[Appförslag] Var är du?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Sigma78, 4 augusti 2010.

1. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det här är en idé jag har haft ett tag. Säg att du ska möta någon vid ett visst klockslag, men ni har sagt en lite diffus plats, det är mycket folk runomkring (mässor, festivaler osv) eller den andre verkar inte dyka upp.

Om ni båda har en androidtelefon skulle det då kunna finnas ett program som båda startar där man helt enkelt får en pil och ett avstånd till personen man ska träffa.Inga kartor eller annat, bara en stor pil över hela displayen och ett avstånd.

För att inte kränka integriteten får man först skicka en "Person X vill spåra dig, är det ok?" som sen gäller i ett par timmar och då måste man godkänna på nytt.

Finns kanske redan som förslag? Skulle fungera bra som tonårsövervakning också t.ex., men då får 2-timmarsgränsen ändras för att det ska vara användbart.

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Lattitude skulle ju kunna användas för det här. Jag brukar välja att vara dold eller bara visa vilken stad jag befinner mig i för mina vänner, men det är ju enkelt att ändra så att en vän tillfälligt kan se exakt var jag är istället. Inte riktigt lika smidigt som din idé iofs eftersom den inte automatiskt ändrar tillbaka till att visa endast stad efter en stund. Räcker dock bra för mina behov. :)

3. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Latitude laddar in kartor, och det ville jag undvika. Kartor drar en hel del datatrafik för oss som inte har ett abbonemang som är obegränsat.

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det finns ett problem med funktionaliteten du beskriver. För att få kontinuerlig uppdatering av positionen kommer det nog att krävas datauppkoppling för att skicka positionen mellan enheterna. Alternativt att den skickar ett nytt sms med en uppdaterad position med jämna mellanrum men det skulle kräva obegränsade sms för att inte bli dyrt.

Glympse liknar annars det du beskriver men kräver datauppkoppling för att kunna följa den andra.

Jag håller på och snickrar lite på en app som ger avstånd och riktning till en position. Tanken är att den ska fungera helt offline och det borde gå att skicka och ta emot en position via sms. Tyvärr så kan jag inte Java och har bara grundläggande programmeringskunskaper så det tar lite tid. Det är learning by doing som gäller :)
    Just nu kan min app bara visa aktuell position och nu ska jag lista ut hur man sparar positionen.

5. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo, lite data får ju så klart skickas, men jag tror att det ändå är en mindre mängd än vad kartorna använder. Att det kräver datauppkoppling är i sig inget problem, men att det "kostar" mycket datatrafik kan bli det.

Att skicka/ta emot SMS är inte heller gratis, då är det nog bättre med lite datatrafik.