[Appförslag] Windows remote filemanager

Discussion in 'Appförslag och idéer' started by spyvingen, Jan 7, 2012.

1. spyvingen

spyvingen Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Det enda jag för tillfället saknar på min TAB är att kunna flytta filer och packa upp filer som jag brukar göra på datorn om jag laddat ner något.

Så ett prog jag eftersöker är ett skal till windows egna explorer eller liknande så man kan drag and droppa filer mellan diskar och packa upp rar filer döpa om filer med mera på ett smidigt sätt så man inte behöver remota hela datorn för dessa prog blir alltid lite bökiga att pilla med har testat en del prog men det är för bökigt med muspekare långklick med mera.

Programmet skall alltså ha någon server som har tillgång till hela filstrukturen och skickar information till tabben om vilka filer som ligger i mappen och helst ta med högerklickskommandon som extrakt here med mera och när man väljer nåt i tabben skall informationen skickas via server till filsystemet som utför åtgärden.

Jag vill alltså inte ha ytterligare en remote programvara som simulerer mus med mera utan det skall visas som om filerna är på tabben.

Alltså så att du har hela din dators explorer i tabben.

Detta är det enda jag måste gå till datorn för att göra för tillfället.

Last edited: Jan 7, 2012
  2. spyvingen

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Ingen som nappar på iden? :(

Om det är nån mer som tycker det är en bra ide trots att ni inte kan koda själva så skriv gärna det så att utvecklare ser att det kan finnas ett behov av det.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns ju flera program som klarar det där, t ex ES File explorer. Det som du letar efter är en klient för SMB/CIFS. Sedan får du se till att dela ut datorns diskar i nätverket.

m v h Henrik

4. spyvingen

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Problemet med dessa utforskare är att om jag kopierar en fil från en disk till annan laddas den ner till plattan för att sedan laddas upp på den andra disken. Jag vill givetvis att allt görs på datorn och inte i plattan.

Programmet skall alltså bara säga till datorn vad den skall göra tex packa upp filer skall göras med datorns processor och inte plattans. Om man säger till plattan att flytta en fil skall den alltså bra skicka ett kommando till server programvaran på pc:n att flytta filen så sköter server programvaran själva flytten upppackning namnändringar med mera.

[edit]
    jag har kopierat ett avsnit av en serie nu och efter 10 minuter har 30% av 358mb kopierats vilket inte är riktigt ok. Gjorde samma flytt på datorn oc hela filen tog under 20 sekunder

Last edited: Jan 10, 2012
  5. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Smb/cifs är ett väl etablerat protokoll för att dela diskar i Windows-miljö. Naturligtvis blir det så att data från de delade diskarna "mellanlandar" i den klient som utför kopieringen. Att skriva ett nytt protokoll med ytterligare finesser och sedan dessutom implementera både klient och server för detta protokoll är en icke trivial uppgift.

Varför vill du då inte köra någon fjärrstyrnings-applikation som t ex använder VNC eller RDP-protokollen?

m v h Henrik

6. spyvingen

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Tycker att remote programvaror mest är tröga och bökiga att använda just till detta använder rdp till andra saker men tycker det är för jobbigt via rdp vnc eller teamviewer.

Min tanke med progget är ju bara att Android enheten skickar typ move c:/fil.fil to c:/mapp/fil.fil och sedan bara nåt litet py script eller nåt som tolkar det och utför åtgärden.

Och så skall server även skicka fillistor till Android så om jg väljer c: skall en lista med filer och mappar som finns där till Android enheten

Sent from my precious Galaxy tab 10

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Unified remote har en fjärr för File manager, har bara kopierat mindre grejer men kan inte tänka mig att det skulle gå via mobilen.

8. spyvingen

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Fungerer ganska bra med unified remote och hittade även nån windows remote.

Men dessa prog fungerar ju egentligen bara om du vill flytta en fil skall du flytta flera filer får du hoppa som en dåre mellan de olika diskarna och kopiera en åt gången.

Skulle vilja ha ett program som fungerar som dessa men att du kan ha en treeview till vänster och filer till höger med drag and dropp funktion.

Sedan saknas det stöd för att packa upp filer med i dessa appar.

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Du kan flytta mappar med Unified Remote. Fast jag misstänker att du vill kunna välja ett antal filer i en mapp och sen flytta dem inte flytta alla filer.

10. spyvingen

Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Ja precis en lite mer avancerad utforskade är det jag är ute efter så man kan sköta allt vi plattan så väl som packa upp filer och kunna sortera dessa i mappar på ett enkelt sätt tex märker 5 filer och flytta till en mapp och markera lite andra filer för att ta bort med mera.

Jag vill i princip ha windows explorer i plattan

Sent from my precious Galaxy tab 10