[Appförslag] Parkeringsreminder

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av freni126, 16 nov 2011.

1. freni126

freni126 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle vilja ha en app som underlättar vid parkering. Har sökt lite, men inte hittat det jag söker. Det är en enkel idé, men kanske svår att genomföra då även parkeringsbolaget måste vara med och se möjligheten med idén.

Hur som helst - här är idén:

Problem: Jag parkerar mkt i jobbet och måste hela tiden hålla reda på när tiden går ut så jag inte får böter. I Linköping har de flesta parkeringar mobil-biljetter som funktion, men inte alla och det är smidigare ändå att bara dra företagskortet och få en pappersbiljett.

Idé: För det första skulle det behövas finnas en QR-tag på biljetten. Appen i sig skulle sen inte vara speciellt avancerad. Den skulle tolka informationen och lägga in en reminder när tiden går ut med kanske en ställbar varningstid.

Som sagt bygger det hela på att parkeringsbolaget vill förändra sin biljett och lägga till en sådan tag. Baksidan har ju gott om plats, men kan nog inte användas då de inte kan skriva på baksidan (?).

Är det ens genomförbart? Vore en bra app, men jag kanske har missat någon del som gör idén totalt värdelös :)

2. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Ett tips är att börja använda Easypark telefonparkering. Dom har en app som e riktigt bra. Använder den själv.

3. freni126

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja, jag såg de hade en app och som jag skrev ovan så har de flesta någon form av mobil-lösning.

Det passar inte mig och jag tror det gäller andra som parkerar mkt i jobbet. jag kan inte lägga alla mina parkeringsavgifter på mobilen. Vi har ett "fordonskort" där alla fordonsutlägg (service, bränsle, parkering, m.m.) ska läggas. Skulle jag sluta använda det och istället öka mobilräkningen med 100kr/dag skulle företaget jag arbetar gå i taket.

Dessutom är min jobb-telefon inte en smartphone då applikationen vi använder för ärendehantering baseras på windows mobile... Jag tvingas alltså gå runt med en tegelsten från 90-talet i fickan, men det är ett annat problem :)

4. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Ok, var nog jag som inte var vaken riktigt och inte läste ordentligt. Sorry :ehm:

men... förlåt, men måste ändå "rätta" dig. Du behöver inte betala med mobilen, jag har kopplat mitt företagskort så när jag parkerar i tjänsten så väljer jag det och när jag parkerar privat så drar den från det kortet. Dvs ingen inPayment.

5. freni126

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, då missförstod jag helt hur deras app funkade. Det där är ju en bra lösning! Kanske t.om. bättre än det förslag jag hade där man skulle fippla med kamera och greja :)

Ska helt klart undersöka det, tack för tipset! Vet att easypark finns på en mängd parkeringar i stan så det borde funka.