[appförslag] vv.se

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av mcslize, 20 sept 2009.

1. mcslize

mcslize Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 10 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 10 Pro Fold
    Hejsan

Finns det någon som håller på att utveckla eller utvecklar en app för vv.se
    https://www21.vv.se/fordonsfraga/
    denna tjänst?
    Nu när VV tar betalt för sms tjänsten så vore det kul att ha en app för det.
    Vore trevligt om någon som kan koda tog tag i det.

2. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Problemet är juh att all information, ägare osv, inte visas på nätet.

Dock kan man få all information till fax, vore juh grymt om nån skulle sätta upp en "virtuell faxlåda", dvs mail kopplad till faxnummer, och därifrån sen kunna "vidarebefodra" informationen till en app!

Som extra "bonus" i appen skulle man juh ha kamerasupport, dvs fota regskylten och tolka den ;)

/Jocce

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

VV har medvetet gjort den sidan svåranvänd för automatiserade program. För att få ut någon information från sidan måste man skriva av ett nummer från en brusig bild. Ett mänskligt öga klarar den uppgiften även om det innebär lite extra arbete, men det är svårare att automatisera uppgiften. Detta förfarande brukar kallas för captcha.

Med tanke på att VV har bemödat sig med att krångla till det på detta vis kan man nog befara att de har för avsikt att krångla till det ytterligare i fall någon skulle lyckas få till en automatisk OCR-funktionalitet som klarar av att hantera hela formuläret.

m v h Henrik

4. Berglund

Berglund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Om man inte lyckas med att få in bilden i appen - så användaren kan skriva in captchan själv ;)
    Beror helt på hur captchan är uppbyggd.

5. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Själv har jag funderar på en tjänst till vilken man kan smsa ett reg.nr. och få ett mobilnummer till svar. Hur smutt skulle det inte vara att kunna ringa till bilen framför och be dem gasa på lite?! :D

6. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    369
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Diskussioner om detta har varit uppe på tidigare om att göra vissa tjänster tillgängliga mobilt. Det som har varit problemet med detta tidigare är vissa delar ur PUL.

OT: Vägverket lades ner den 1 April 2010 och blev då Trafikverket tillsammans med Färjerederiet och Banverket. Fordonsuppgifter och liknande "ägs" av Transportstyrelsen :P

7. daz

daz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det finns en liknande APP för iPhone som polaren visade mig igår. Var den söker nånstans vet jag inte, emn den fick ut alla uppgifter du får från web'en.

Företagsreggade bilar står ägare på men inte privatpersoners pga PUL.
    Kanske dax att nån kontaktar den som gjort den appen å ser vad man kan göra till android?

8. drewi

drewi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
  9. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det som den där appen gör går absolut att göra i Android också, eftersom den bara skickar CAPTCHAt vidare till användaren. Men det känns lite meningslöst eftersom man inte längre får ut någon person-info. Jag menar... knappa in ett bil-nummer för att få reda på att bilen man tittar på är en grå Saab? Komigen.

Viss basic info går att få utan CAPTCHA åtminstone, för det finns det andra som gör (och även om de betalar för infon, så innebär det att det finns andra man kan använda som källa):

http://pub.adcenter.nu/Default.aspx?tabid=58&PageID=PublicCatalog&RegNo=hkg891&language=sv-SE

10. p123

p123 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

11. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Lite mer än så går det ändå att få ut från sidan (och iPhone-applikationen..)

Ägare (om fordonet ägs av ett företag), motorvolym, senaste besiktning, chassinummer, växellåda, mätarställning vid senaste besiktning med mycket mycket mera, ganska många bra att ha uppgifter om man är intresserad av att köpa begagnad bil om inte annat!

12. SweZor

SweZor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Borde det inte gå att sno informationen från mekonomens sida? Där får man fram samma info som finns i trafikverkets register, men utan att behöva använda sig av captcha... Har sett ett (webbaserat) gränssnitt som tar info därifrån, men vet inte riktigt hur det funkar. Sen skulle man kunna lägga till en knapp som automatiskt skickar det där betal-smset för att få fram ägarinfon. Blir ju lite knepigt med en app som tar betalt varje gång man använder den (om man bara använder SMS tjänsten) samma med om man skulle behöva mata in en captcha varje gång, som brukar vara rätt segt, speciellt på mobil.