[Appförslag] Rädda liv!

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av BestRip, 6 jan 2011.

1. BestRip

BestRip Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon som klarar att skriva en sån här app för HTC Desire HD?

1. För en vanlig kontakt: ”Anna Anka” så får du ange/spela in ett röstkommando för Annas telefonnummer. Har hon flera nummer kan du ange ett kommando per telefonnummer. Det behöver inte alls låta som "Anna Anka"... du kan säja "Stina" eller vilket ord som helst. Ordet kopplas till det nummer som du hade aktivt i redigeringen.

2. För att använda dig av kommandot, tryck en liten stund på svara-knappen på ditt headset tills ett pip hörs, då säjer du ordet du läste in i steg 1. om du får en träff spelas din röstinspelning upp och telefonen ringer upp det nummer som är kopplat till just den inspelningen. Om det skulle bli fel röstkommando som läses tillbaka kan man avbryta med ett nytt tryck på svarsknappen.

Med den här funktionen kan man ringa helt utan att röra mobilen alls, mycket lämpligt om du t.ex. behöver ringa medan du kör bil. Denna app skulle kunna rädda liv!

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
  3. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Men även den amerikanska igenkänningen funkar ju bra på vissa svenska namn. Men man kan ju se till att döpa om alla sina vänner till engelska namn så är det redan klart.
    Vet inte om röstfunktionen triggar på handsfree-knappen just nu dock?

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

När skall appen rädda liv?

Krashar man med bilen finns det andra apps som skickar meddelanden till förinställda personer via SMS.

5. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

:)

Det är innan man riktat uppmärksamheten på den fantastiska telefonen som man räddar liv, genom att man ser på trafiken istället för en blank å fin 4,3 tums skärm... Därigenom räddar man kanske både sitt eget å ditt liv! You see? Comprende?

Näääe ska inte vara dum nu, fast jag tror detta är ett MYCKET mer säkert sätt att ringa från bilen, om man nu måste det. Jag är van vid denna funktion ända från min första mobil, SE T610 och sedan en SE P1i. Kan påstå att det är ett betydligt säkrare sätt att telefonera i bil än något annat sätt. Så precis som det fungerar i SE-mobilerna är hur jag skulle vilja ha det i HTC Desire HD'n. En mkt enklare form av voice recognition antar jag, den behöver ju bara tycka att det jag säjer nu liknar ett av de inspelade orden, och spela upp ordet å slå numret... Men jag har INGEN aning om hur enkelt eller komplext det är att åstadkomma den funktionen. Därför vänder jag mig till ER STJÄRNOR för råd!

Jag har åxå behov av att INTE ha uppringning fungerande med bara en liten beröring på en touch skärm. Jobbar nämligen natt, å hur nära vännerna än är så gillar dom inte att bli uppringda av misstag mitt i natten... inte mkt... :ehm:

Last edited: 9 jan 2011
  6. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte lyckats trigga andra funktioner än dessa 2 med handsfree-knappen:
    1. med ett kort tryck startar musikspelaren.
    2. med 2 korta tryck ringer den upp senast slagna nummer.

ett långt tryck (som jag skulle vilja ha i funktionen jag eftersöker) ger inget respons alls.

Jag är verkligen jätteglad för svaren jag fått här... utan dessa funktioner får jag överväga att kassera min nya fina Desire HD! Oanvändbar för mej... shit happens? :cry:

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Är du allvarlig när du menar att du skall köpa en dumbphone på grund av att du inte kan röstuppringa? Verkar ju galet :)

Så stort är ju inte problemet. Börja använd favoriter till de du ringer oftast. Då har du två tryck till att ringa upp ett nummer. Sätt sedan också telefonen i en docka i fönstret så du inte släpper vägen med ögonen helt.

8. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Behöver inte köpa en ny dumbphone, jag håller krampaktigt fast i min gamla P1i i avvaktan att hitta ett fungerande sätt att använda DHD'n... så jaaa, det är faktiskt allvar tyvärr!

Jag har testat under ett par veckor med favoriter osv. utan att hitta något bra sätt att ersätta det gamla, det är fortfarande klart överlägset... SUCK! :o

9. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som kan svara om det är görbart?

Enligt första inlägget i tråden...

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej det verkar inte bättre än att du får överge allt vad Android har att erbjuda mot röstuppringningen i din P1:a ;)

Om du hade kunnat tänka dig att tryck en gång på telefonen så finns det ju widgets som lägger upp din kontakter så du kan ringa med ett knapptryck. Men om du som sagt inte ens vill titta på telefonen blir det P1 för dig.

11. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så detta är alltså bortom vad som går att åstadkomma i Android-världen?

Det låter ju lite märkligt efter allt som den påstås vara.

Kanske är det innbyggt ett litet "se på mig, du måste se på mig, jag är vacker"... ? :-*

12. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Det fungerar ju utmärkt i iPhone och har varit en request i Android länge länge att få stöd för det direkt i Android. Vi som inte kan programmera får snällt sitta och vänta, eller köra på gamla telefoner som stödjer detta... Det är enligt många en nödvändighet och bör uppmärksammas av Google tycker jag, även om 90% av alla användare låter bli funktionen är det väldigt trevligt och betydligt trafiksäkrare att ha stöd för det.

13. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för lite ljus i ämnet! Så jag är tydligen inte heller ensammen om att önska mig denna möjlighet... Tack! :)
    Yrkestrafiken borde ju bli förtjusta, det är väl dax för phone generation shift där åxå snart?

Men det är lite konfunderande tycker jag att ingen svarat på min fråga om det är görbart alls. Antingen involverar det så komplexa saker att det inte är någon som egentligen vet om det kan gå eller så är det kanske alldeles för låg status i ett sånt här ämne, att skapa en sån här app. Blir det inga pluspoäng i ball-rankingen för en sån här app? Kanske t.o.m. minuspoäng för att ens bry sig? :cool:

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Svaret är nej! Det går inte i dagsläget.

Men jag förstår fortfarande inte varför du helt enkelt inte istället för att trycka på ditt headset kan trycka på telefonen.

Har du heads up display i bilen? Annars undrar jag hur löser att ändra temp på ACC:n. Det går nämligen lika snabbt att ringa upp någon som att ändra temp, ändra CD, titta i backspegeln eller göra något annat man gör 400 gånger varje gång man kör bil ;)

15. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör taxi och kan inte ha min privata telefon på display i taxibilen, dels för att det inte är lämpligt i arbetssituationen och dels för stöldrisken...(tyvärr!). Vid tillfälle då jag inte har kund i bilen vill jag kunna ringa kollegor på ett par minuters ledighet och mitt i knepig stadstrafik vill jag inte börja plocka upp en telefon ur fickan utan hittar då en diskret placerad knapp i headsetet som jag nästan alltid har på mig och som är mkt enkel att trycka på och sedan bara säga namnet på den man vill ringa upp. Denne kan ofta vara upptagen och man provar ev. att ringa någon annan kollega för ett par minuters samtal.

Naturligtvis vore det skillnad om man kunde ha privata telefonen sittande på panelen, men som HTC Desire HD är skapad så blir det: från fickan upp till handhållen, få igång display, trycka på rätt kontakt för uppringning... en nästan omöjlig historia i tät stadstrafik... (stockholm). I alla fall såpass mkt krångligare att den gamla P1'an vinner stort som ren telefon betraktat. Sen är ju nästan allt annat betydligt roligare i HTC'n, annars skulle man väl inte ha skaffat den gissar jag... :cry:

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Många taxichaufförer jag åkt med har sin telefon sittandes till vänster på ratten på fel sida så att säga. Jag vet inte om det kan hjälpa dig med tanke på stöldrisken men det kan ju alltid vara något!

Sen finns det ju alltid sätt att låsa sin telefon och spåra den. Men det kanske inte asen till tjuvar vet eller tror på om du så skulle upplysa dem.

Men du får helt enkelt gå tillbaka till din P1:a. Den lär ju inte bli stulen ivf :)

17. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så du tror helt enkelt att det fantastiska -*"ANDROID!!!"*- inte kan lyckas med detta enkla stenålderstrick, att låta *kossa* åsså ringer den upp en "kossa"? Inte? Å kommer inte att komma i nån kommande 2.4.8.6721 andreojdå värsjon? :teeth:

Sorgeligt isf... Ska man behöva rea ut sin nya leksak kanske? får väl snabba på isf. innan den är värd lika lite som P1i........ :ehm:

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Voice dialer finns ju. Ex säga call Carl Andersson. Fast man får vara lite engelsk.
    Fast minns min gamla a2618s när jag testade med sådant

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

19. BestRip

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hela poängen är att slippa ta i telefonen och kunna ringa (rätt person!) genom att bara trycka på "svara-knappen" på headsetet (och säga personens namn!). Kan voice dialer fungera så?

Fortsätter å envisas med detta dels för att jag VERKLIGEN vill ha den här funktionen, men åxå därför att jag tror att den faktiskt skulle rädda liv om fler använde sig av den vid telefonerande ihop med bilkörning.