[Appförslag] för dig som tränar karate (eller annat)

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av robnil, 4 jun 2012.

  1. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Mycket enkel att (antar jag)

    Problem den ska lösa:
    När man gör många övningar strävar man efter att vara rak i ryggen, dvs ha ryggen i lodplanet. Detta är svårare än man tror.

    Lösning:
    Telefonen ger ifrån sig ett blippande ljud vars tempo ökar ju mer telefonen avviker från lodplanet. Min tanke är att man strappar på sig nallen på ryggen med ett band och lyssnad efter ljudet.

    Man behöver kunna kalibrera den mot vad som är lodplan och tolernas. Tänker att när man har den på ryggen och är i lodplan så är ju inte nödvändigtvis telefonen 100% i lod (beror ju på ryggen)

    Extra feature
    Många övningar kräver att du inte ändrar höjd på rygg/huvud. Om den även skulle kunna detekta hastiga höjdskillnader med g-sensorn (går det?) så skulle den vara riktigt nice.

    Om det funkar i praktiken skulle det vara en grym all för alla i hela världen som tränar t.ex. karate.

    Visst kan man kolla i spegeln som man gjort i alla tider, men då måste man vrida huvudet och släppa fokus på det man gör, eller ha en kompis som gör telefonens jobb.

    Idag försöker man lösa detta genom att stoppa ner ett kvastskaft i jackan och på så vis se om ryggen är i lod. Men det kräver fortfarande en kompis som står och glor (istället för att träna)
     
  2. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Så vad du vill ha är alltså en app som kollar om du är rak i ryggen genom att du har den på ryggen? För så förstog jag det iaf.
     
  3. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    korrekt! så det behövs ljud för att veta, eftersom man inte kan kolla skärmen

    Behövs inget avancerat GUI. Antar att det är två moduler som krävs: g-sensor och spela-upp-ljud.

    Det tränas karate över hela världen, om den blir bra och du tar 7 kr eller nått så skulle ju alla i varje klubb skaffa den :)
     
  4. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Okej! Kan säga att jag är inte speciellt "erfaren" av att utvecka android appar men kan en del. Så det är ju alltid värt ett försök! :)
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Säkert en bra lösning för de som är tekniska, men är nog lite för jobbigt för folk att använda den tilltänkta appen.

    Något som hade varit grymt är att kunna ställa upp telefonen så att den mha kameran analyserar hur du står. På så sätt skulle man kunna använda den till marklyft och knäböjningar och andra träningsformer där en rak rygg är viktig. Men det blir nog ingen lätt nöt att knäcka för att få den att fungera bra på många telefoner. Finns ju OpenCV till Android...
     
  6. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Men det låter j*vligt komplicerat jämfört med att bara ta ett vattenpass med en ljud-symbol på. Typ. Med lite flyt finns det rent av som samle-kod för g-sensorn i sdk't.

    Mej ja, om det funkar i praktiken vet man ju inte, men just det där med att ryggen ska vara i lod är det ett himla tjat om hela tiden och det är ruskigt lätt att hamna lite framåtböjd och man tänker inte på det, för man tror fullt och fast på att man står korrekt. Som i slalom när man tror att man böjer knäna... :)
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jo definitivt är det väldigt mycket mer jobb. Tänkte mer uttöka med ytterliggare en idé, kanske finns någon som är duktig på Image processing och känner sig manad.