[Appförslag/Önskning]Talande sms och caller id

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Hampa_D, 17 nov 2010.

1. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

jag kör en desire som jag för ett par veckor sen skaffade svox med svensk röstmotor till, det är en text to talk motor så telefonen kan läsa upp vem som ringer och mina sms osv. nu har jag testat ett par apps som ska göra detta automatisk men ingen av dom fungerar tillfredsställande, apparna jag testat som verkar ha störst potential är saymyname dessert och eCID, saymyname funkar inte med bluetooth och eCID verkar inte kunna tala om vem som ringer men kan läsa upp smsen och varje gång någon ringer så mutar den min ringsignal. inget fel med det iof om det inte vore för att jag har BT headset på jobbet och om jag mot förmodan inte har snäckan i örat så missar jag samtalet. har varit i kontakt med utvecklarna till båda programmen men ingen av dom har varit speciellt tillmötesgående
    så min fråga är väl om någon skulle kunna ta sig en titt på dessa två apps och kanske ta fram ett som fungerar?

vad jag vill ha är väl:
    * att samtal namn + egen text te.x % ringer dig eller nummer läses upp
    * att sms namn + egen text te.x % har skickat ett nytt sms
    * fungera med BT hedset utan att muta ringsignalen om inte så väljs.
    * muta ev media spelare.
    * separata inställningar för samtal och sms. alltså telefonen säger ur interna högtalaren vem som ringer men läser upp sms i bt headsettet
    * inställning för hur ofta den ska läsa upp namn på den som ringer, hur många gånger och med hur många sekunders mellanrum samma sak för sms.

här kommer QR koderna för saymyname och eCID om någon vill ta sig en titt på dom. så man kanske förstår bättre vad jag menar.
    Och även Svox som iof kostar 1.99 usd och Classic Text To Speech Engine som är gratis

Saymyname

eCID

SVOX Swedish/Svenska Female

Classic Text To Speech Engine

är det nån som tror sig kunna fixa detta har ork tid och kunskapen?
    skulle vara djupt tacksam.

Last edited: 18 nov 2010
  2. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

3. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

tasker är onekligen kraftfullt men tyvärr läser man lite längre ner på sidan du länkade så står det "I've tried creating a new one and adding variables like only when bluetoothed, etc., but that only makes the message read twice."
    så det verkar inte funkar riktigt bra. och det verkar som om det inte fungerar så som jag vill att det ska .
    true jag kanske är lite slö men en app som är ämnad för ändamålet känns bättre.

jag håller tummarna på att någon tycker det är en bra idé att skapa denna app.

Last edited: 19 nov 2010
  4. qbase

qbase Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har en profil i Tasker som läser upp SMS. Vid inkommet SMS och om bluetooth är ansluten så läser den först upp namnet på personen och sedan meddelandet. Det fungerar bra för mig.

Jag pausar också musik som spelas innan den läser upp meddelandet och slår igång den igen när meddelandet är uppläst. Tyvärr fungerar det sisådär. Jag lyssnar på musik via Spotify och Tasker kan inte ta reda på om Spotify spelar eller inte. Så lyssnar jag inte på musik när jag får ett SMS så startar först musiken och läses upp samtidigt som musiken :o

Jag är nöjd iaf, skönt att slippa ta fram mobilen. Av någon anledning får jag alltid SMS när jag går hem och det är kallt ute :eek:

5. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Kan man få tasker att även säga vem som ringer? Både nummer som finns i telefonboken och okända nummer, tex okänt nummer 070123456?

6. qbase

qbase Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja, det fungerar den läser upp namnet på personen om numret finns inlagt in en kontakt. Jag har bara testat ett fåtal gånger, senaste gången var Tasker för långsamt så att det läste upp namnet under samtalet :ehm:

För att läsa upp något så använder man sig av "say" funktionen som finns under misc. Den läser upp text, siffror och variabler. Variablerna finns på länken nedan.

http://tasker.dinglisch.net/userguide/en/variables.html
    # Call Name / Number/ Date / Time (In) (dynamic, monitored)
    %CNAME / %CNUM / %CDATE / %CTIME
    The caller name, number, date and time of the last call received.
    Caller number is 0 if it's unknown.
    Caller name is ? if it's unknown (probably because the caller number was blocked) and set to the caller number if the contact couldn't be looked up. It's unavailable on Android versions prior to 2.0.

7. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

tål att kollas på, det är liknande de appar jag har förutom att det är speciella appar för ändamålet.
    går det att dela tasker profiler mellan varandra? i typ .txt form?

8. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ja det går både att exportera och importera profiler och Tasks utan problem.
    Alla profiler som finns här i Wikin http://tasker.wikidot.com/profile-index är bara att ladda ner och importera...

9. Fredrik_Spindel

Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Först en fråga, har du lust att exportera den koden och skicka den i ett PM till mig?

Har du adressen till svensk röst (jag har nu "com.svox.pico:eng-USA" som är standard)? Denna har jag föra att läsa upp namn när det ringer, vill ändra till svensk röst och då kanske göra sms-uppläsning också.

Sedan en tanke, du kanske kan lägga till att när sms mottages stängs spotify av (inte paus utan avsluta program/app) för att efter texten lästs upp starta upp programet igen?

10. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

[​IMG]SVOX Swedish/Svenska Female
    by SVOX Mobile Voices
    100 downloads, 4 ratings (4 avg)
    $2.99

Fredrik_Spindel gillar detta.
  11. Fredrik_Spindel

Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Tackar, installerar den det som ett program lokalt eller måste man ha internetåtkomst när det ringer för att den ska läsa upp namnet (när man har ställt in det i tasker såklart)?

12. qbase

qbase Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu har jag bifogat filen till min profil i detta svar. Har inte haft tid att testa att stänga ner Spotify, men det kanske är en lösning.

Du ser säkert att profilen inte är speciellt komplicerad :eek:

Bifogade filer:

Hampa_D gillar detta.
  13. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

sorry att jag inte svarat tidigare glömt bort helt enkelt. men nej man behöver inte internetåtkomst.

ska jag vara ärlig har kollat på tasker ett par gånger men det är på tok för krångligt. får väl hålla i mig tills utveklarna av de ovan nämnda program kommer med uppdateringar.

14. davidsson

davidsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

lyfter tråden lite har provat denna profil men får den bara att läsa upp i telefonen och inte i BT när det är anslutet.