar..

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Som Zig säger; att döda processer och tjänster försämrar bara telefonens prestanda. Har du inget problem så ska du låta alla processer och tjänster gå som dom vill...

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Min Atrix har 1 gb i ram. Efter operativet tagit sitt har jag 818 mb kvar.

Just nu ligger det och körs 39 applikationer i bakgrunden. Detta betyder ju dock inte att min telefon arbetar med dessa och försämras i batteritid och rapphet. Det betyder bara att det är så Android fungerar.

Jag har nu 244 mb ledigt av mina 818.

Jag dödar aldrig applikationer undantaget då de hänger sig.

5. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Exakt som alla skrivit. Starta nu om luren & peta inte på taskkillern annat än om nåt skulle hänga sig vilket för min del i princip aldrig händer.

Äldre versioner av android var inte så duktiga att hantera minnet & detta i kombination med lite RAM kunde ställa till en del. Nu har ju du senaste versionen så fundera nu inte på hur mkt som ligger i bakgrunden utan kör på!

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Problemet är väl att många är vana vid Windows och problemet med att minnet tar slut. Det finns en bra film som illustrerar detta.

Sent from my MB860 using Tapatalk

7. edhunter

edhunter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Tack för hjälpen allihop. Misstänkte att det var jag som tänkte fel men ville få det bekräftat. Iom att jag haft iPhone innan så har jag aldrig reflekterat över detta (tack vare att jag aldrig har vetat hur mkt ramminne som är ledigt och inte).

Som sagt, tusen tack för hjälpen.

8. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Detta känns som kärnan i problemet. Om operativsystemet var designat så att det inte gick att utläsa vad som var igång skulle ingen (eller iallafall inte många) ha problemet och ställa frågan. Vem vet hur många processer som ligger igång i en iPhone? Men eftersom man inte kan se det (väl?) är det ingen som anser sig ha ett problem...

9. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

10. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ett annat problem är att alltför många säljare tyvärr rekommenderar appkillers, av ren okunskap antar jag...