[Appförslag] Scavenger hunt/digital nördtipspromenad

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av coolof, 21 apr 2010.

1. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tjo.

Idén har kanske kommit upp förut i olika varianter, här är min idé:
    Den första idén jag fick kräver egentligen ingen applikation, såg att de satt upp en tipspromenad i parken som jag går förbi varje morgon och fick då en tanke i huvudet. man borde anordna en form av "skattjakt" genom Stockholm (eller annan stad) där man sätter upp klistermärken föreställande QR-koder lite här och var. När man scannar koden länkas man till Google Maps där nästa kods position visas osv.

Sen tog jag idén vidare ett par snäpp och tänkte att istället för att sätta upp QR-koder överallt som riskerar att förstöras så kanske man kan göra det helt digitalt istället? En form av augmented reality-app där man letar rätt på ett mål och då får veta vart nästa mål finns. Denna idé skulle såklart också funka som en slags "hitta bra promenadsträckor"-app (kanske större intresse för detta?).

Efter det slog det mig att istället för att bara visa vägen till nästa punkt skulle varje punkt kunna innehålla info och/eller frågor. Då blir det mer eller mindre en slags nördig tipspromenad.

Rutterna skulle man med fördel kunna göra på en webbsida men naturligtvis skulle man även kunna göra dem direkt i programmet genom att gå sjöälva rutten själv och sätta ut punkter efter hand.

2. jgnu

jgnu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag har funderat på liknande koncept, men jag har kommit fram till att allt jag kan komma på täcks av det (snart tio år gamla) fenomenet GeoCaching. (http://www.geocaching.com/). Ditt koncept med nördig tipspromenad motsvaras till exempel av "mystery caches". Geocaching är ganska stort, och det finns mängder av redan utsatta "kontroller" eller caches att leta efter... Lite sugen att ge mig ut och leta lite själv faktiskt :)

Finns en riktigt användbar klient för android med såklart. Den heter c:geo om jag minns rätt.