Apple kopierar från andra tillverkare/Sony?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Vischy, 27 jul 2012.

1. Vischy

Vischy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Detta är kanske inte direkt Androidrelaterat men med tanke på alla stämningar från Apple mot b la Google och Samsung så är detta oerhört ironiskt och jag kände att jag behövde dela med mig av det.

Apple har sökt ett patent på en handkontroll som är MYCKET likt Sony Playstations 3´s handkontroll. Den ska tydligen användas till Iphones och Apple TVs bland annat.

Om handkontrollen blir verklighet eller om patentet går igenom återstår väl att se...

http://www.psu.com/a016278/Is-Apple-ripping-off-the-DualShock-controller

2. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Patentet rör väl inte designen av kontrollen utan att den har möjlighet till att koppla upp mot andra iOS enheter? Men rätt dåligt av dem att välja en bild som är så uppenbart lik PS3ans kontroll.

3. Vischy

Vischy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag är inte insatt i patentfrågor men kan man ändra designen på en produkt i efterhand? I detta fallet, att Apple gör om prylen så att den slutgiltiga produkten ser ut som en Xbox-kontroll istället (bara ett exempel)?
    Men det lustiga är ändå hur dom gnäller över att andras produkter liknar deras egna, och dom själva använder andras produkter i deras patentsökningar.- designmässigt.

4. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
  5. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

ja det är klart att man KAN göra det.. men det kan betyda att man måste senarelägga släppet av produkten och för att inte göra sina kunder besvikna så är det nog inte så många som gör det

6. Methaniel

Methaniel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Om de söker patent på tekniken för kontrollen så kan de byta design hur mycket de vill, om de däremot söker ett "mönsterpatent" (läs patentera designen på en produkt) så blir de ju såklart låsta till den designen för att patentet ska gälla, dock söker man väl i 99% av fallen både mönsterpatent och teknikpatent när man lanserar en ny produkt med unik teknik och design.

Last edited: 30 jul 2012
  7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Precis vad jag hade skrivit in när jag såg att du redan gjort det. GAH! :)

Mönsterskydd är också, för att tillägga något, rätt lätt att komma ifrån. Det räcker att ändra på något litet så fungerar inte mönsterskyddet längre. Patent gäller inte design på det sättet utan funktioner.

I början var patent tänkt till att skydda orginalartisten ifrån att inte kunna tjäna pengar på sina projekt. Nu används de för att tjäna pengar. Patenttroll. Googla ni som missat hela soppan och varför den finns.