[appförslag] Trafiken.nu

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Vandergrift, 13 sept 2009.

1. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Till att börja med vill jag be tusen gånger om ursäkt eftersom jag själv tycker att det är ett jävla ofog med sånnahär trådar.

Jag har en längre tid tänkt hur otroligt smidigt det skulle vara med en app till mobilen som visar trafikläget och möjlighet att kolla de kamerabilder som finns på trafiken.nu
    För egen del så har jag två vägar att välja på varje morgon när jag ska till jobbet, en som är direkt ut på E4an men som kan ta oändlig tid om det är kö redan vid min påfart, eller en annan lite längre väg men som jag undviker köer på.

Ända sedan jag först hörde om Android tänkte jag att jag skulle utvecka en sådan applikation, men har efter en del reserach nu kommit fram till att jag skulle ta mig på tok för mycket vatten över huvudet om jag försöker mig på något sådant.

Därför så slänger jag ut en request till alla där ute med bättre programeringsgener än vad jag själv har.

2. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag håller på med trafik-appen DroidLane men den har lite annat fokus. Det är mer åt socialt-nätverk-hållet. Men grymt kul skall det bli om jag får snurr på det. En massa nätverkstekniska kodnings-detaljer som skall komma på plats innan jag har något att visa upp.

Last edited: 16 sept 2009
  3. danne

danne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

4. Tocator

Tocator Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Den verkade faktiskt rätt häftig. Härlig idé!

5. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Humm... när android tar över välden skulle man kunna göra ett lite program som när man befann sig i rörelse på en väg rapporterade hastigheten man rör sig med till en server som i sin tur anonymiserar informationen och låter alla i googlemap se vägar där andoidtelefoner rör sig långsammare än normalt och på så sätt skulle vi ha realtids info om köläget. Men det kräver ju ett antal telefoner ute...

6. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Lite skynet vibbar på det :)

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hojta till om du stöter på problem.

8. gunnar-medial

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok tack, jag håller på med transport av mikrofonljudström just nu. Skall bli kul att se vad som går att göra. Min sämsta gren är nog kart-presentation och GPS.

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Att hämta senast kända värde från GPS är inte vidare struligt, att däremot lyssna på GPS uppdateringar kan vara struligt/meckigt, men inte vidare svårt. Google maps med overlays var enklare än jag hade förväntat mig. Det enda struliga där är att man måste få sina certifikat (testcertifikatet samt det du använder för market) godkända för att google maps skall fungera, och att man i manifestfilen måste skriva in rätt kod för rätt certifikat.

10. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Gunnar, måste säga att ditt projekt låter grymt intressant och jag har själv tänkt i dom banorna och hur kul det skulle vara.
    Lyckas du få till en bra implementation av trafiken.nu är ingen lyckligare än jag. Med tanke på hur omfattande resten av ditt projekt verkar vara så antar jag med mina knappa programmeringskunnskaper att det inte är omöjligt att hämta enstaka bilder från en server och följa nåt rss flöde.

Hade gärna hjälpt till där jag kunnat, men jag jag gissar att grafiken innebär mer än att fixa klatchiga photoshop bilder? :)

11. gunnar-medial

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är en kul tillämpning där man får tillfälle att bekanta sig med många olika kodningsproblem. Jag lever själv en tid på inkomster från en tidigare anställning och njuter av att spendera tiden som jag vill ett tag framåt utan krav på annat intjänande. Bättre investerad tid finns inte än att köra några dygnslånga Android-kodnings-sessioner emellanåt. Som i Bellmanhistorien där bl a en norrman satt i rullstol och fick önska sig vad som helst; Svaret blev:"Jeg vil ha nye dekk".

12. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Underbart :) Uppdatera gärna lite nu och då hur det går, följer projektet med stort intresse

13. 9070

9070 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bumpar lite och undrar hur det gått med detta? En utav de bättre appar om man skulle få det att fungera ;)

14. m.nowak

m.nowak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag undrar också hur detta går. Verkar otroligt intressant. :)

//Mattias

15. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Jag har mailat trafiken.nu för några dagar sedan men inte fått något svar tyvärr.
    Sen finns det två andra appar på market, "Waze", och "Trafikinfo" som har delar av funktionerna som önskas i den här tråden. Waze funkar bra i Sthlm då det finns rätt många som kör i rusning så man får en hyffsad uppfattning om hastighet på olika sträckor. Trafikinfo däremot lyckas jag inte få någon kö-info på trots att funktionen finns. Ingen av dem har heller några trafikkameror man kan kolla på.

16. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Jag skulle sjukt gärna ha en app för trafiken.nu där jag kan lägga upp ett par favoritkameror (alternativt kanske flera sidor med ett gäng olika kameror) då jag hellre kollar kamerorna än deras trafikflödesgrafik!

/Jocce