[Appförslag] Filmkalendern från MovieZine

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Arias, 19 feb 2011.

  1. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har länge velat ha en enklare app för att se vilka filmer som kommer ut på bio i Sverige och när.

    Moviezine har en bra kalender - http://www.moviezine.se/kalender

    Det jag helst vill ha är bara en enkel app som man kan kolla vilka filmer och när de kommer ut på bio, kanske kunna klicka på filmerna och få lite info om filmen.


    Moviezine har open api - http://www.moviezine.se/openapi
     
    Last edited: 19 feb 2011
  2. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Ingen svår app att göra men krävs tillstånd från moviezine för att kunna använda deras data. Kolla upp om du får det så kan det diskuteras.
     
  3. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    oj, glömde att nämna det. De har open API så jag tror det är som gjort för en app :cool:

    De vill mer veta vad man har hittat på av ren nyfikenhet.


    http://www.moviezine.se/openapi

    Kanske till och med kan göra en större app som täcker det mesta av Moviezine? Förvånar mig att ingen redan gjort detta, med tanke på att de har API och att det är en relativt populär sida.
     
  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Okej det förändrade ju en hel del :P Förvånar mig också att ingen har gjort något är du säker på att det inte finns något?
     
  5. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Undra om de släppte API'n nyligen, verkar inte finnas något alls, inte ens förslag på appar.
    Finns inget om man söker på MovieZine på market och googlar man så verkar det inte tagits upp någonstans alls.

    Det här kan vara en bra ide om någon vill göra en stor och populär app, kan tänka mig att moviezine gärna gör reklam för en app till deras sida sen också.
     
  6. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Hur många användare har Moviezine?
    Apiet ger tyvärr inte information om när filmer släpps på enkelt sätt så som kalendern gör.
     
    Last edited: 19 feb 2011
  7. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bra fråga, hittade ingen info om det. Hittade ingen info om när de startade eller allmän info heller.
    Men så vitt jag vet så har de funnits i ganska många år och de verkar ha ganska många registrerade medlemmar.
     
  8. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Skulle du kunna kontakta dem och höra om det är okej att använda all information på sidan då deras api inte ger någon kalender möjlighet. Tycker det verkar vara en av de bra sakerna med sidan.
     
  9. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Visst, fixar det. återkommer så fort jag fått svar!
     
  10. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

  11. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fick ett riktigt bra svar, fort och utförligt!

    "Vad vi vet så används inte vår data i någon applikation ännu. Vårt öppna api är något begränsat, men helt öppet. Så vi har ingen större koll på hur det används. De som kontaktat oss har pysslat med skolprojekt m m och använt infon för att lära sig; vilket vi tycker är kul.

    Sedan finna det ju andra samarbeten. Tex levererar vi utökad info till SVD och några andra sajter. Där har vi satt upp speciella api:er för deras skull. Bland annat för kalendern.

    Någon MZ-app finns inte i nuläget men vi ställer gärna upp och hjälper till så gott vi kan om någon annan vill göra det. Vi vill ju då så klart att appen ska vara gratis att använda och att det det framgår tydligt vart informationen kommer ifrån. Blir den högklassig så promotar vi gärna appen som en officiell MZ-app på sajten.

    Info om MZ:

    Medlemmar: ca 8600
    Recensioner: ca 1900
    Satta medlemsbetyg: ca 660 000 st
    Filmer i databasen: ca 24 000

    Alla filmer som vi har recensioner på kan vi leverera riktigt bra filmfakta på inkl bilder, trailer, regissörer, skådisar m m.

    Vi har också nyhetsartiklar (text och bilder) kopplade till filmer och personer. Allt vi skriver och produceras korstaggas för hänvisningar mm.

    Så. Vi kan hjälpa till med utökad info i ett eget api för er del. Också ett api för kalendern (både bio och dvd/bluray). Vill ni skrapa sajten för info så går det också bra. Men vi kanske kan komma överrens om vad som är det bästa sättet att gå till väga.

    Vi tror på transparens. Är ni öppna mot oss så är vi öppna mot er. Hör av dig vidare så ska vi nog kunna lösa detta!
    "
     
  12. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Läckert! Hoppas någon nappar på att skriva den här appen:)
     
  13. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Det var ju ett av de bättre svaren jag har hört. Mycket trevligt ska se om jag har litet tid att pilla på detta.
    Vem kontaktade du? Så ska jag skriva till dem och se om man kan göra något samarbete.
     
    Last edited: 20 feb 2011
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Med deras senaste svar blev allt ganska simpelt. Då blir det väl vad man vill ha i appen för att kunna be om ett api för det.

    Tänkte på en liten snabb sak såhär, ska det bara vara kalendern och info om man får upp? Vem/vilka recenserar filmen innan den kommer ut? Det kanske är det MZ gör genom förhandstittar och liknande?
     
  15. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Har nu skickat ett mejl för att starta ett samarbete med dem.
     
  16. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja, de verkar väldigt samarbetsvilliga. Skönt att höra att de ställer upp på att skapa API'er för det man ber om.

    Alla recensioner som skrivs på MZ görs av skribenter från MZ som går på förhandsvisningar, om jag har uppfattat det rätt.

    Från började tänkte jag mig det, men nu när det verkar sugna på att hjälpa till med en mer eller mindre officiell app så kanske en större app vore trevligt.

    Det vill säga en app där man kan söka efter filmer, logga in, betygsätta osv. Helt enkelt använda sig av samma funktioner som man kan på hemsidan, inklusive deras härliga kalender.
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Arias, är det du som är Alexander?
     
  18. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Har nu fått kontakt med Moviezine. Så detta kan mycket väll bli något :D
     
  19. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Stämmer bra, om de nämner eller undrar något om ni har med "killen som kontakta de angående app" att göra, så vet ni att det är jag!


    Kan bli något stort och riktigt bra :)
     
  20. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Vet inte så mycket om Moviezine som sajt, men jag gillar ju film och vill eg ha något motsvarande imdb, fast på svenska i telefonen.
    Mina tankar/önskemål
    - Biokalender
    - Blu-ray kalender
    - Söka på film och få fram en beskrivning, betyg, utmärkelser samt trailer.
    - Om det finns på sajten så är det trevligt med "meningslöst vetande" om filmer, liknande det som imdb har.

    Tack för ordet och lycka till med programmeringen :)

    EDIT:
    - Om de har steckkoder i sin databas så vill jag såklart kunna nyttja Barcode Scanner när jag står i butiken och letar film. Eller en koppling till prisjakt?

    Nu ska jag sluta slänga ur mig saker utan att tänka och gå och lägga mig. Sov så gott!
     
    Last edited: 22 feb 2011