[Appförslag] vem är var?

Discussion in 'Appförslag och idéer' started by Sportmats, Jul 31, 2010.

1. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Det skulle vara lysande om man kunde spåra var folk är genom att bara skriva in deras mobilnummer. (Åtminstone få reda på var mobilen i fråga befinner sig) Om jag skriver in 070 1234567 så får jag via Google Maps och GPS exempelvis reda på att den befinner sig på Regeringsgatan 1 eller så. Och sen om personen går vidare mot Hamngatan ska man kunna se "live" på kartan att personen går dit.

Det vore en lysande app att kunna kolla var kändisar och sånt är, under förutsättning att man vet deras mobilnummer förstås...

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Integritet någon?

Troll?

3. Ult

Ult Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror det skulle lösas om personen hade den appen också.

4. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Latitude någon?

5. Sportmats

MINA ENHETER

Integritet? Nu får du allt precisera dig hur du menar.

Troll???? Vad menar du? :neutral:

6. Sportmats

MINA ENHETER

Ja men nu syftade jag mer på att man ska kunna spåra vem som helst utan att den personen reggat sig någonstans eller ha en speciell app.

Så här hade jag tänkt att appen ska funka:
    Du skriver in 070-1234567 i ett fält och sedan söker den och därefter får man upp: Plats: Hamngatan 1 114 37 Stockholm och sedan kan man välja om man ha kartvy eller inte och kunna följa den via appen.

7. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Detta är helt omöjligt! Tror du tittat lite för mycket på amerikansk tv.

8. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vet inte alls hur Latitude (som någon nämnde tidigare) fungerar, men det borde inte alls vara omöjligt.

Tänk dig att ha en applikation där man först behöver registrera sitt telefonnummer eller användarnamn för att kunna använda. Applikationen har tillgång till användarens GPS.

När person 1 söker på person 2 (via mobilnummer eller användarnamn) så får denna upp information om var person 2 befinner sig och kan sedan följa denna i realtid via person 2's GPS som rapporterar information till den server som applikationen kommunicerar med.

Det hela förutsätter självfallet att person 2 har applikationen igång samtidigt som person 1 söker på honom/henne.

Borde inte vara ett dugg omöjligt.

9. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Inte omöjligt om det är okej att den du söker efter har en app installerad. Det är däremot omöjligt om du ska söka upp någon utan att den personen har aktivt installerat en app. Det är så google latitude fungerar.

11. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Jo jag menar att det är grovt integritetskränkande att kunna hittas vart man än är genom en applikation som DU har på DIN telefon utan att den som du vill hitta har något installerat. Skulle du vilja att alla som hade intresse skulle kunnat få upp en exakt position vart du än må vara? Dygnet runt?

Sedan är det dessutom omöjligt att göra det genom ett applikation. Självklart kan polisen, genom tillstånd av t.ex. Telia, göra trianguleringar på ett nummer eller snarare en telefon med dess IMEI-nummer. Men då skall det vara något allvarligt som hänt.

Eftersom du verkade vara helt utan insikten av integritet trodde jag således att det trollades friskt.

12. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Latitude gör detta idag. Du väljer själv vilka som skall kunna se vart du är, på vilka nivåer denne skall kunna se dig och så vidare. Men det går ju ut på att båda har en applikation som för det första delar med sig av den informationen. Detta är ju ingenting som en telefon per automatik gör.

Så att ha en applikation på DIN telefon som på något vis skall extrahera min GPS-position är omöjligt.

Men Latitude är föredömligt bra att ha :) Det är ju Googles egna program. Finns i Maps eller som i senaste versionen av maps (4,någonting) som en egen applikation.

13. Sportmats

MINA ENHETER

Jag skulle inte ha några problem med att folk såg vart jag befann mig. Jag har inget att dölja och jag skulle bara se det som kul uppmärksamhet om någon knappade in mitt mobilnummer för att se var jag befann mig...

14. Sportmats

MINA ENHETER

Nej men det går väl att spåra folk via master, utan GPS? Polisen brukar väl göra det?

15. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Jag har svårt att se 9 miljoner svenskar med samma åsikt. Jag är inte en av dem t.ex. Om du vill att folk skall se vart du är, om någon har intresse av det, använd dig av Latitude, där utvalda kompisar kan se dig, och av Buzz, där alla kan se vad du skriver och var du är.

Se ovan. Men som följdfråga. Varför skulle detta vara något som Telia, för exempel, släpper till alla? Ser du inte integritetsproblemet i det?

16. Jens040

Jens040 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Förmodligen skulle 100% av landets inbrottstjuvar älska utvecklaren av en sån app...;-)

17. emil.s

emil.s Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, men sen finns det en viss skillnad mellan polisen och dig.
    Har man inte lärt sig det i skolan så lär man ju ha lärt sig den hårda vägen...