[appförslag] Nyttoapp för hundägare

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av mgman, 3 okt 2011.

1. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Hej,

Nybliven ägare till en dvärgschnauzer, leverans på måndag nästa vecka.
    Så klart jag gick in på market för att söka hundappar. Döm av min förvåning att det fanns väldigt lite. Inte ens utländska appar.
    Den, av de få som finns, som passar mig mest är denna.
    https://market.android.com/details?id=com.petworks.android.petmaster.b&feature=search_result

Tyvärr är det väldigt taskig översatt så det är mycket svengelska. Ger ett dåligt intryck.

Skulle vilja ha en app, utvecklad av en svensk, gärna på svenska. Tillval på engelska och fler språk upp till utvecklaren att ta beslut om.
    Finns det någon som är intresserad av att bygga en? har du egen hund kanske motivationen blir större när du vet att du själv kan komma att nyttja den.
    Tycker att andelen personer med smartphone och husdjur borde ju även vara några procent...Varför inte samla massvis med nyttig info i en app.

Det jag söker är: (mycket taget från ovan app)

- Flera funktioner (ex kalender mfl) skall vara synkbara med annan enhet (läs mobil eller platta eller pc/mac).
    Tänker mig att man synkar genom epostadress eller att appen skapar ett unikt nrID som man kan lägga in i enhet 2,3,4 etc.
    För att kunna se samma uppgifter på flera ställen. Vet inte om det är programmeringsbart?

- En kalender med valen vecka, månad och plan med påminnelsefunktion med notifiering i statusbaren.
    Där man kan lägga in när olika kurstillfällen är och utställningar, när man skall klippa, bada eller vad man nu skall göra,
    (jag vill helst inte skapa en kalender i google även om detta blir sista utvägen)

- Inköpslista på saker man behöver som man vill komma ihåg.

- Kontaktuppgifter (mail, tfn, adress etc) till:
    --uppfödare
    --veterinär
    --djursjukhus
    etc.

- en funktion som kan hitta djursjukhus eller veterinärer i närheten av där du befinner dig om du är på "okänd" mark.

- Fotoalbum

- Videoalbum

- Möjlighet att del bilder och videos till epost, MMS, whats app, facebook etc.

- Dagboksfunktion

- Daglig loggbok med valen Mat, vikt, humör, kiss & Bajs, sov.

- Försäkringsuppgifter
    med försäkringsnummer, bolag, tfn, mail, webb, egna noteringar

- Profiluppgifter
    med
    namnuppgifter: Namn, ras, kön, kastrerad, födelsedatum, andra namn
    Utseende: Kroppens färg, ögonens färg, vikt, höjd, längd, identitetsmärken
    Identifiera info: Chip nummer, stamtavla, licensnummer, identifieringsnummer
    Ägande info: Datum förvärvd, pris

- Allergier

- Sjukdomstillstånd

- Särskilda behov

- Vaccinering

- Medicinering

- Avmaskning

- Operationer

- veterinärbesök

ja det var lite grejer som jag känner hade varit perfekt i en hundapp.
    Ställer givetvis upp som testare osv.

Fråga om det är något. Tackar för visat intresse.
    Hälsningar

Mgman

2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Tycker det är spännande att du bara ställer massa krav :/ Tror knappast att någon kommer att sätta sig ner och fixa detta åt dig (det är trots allt en lååång lista med saker du vill ha i appen).

Men om någon antar utmaningen så säger jag bara lycka till.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

3. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Hunden är riktig ;-)

Visst är det en gedigen lista. Det är inte heller någon som behöver ta på sig rollen. Och jag måste få tycka vad jag skulle vilja ha.
    Allt måste inte komma i ett paket direkt. Vissa saker kanske går att göra på annat sätta. Inget är skrivet i sten på hur det måste se ut. Blir den en app som har lite av detta tror jag det blir jättebra ändå.

Mgman

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det låter som en bra app som många hundägare kan vara intresserade av. Skönt att ha all info på ett ställe. Däremot så tror jag lösningen är att integrera Googles produkter i appen för att slippa utveckla allt själv, t.ex. Google Calendar och Contacts.

Ett problem jag ser är backup och synkronisering. Om man har allt samlat på det här sättet så är det lätt att bli av med allt också. Genom att använda Calendar och Contacts så behöver man inte bry sig om det. Vidare skulle det gå att använda Google Docs för att spara fritextinfo. På så sätt så får man även enkelt möjlighet att redigera allt utanför mobilen.

5. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Kloka tankar. För egen del synkar jag redan mot både contacts och calendar. Ang calendar skulle det funka att lägga ut en widgetkalenderplan på en hemskärm som bara ligger mot hundkalendern i google.

Förklara gärna kopplingen till google docs. Inte så hemma där.

Mgman

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går att använda Google Docs som en databas genom de olika API:er som finns och då framför allt Spreadsheet API:et: Google Spreadsheets API - Google Code

Jag ser en stor fördel för användarna att äga sin information istället för att det ska gömmas inuti en app och/eller i en databas i någon webbtjänst.
    Det är mer en generell tanke jag har och är inte något speciellt för just det här fallet. Inget jag heller har testat, men jag planerar för en app där jag vill undvika att bygga en webbtjänst och istället använda det som redan idag finns tillgängligt. Kostar ingen datatrafik för mig och jag slipper syssla med backuper. Vidare får användarna tillgång till all data direkt via Google Docs och kan byta tjänst eller bygga en egen.

mgman gillar detta.