Apple....lite av en religion?!

Diskussion i 'Off Topic' startad av TheEdge, 8 mar 2012.

1. TheEdge

TheEdge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej på er!

Sitter just nu och tittar på Apple eventet från igår och tänkte att det vore intressant att diskutera lite runt den!

Innan jag skriver vidare så vill jag bara säga att jag INTE hatar apple eller folk som har deras produkter. Jag själv är en PC kille som har fastnat för android när det gäller mobila prylar. Jag försöker hänga med så gott det går och gillar att diskutera för och nackdelar när det gäller den ständiga frågan android/google vs android!

När det gäller apple så måste man ju verkligen säga att de lyckats skapa ett grymt stort företag som har extremt trogna kunder....det man undrar lite över är ju om kunderna betalar för en hype eller om det verkligen är så super duper som allt låter på dessa events! Jag får själv lite av en sekt känsla när man ser dessa filmer....pausade just för att börja skrivs detta inlägg.....eftersom känslan kom direkt när klippet startade och de började snacka om alla deras nya och fina butiker! Min tanke blev direkt....jag vill han en bra produkt självklart är det bra om det finns support och nånstans att gå och handla dem men de visar nästan upp dem som kyrkor! :)

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta....men iofs skulle jag själv väldigt gärna vilja ha en plats där man kunde sätta sig ned i lugn och ro testa en ny samsung htc eller liknade....fanns det en sådan plats så skulle jag troligtvis redan varit där! Men.....nu kommer mit men: Är det inte produkten som jag köper som är det viktigaste??

Allt detta handlar ju om deras affärside och marknadsföring....hur mycket tror ni att apple hade varit utan den?

Nu tänkte jag kolla vidare på filmen som är 72 minuter lång!! :) Säger även det en del tycker jag!

Vill med denna tråd bara lufta lite tankar och kanske skapa en intressant diskussion!

Jag återkommer när jag sett klart på filmen!

Mvh Edge

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

2. TheEdge

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Verkar ju rätt nice den nya ipaden men skulle nog aldrig kunna välja bort friheten med en android!

Iphoto såg också bra ut....finns det nått liknande till android?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

3. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

En Mac är ett verktyg. En PC (med valfritt OS) är ett verktyg. Jag använde i början på 90-talet PC med Windows men gick över till Mac OS och senare OS X. Det passade bättre för vad jag använde datorn till. Jag slapp en massa problem helt enkelt. Dessutom fick jag en snyggare möbel hemma. Jag hatar fula datorer. Kan jag få ett snyggt verktyg som har en central plats i mitt hem och i mitt liv så väljer jag det. Man kan säkert göra den omvända resan och slopa sin Mac och skaffa en annan burk. Smaken är som baken.

Att Apple skulle vara en religion tror jag knappast. Däremot har de varit underdogs en gång i tiden och sådant föder sympatier. Det skapar trogna köpare. Idag är ju läget ett annat, men företaget lever på gamla meriter och sin egen myt. Att de sedan gör konsumentvänliga och estetiskt tilltalande produkter ökar på hajpen. Företaget har sedan en väl genomtänkt strategi i att hålla en tydlig linje med produkter - det spretar inte så mycket - och de är väldigt trendkänsliga.

Nu kör jag med Android i både lur som platta. Apples iOs har verkat så kontrollerat. Men jag är inte odelat positiv. Friheten har sitt pris. Och hur fri är jag...egentligen? Jag valde aldrig att Samsung skulle pracka på mig en massa appar från Bonniers på min tab. De gick inte att ta bort (utan root) innan senaste uppdateringen. Friheten är inte helt fri. Valet är där trots allt: vilket företag och vilket OS säljer jag mig till?

4. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Vissa personer har en fallenhet för religiös fanatism. Vissa vänder denna fanatism mot religioner, andra mot fotbollslag och vissa mot t.ex. Apple. Antar att Apples marknadsföringsstrategi tilltalar denna typ av människor och Apple är väl inte dummare än så att de tar tillvara på detta tillfälle. Det betyder inte att alla, eller ens majoriteten av Apples kunder tillhör denna kategori.

Sedan måste man ju säga att Apple gör grymma produkter som oftast fungerar väldigt bra. Vissa människor har inget emot instängdheten och då är Apple ett bra alternativ. Själv tycker jag det är roligt att kunna skräddarsy min upplevelse så valet föll på Android för min del men jag tycker ändå Apples grejer är grymma. Använder en Macbook Pro som huvudsaklig dator och efter fiaskot med Transformer Prime blir jag lite sugen på en Ipad3.

5. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Tittar man på "Pirates of Silicone Valley" så får man ju verkligen intrycket av att Apple är en sekt. Men den filmen är knappast en dokumentär så hur sann den är vet jag inte. Jobs framstod verkligen som både cynisk och megaexcentrisk i den filmen :) Men det är en välgjord film så jag kan verkligen rekommendera den.
    Jag är inte alls förtjust i Apples grejer, Mac har jag aldrig haft själv, bara använt hos kompisar och visst, det är jävligt tjusigt men jag skulle aldrig punga ut med 20 lax när jag kan få en dator som funkar precis lika bra för hälften så mycket. Även om Mac tilltalar mig rent estetiskt så tycker jag inte att det är värt så mycket pengar.

iPhone, iPad, iPod, och allt "i"-vad det nu heter, gillar jag inte alls. Prylarna ser helt sterila ut och hela grejen med att ha en "i"-någonting är så överhypad att jag vägrar skaffa en.
    Är också tveksam till om det rent tekniskt är någon skillnad på Apples och andras prylar - after all, isn't everything made in China...?

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

En liten instickare om filmen. Det jag läst om det hela är att det är två fruktansvärt bra personifieringar av både Bill och Steve i filmen. Båda är knasigt märkliga på sina två väldigt ovanliga sätt.

Har sett något bild på Steve och han killen i huvudrollen vid någon premiär. TNT hedrade Steve genom att sända filmen igen.

Det känns lite som om allt det inte skulle hänt ifall det inte var en bra filmatisering av vad som hände och om hur de var som personer.

7. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Aha, där ser man. Då är filmen "godkänd" av genierna själva alltså.
    Jag tyckte att både Gates och Jobs verkade vara excentriska på både gott och ont. Jobs var kanske lite borderline crazy ibland :) men gränsen mellan geni och galning är nog tunn...
    Är för övrigt Noah Wyle, snubben från "Cityakuten", som spelar Jobs.
    Kan verkligen rekommendera filmen!
    http://www.imdb.com/title/tt0168122/

8. TheEdge

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej!

Först vill ja be om ursäkt att jag inte hunnit kommentera mer i denna tråd!

Men sen vill jag tacka för alla intressanta inlägg.

När jag menade Religion så menade jag inte så bokstavligt som ni har förstått, jag tycker att hypen är väldigt intressant! Som sagt det gör bra grejor men ibland så ser inte folk verkligheten i hype dimman, som tex att det i början inte gick att skicka mms från en Iphone trots att det funnits hur länge som helst på andra lurar. Är inte detta beteende märkligt? Folk blir verkligen lite som förblindade. Samma sak när de fick hotspot funktionen som android haft sedan länge! "Kolla här man kan dela ut sitt internet!!!" som om det var något nytt! :)

Det blir lite samma nu med Ipad 3, visst nu har jag ju inte sett en 3a men om man bortser från skärm och LTE så känns det inte som en så stor upgrade från ipad 2! Ipad 2 har ju ingen dålig skärm nu, menar jag! Ändå blir hypen så stor!

De har verkligen lyckats med detta från Apples sida!

Det känns som de nästan kan sälja vad som helst och folk står i kö! :)

mvh

Tommy

9. Sleepwalker

Sleepwalker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är bara nyfiken, vad anser du iPad 3 skulle innehållit för att vara "en stor uppgradering"?

Jag menar, en superskärm med upplösning 2048x1536 ( 263 ppi ), 512MB mer ram ( till 1GB ), 4G, förbättrad kamera, förbättrad grafik, det är en rätt stor uppgradering enligt mig.

Last edited: 12 mar 2012
  10. TheEdge

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ja det kommer ju massor med nya saker som är intressanta på mobil/tablet fronten. Här är några exempel som skulle varit mer nytt om vi nu ska säga så! :)

* Jag tycker att Asus PAD Phone koncept verkar bli nått riktigt nice.

* Kolla på transformer prime med det smidiga tangentbordet som även laddar plattan och den får en mer laptop look.

* Kanske lägga till en vanlig enkel microSD slotin som iofs inte är nått nytt men hade varit nytt för Ipads

* NFC....tror inte 3an har det.

Detta är ju bara några få saker, tycker du själv att det är nån större ide att köpa en 3a om du redan har en 2a? Jag menar det lär ju finnas en del nya paddor när LTE funkar över allt...då kanske vi är inne på Ipad 6 :)

Om man jämnför detta med min egna Samsung 10.1 platta som också nyligen har fått en ny version så har inte den heller nått nytt stort överaskande!

Den enda skillnaden där är att den vart det ingen super hype runt.....de tog lixom inte upp det på Nyheterna om vi säger så! :)

Det är detta som är så intressant med Apple.....super hypen! Folk blir som galna! :)

mvh

Tommy aka TheEdge

11. Sleepwalker

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag håller med dig på vissa delar. För de som äger en iPad 2 är iPad 3 inte en jättestor uppgradering. Dock för sådana som mig ( iPad 1 ) är det en rätt stor uppdatering, och något jag kommer att köpa.

SD-slot är något som en iOS-enhet aldrig kommer att få. iCloud är iOS' filsystem nu. Så om man förväntade sig det så får man bli besviken varje gång.

Anledningen till att hypen uteblir på Android-surfplattor är, tror jag, för att allt ser likadant ut. Har du sett en Samsung Galaxy Tab 10.1 så har du sett alla surfplattor med Android. Men, det finns undantag. HTC One X exempelvis, många ser fram emot den av flera anledningar:

1) Designen sticker ut 2) HTC Sense har blivit mer minimalistiskt 3) Känslan av kvalité 4) HTC har lovat att inte släppa en telefon varannan vecka

^ Blandade telefon och surfplatta lite där dock.

12. TheEdge

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag kan förstå att det blir en förändring för dig som går från en 1a till en 3a men det var inte riktigt det vi diskuterade utan nyheterna kontra hypen med deras nya produkt/produkter.

Om vi går vidare UTAN ATT LÅTA DETTA BLI EN PAJKASTNING mellan Apple och Android (finns så många av dessa ändå) så måste jag ändå påstå att ditt påstående om att alla android plattor ser likadana ut inte riktigt håller!

Det finns android plattor i massa storlekar, 5 upp till 10.1 det finns även i en massa olika modeller och stilar. Kolla in Sony plattan, Padphonen, Asus Prime, Flyer osv osv osv!

Men återigen så är det inte skillnaderna i vilken som är bättre eller sämre jag ville diskutera utan mer hur det kommer sig att hypen är så fenomenal när det egentligen inte har hänt nånting nytt! :)

Ja ni förstår nog hur jag menar!

mvh

Edge

13. Sleepwalker

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, ingen pajkastning, det var absolut inte det jag var ute efter. Jag måste tyvärr dra och träna nu, får se om jag hinner svara när jag kommer hem.

edit: hade några minuter kvar.

Jag kan tänka mig att hypen kretsar lite kring att produkterna från Apple är en sorts trendsättare. iPhone, iPad, MacBook Air och iPod är exempel på dessa.

14. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja det har jag också tänkt på. Men det bevisar hur överhypade Apples grejer är. Lägger man till smart marknadsföring, löfte om individualitet, stilren design, och en skapare som är lite mytomspunnen på ett charmigt excentriskt sätt, så faller folk för det.
    Såg en platsannons på Arbetsförmedlingen för ett tag sedan, jobbet var som sälja i en av Apples butiker och det stod helt seriöst att de sökte "världens bästa säljare av Mac - världens bästa dator, Apple gör världens bästa produkter på marknaden" osv, osv.
    Rätt selektiv information tycker jag, förvisso var det ju en text som Apple-folket säkert snickrat ihop själva med tanke på hur många gånger det stod något med "världens bästa" i den anonnsen (som för övrigt var två sidor lång), men det är ju verkligen ett övertygande argument.
    Själv satt jag och skrattade åt hela platsannonsen och tyckte det var urlöjligt skrivet.

15. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det är lite så att om man börjar med en iGrej måste man ha med resten. Apple har gjort att dessa fungerar otroligt bra tillsammans, men tyvärr oftast endast med varandra. Den stängda miljön fungerar då som en motivationsfaktor och när Svensson har skaffat hela kitet bryr de sig inte om den instängda miljön - de är för upptagna för att prisa hur bra allt fungerar.

Ganska smart tänk där, Apple vet hur man marknadsför.

16. Galaxy44

Galaxy44 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Exakt vad jag tycker också. Dvs att dem skapar ett behov av att ha en till exempel macbook eller den nyaste iphonen för att dem ska kunna samarbeta på ett "innovativt" sett... :thumbdown:

Sent from my Desire HD using Tapatalk

17. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Läs Steve Jobs självbiografi, oerhört intressant & ganska så roande + att man får en viss förståelse för hur Apples marknadsstrategi blivit som den är.

Via Tapatalk.

18. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Fick den i julklapp men har inte hunnit börja än. Kanske är dags nu. :)

19. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Läs den! Även Gates figurerar en del & förhållandet mellan honom & Jobs var ganska så roande, dom umgicks faktiskt en del trots sina olikheter i det mesta.

Via Tapatalk.

20. tulipan

tulipan Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag just skrev i en annan tråd på ett helt annat tema:

"Allt går att sälja med mördande reklam"

Apple har nu kommit så långt att de inte längre behöver göra reklam för sig, massmedia sköter det åt dem.

Sen är de jävligt duktiga på att förstå vad folk vill ha och attraheras av. Musen var tex Apples uppfinning. Användarvänlighet och design och du fångar de stora massorna.

Själv äger jag en ipod men that's it. Är uppväxt med pc och så inkörd i deras system att jag känner mig helt lost när jag sätter mig vid en mac.