[Appförslag] missade samtal/sms/email-widget

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av coolof, 5 apr 2010.

1. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Okej det kan vara så enkelt som att det redan finns massor av liknande widgetar på market. Har faktiskt inte kollat så noga, främst för att jag inte riktigt vet vad jag ska söka efter.

Jag har aldrig varit så särskilt förtjust i HTC:s widgets för sms och email. De är flashiga och snygga men dels tar de för mycket plats och dels visar de, för min smak, alldeles för lite information. Så jag tänkte; Varför inte göra ett koncept på hur jag skulle vilja ha det?

Om nu det redan finns en massa liknande widgets får ni gärna länka till en av dem.

[​IMG] [​IMG]

ps. hoppas inte att inte att det blev för Mac:igt ;) ds.

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Funkar den med handcent? Var laddar man ner den, eller vad heter den?

3. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

1. Det bör såvitt jag vet inte spela någon roll vilket program du använder för att läsa/skriva sms. Alla sms kommer att dyka upp i både Handcent och standardappen (och alla andra program som kan läsa/skriva sms). Tanken är såklart att man trycker på ett sms för att öppna det i sitt standardprogram, vilket kan vara Handcent.

2. Jag tror att du missuppfattat tråden lite. Det här är alltså bara ett koncept på en widget som jag själv skulle vilja ha. Jag är grafiker och kan den biten rätt väl men skulle aldrig kunna programmera widgeten själv (bortsett från grafiken, förhoppningsvis).

4. alioooop

alioooop Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

älskar designen :)

5. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Ah. Är inne med mobilen och ser därför inte vilka underforum trådarna ligger i.

6. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, det var faktiskt MYCKET BRA JOBBAT, kom igen folk, någon bör fixa det... om inte om några dagar visar någon utvecklare intresse måste jag tag fram Java boken igen och lära mig programmera för Android :P ... men jag har inte tid :o, men ändå

7. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Oj man tackar, kul att du gillar den! :)

8. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Gillar verkligen iden vet inte om jag har tid att göra något sånt här nu. Kanske till sommaren när man är lite ledig. Om du själv kan en del programmering så tycker jag du ska sätta igång själv och se om du kan göra det. Har du frågor så är det bara att ställa dem i forumet det finns alltid någon som kan svara.

9. Elis

Elis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag gillar ditt koncept skarpt. Har dock inte tid just nu.
    Kan dock tänka mig att implementera widgeten i framtiden om ingen annan hunnit göra det då.

10. jgnu

jgnu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag gillar också idén, och dessutom verkar det vara ett ypperligt första-widget-projekt, så jag tänkte titta på det nu i helgen.

Återkommer när jag kommit någonvart :) Kommer nog att ta mig lite tid eftersom jag inte ens sneglat på widgets tidigare.

Planen är att göra en ful prototyp med alla funktioner på plats, och sedan klä på den finare kläder :)

11. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kul! Har lärt mig att Scrollview inte funkar i widgets så listan skulle inte kunna innehålla scrollbars. Men detta går ju att lösa med hjälp av upp- och ner-pilar skulle jag gissa. Släng iväg ett PM när du behöver grafik så fixar jag en högupplöst version också!

12. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vilken bra idé, hoppas nån kan kan ta på sig uppgiften.....

13. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hehe, snegla ett par inlägg upp ;)
    Jag kom en annan kul grej som man skulle kunna försöka sig på att få in (som kanske är jätteenkelt):

Alltså att man får in den funktionen på porträtten.

14. jgnu

jgnu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte haft så mycket tid över till det här som jag hade önskat, men jag har kommit en bit på väg. SMS och samtal var enkelt, men tyvärr visade det sig vara svårare att få tag i mail (såvida jag inte själv hämtar dem från mailservern, men det vill jag ju inte)...

Om någon vet hur man får tillgång till redan hämtade mail (gmail först och främst) så ge mig gärna en knuff i rätt riktning. Det verkar finnas en content provider för gmail, men den är helt odokumenterad såvitt jag kan se... dessutom inte open source..

Anyway, det har även visat sig att et finns en liknande widget redan (såklart). Dock en betal-app. (Pure messenger). Dessutom tycker i alla fall jag att den är rätt ful, och den hanterar inte mail så som jag vill (jag vill att widgeten ska titta på telefonen efter mail, inte behöva ansluta själv mot pop/imap)

15. jgnu

jgnu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fler funderingar..

Funderar på att till att börja med implementera det som en live folder istället för widget. Live folders används ju inte särskilt mycket, men jag gillar konceptet. Dessutom finns det möjlighet till en scrollande lista i live folders... Nackdelen är förstås att utseendet blir lite annorlunda.

Blir förmodligen en widget också, men jag personligen skulle nog använda en livefolder mer..

16. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

*bump*

Fantastiskt snygg design, coolof!

17. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jobbigt att gå igenom hela telefonlistan för att kolla om man har missade samtal från någon :)

18. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är status på det här projektet? :)