[Appförslag] Chrome-tillägg som öppnar valfri app

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av swefse, 10 jul 2010.

1. swefse

swefse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ett tillägg till Chrome som med hjälp av Cloud to Device Messaging Framework (http://code.google.com/android/c2dm/index.html) skickar kommando till en app på telefonen att öppna förinställd app.

Detta skulle vara bra om man t ex vill skanna en QR-kod på skärmen så istället för att (1) gå till hemskärmen från eventuellt öppet program, (2) öppna app drawern, (3) hitta rätt bland 20 ungefär likadana ikoner, (3) öppna Barcode Scanner för att till slut (4) rikta kameran mot det man ska skanna, så (1) klickar man på tilläggsikonen och (2) riktar kameran mot det man ska skanna (och under tiden man riktar kameran tar appen emot kommandot och öppnar Barcode Scanner så att den är klar när du är det).

Är det något som går, tror ni?

2. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    662

MINA ENHETER

Enklare att bara direkt skicka länken till luren så börjar appen laddas hem....

Men det kanske var ett dåligt exempel. Finns kanske andra lägen där det är användbart?

3. swefse

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur skickar jag länken till telefonen? Finns det redan ett tillägg som gör det? Det skulle va toppen!

4. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    662

MINA ENHETER

Nej än så länge finns detta inte så vitt jag vet. Men borde vara lätt att göra. Menade bara att gör man en app för just det du ville så är det ju enklare att den drar igång nerladdningen direkt, eller tar dig till appen i market iaf. Istället för att köra igång kameran och sedan fota...

Hade inte Google automatiskt sökt efter sådant man inte hittar så hade ju Chrome2Phone funkat redan.

Testade skriva in market://search/?q=pname:arla.activities i Chrome som är en länk till Arlas nya app. I IE får man ett felmddelande att sidan inte funkar men Chrome Googlar då på adressen. Trycker jag då på 2Phone så får jag Google-sidan i luren och det är ju inte rätt...

Men iofs, sök på Androidlib eller liknande på datorn, skicka sidan och tryck på QR-koden så funkar ju det också. Alla sidor som har länkade QR-koder kan du ju skicka med Chrome2Phone. Och det är ju lika enkelt som att fota.

5. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vet inte om du har sett det men: http://www.youtube.com/watch?v=dBQFXRW5ZiE börja på 2:30 kolla fram till 4:10

Det samma kommer att gälla för att installera applikationer från Market när google släpper den uppdaterade Market i höst (så du kommer att kunna installera apps direkt från datorn, utan att röra telefonen)

6. swefse

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Just det ja, man kan ju använda webbläsaren på telefonen för att direkt öppna qr-koder. Det hade jag helt glömt! Då funkar det ju bättre på ett redan befintligt sätt än att man måste göra en ny app (iallafall för mitt exempel).

Då är jag nöjd. Tack!