Diskussion: Apple sågar Nexus 7 vid lanseringen av iPad mini, dom har en poäng

Diskussion i 'Google Nexus' startad av 2l8, 24 okt 2012.

1. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Jag är en stolt ägare av en Nexus 7 och jag ÄLSKAR den:-) men Apple har en poäng med jämförelserna de gör i videon.
    Det är inte många appar som är anpassade för tex Nexus 7. De flesta ser likadana ut som telefonappen fast utdragen.
    Jämförelsen mellan Google Chrome och Safari var lite pinsamt tycker jag. Nu använder inte jag Chrome för lagget och framförallt saknaden av fullskärm som Safari har numera. Mjukvaruknappar i alla ära men jag vill att dom försvinner vid surfning. Det skulle vara bra om man kunde svepa från nederkanten för att få fram dem.

Vad tycker ni?
    https://www.youtube.com/watch?v=mO5CeQPeqBw&feature=youtube_gdata_player
    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Last edited: 24 okt 2012
  2. svettipung

svettipung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Tycker det var pinsamt och desperat gjort av dem.

3. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Ja, inte likt Apple att jämföra sig mot konkurrenterna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

4. BMarkusK

BMarkusK Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Vilken video?

5. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag har kört några appar som är "anpassade" för plattor på min nexus 7, mail och prisjakt tex. Tyvärr så måste jag säga att de är sämre än motsvarande i icke-tablet format, det blir plottrigt och rörigt. Det kanske fungerar bättre på en 10" skärm.

Sedan är det ju så att alla android appar till stor del anpassas automatiskt till tablet formatet. Är skärmen stor så får listor etc mer utrymme, dvs mer information kan visas. Vad jag förstår av IOS så blir allt bara större om man har en större skärm, dvs det får inte plats mer information. Se tex på iPhone5, där apppar som inte är specialanpassade för den större skärmen får svarta kanter uppe och nere. Körde man android appar på en iphone5 skulle de anpassas automatisk till den större skärmen och dra nytta av den större ytan. Jag har redan sett ipad utvecklare diskutera eventuella problem med att knappar blir för små på den nya ipad mini - pga att IOS inte kan skala appar lika "smart" som android gör.

Min slutsats/åsikt är att android appar i mycket mindre utsträckning behöver anpassas för tablets, eftersom android appar redan från början är byggda för att klara olika skärmstorlekar och dpi:er. Det är därmed ganska naturligt att det inte finns så många appar som specialanpassats för tablets - för att det inte behövs, inte på en 7" tablet iallafall. En annan orsak är så klart att marknaden för android tablet appar i princip har varit obefintlig i jämförelse med ipad marknaden.

Vwirstam och 2l8 gillar detta.
  6. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

SORRY jag glömde infoga länken :-)

7. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Jag störde mig mycket på att chrome tar upp så mycket yta i jämförelse med ios. Hur svårt kan det vara att fixa samma funktion som xscope pro har!? Sjukt smidigt med både fullskärm och gester.

Kommer Google att införa gest för att dölja mjukvaruknapparna tror ni? Jag som tittar mycket på fotografier på internet blir galen på chrome då man inte ser hela bilden. Det känns riktigt surt med en 7 tums platta där mjukvaruknapparna tar upp 1¹/² cm vid surfning.

Titta på denna jämförelse tex

8. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Håller med helt här, Chrome är helt kass på att utnyttja skärmytan. Massor med värdefull yta går förlorad till notification bar, tabs, och skärmknapparna :-(

Notification baren kan dock slås ihop med de virtuella knappana om man ställer om plattan till 160dpi (kräver root), då skulle man spara en 10-15 pixelrader.

9. twk99

twk99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag upplever det på precis samma sätt. Iphone appar i Ipad ser riktigt dåliga ut, eftersom att de är anpassade till upplösningen på iphone. Android har inte samma problem eftersom att appar är byggda för olika upplösningar från början. För ipad är tablet-optimerade appar ett måste, på android är det inte så. Jag använder samma appar i min androidtelefon och i min nexus 7, de ser bra ut och fungerar bra i båda.

Däremot är det bra om androidapparna anpassas för tablet, som tillexempel Gmail som använder skärmytan på ett bra sätt i Nexus 7.

Tillägg: Apple lägger mycket fokus på skärmstorleken och plockar fram statistik som är till ipadens fördel. Det som de inte nämner är att trots den större skärmstorleken så har Ipaden lägre upplösning än Nexus 7. Ipadens pixeldensitet är låg i jämförelse med konkurrenterna vilket lär synas tydligt.

10. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Blev rätt sur när jag såg det, måste man snacka skit om motståndet för att se bra ut är man riktigt desperat. Det är alltid lätt att se bättre ut när den på andra sidan inte finns, man kan göra på samma sätt med fördelar för Nexus 7. Som tur är gör ingen det...

Skickat från min Xperia S

11. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Ett gott tecken att Nexus 7 hamnat som konkurrent.

MasterMas och droidbobby gillar detta.
  12. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu har jag bara erfarenhet av frugans Ipad2 och det stora problemet där är ju att Iphoneapparna inte ser kloka ut, tror fan att det behövs anpassade appar till den!

På min tab så ser ju mobilapparna klart bättre ut, i alla fall användbart.

Ett bra exempel på Ipad är ju spotify innan den anpassade appen kom, vilket skämt :-)

Sgs3 via Tapatalk

13. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Ville nästan spy när jag tittade på denna videon...så sjukt pinsamt.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

14. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Anledningen att Androidplattor är så kassa i förhållande till Ipad är på sätt och vis iPads fel.

iOS saknar skalning, så du måste göra en telefon app och en tablet app. Hade iPad Mini inte haft samma upplösning som iPad2 så hade man fått koda både mini och maxi appar för Apples tablets (Apple var smarta med andra ord).

Android har skalning och när du kodar kan du "berätta" för din app vad den ska göra. Är det mer utrymme till höger; lägger dit detta fältet, är det mer utrymme nedtill; lägga till detta fältet, osv. Sen kan man såklart göra åt andra hållet, finns det inte utrymme så gömmer du det i en meny. Självklart kan man även lägga med olika grafiska element så att appen kan plocka fram mer högupplöst grafik när det behövs.

En Androidapp kan alltså magiskt skala från 2" till 200" om man bara tar sig tid att bygga in det från grunden upp. Du kan även få appen att väldigt snyggt ändra sitt upplägg från porträttläge till landskapsläge. Att detta inte görs beror kort på 2 faktorer.

Dels så portas många appar, speciellt från större företag, mellan plattformar. Man gör app för iOS och sen portar man till Android. Därför fastnar man i iOS krav på 2 appar. Och ingen orkar/vill porta både telefon och tabletapp.

Den andra boven i dramat är tillverkarna. Androidtelefoner har länge lidit av begränsat utrymme att spara appar på. När man bygger en app för att fungera på alla möjligheter springer gärna storleken iväg. Och vem vill egentligen lägga in en 50 mb fil på telefonen när man bara har 100mb totalt?

Förhoppningsvis ser vi framöver att fler och fler utnyttjar Androids underbara system och när det väl sker så kommer det vara svårt att klaga på apputbudet :)

Jonsson och VoodooExtreme gillar detta.
  15. joff

joff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Platta:
    Nexus 7
    Sen är ju Ipaden dubbelt så dyr med, men det glömde dom bort att säga...

16. Shqipi

Shqipi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

"When the iphone is critized for being smaller than other smartphones, it's more professional. When the iphone is critized for being heavier than other smartphones, "it feels better in the hand" When the iphone is critized for having a smaller screen, it has better pixels per inch. And now, the ipad mini is larger, lighter and less pixels per inch than the Nexus 7...."

En kommentar från videon du länkade summerar det ganska bra.

17. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Då är det ju synd att inte fler appar skalas om med fler funktioner som tex förhandsvisning av olika saker tillsammans med en list I kanten. Om möjligheten finns att koda så, borde ju fler appar anpassa sig i tex landskapsläge eller på platta. Men det kanske kommer fler längre fram.

Nu har inte jag jämfört min Nexus 7 med en iPad 2, men jag har svårt att tänka mig att Nexus 7ans skärm är bättre trots högre upplösning.
    Är det någon som har båda plattorna i hemmet så kom gärna med ett utlåtande :-)

Jag kände dock spontant att iPad mini är helt fel ute med 4:3 utförande. Jag har nog medelstora händer och Nexusen är precis lagom att skriva på i porträttläge. Skulle kännas jobbigt att ha en bredare platta.

Man får ju säga vad man vill om Apple, men visst har dom lyckats bra med iPad mini när det kommer till vikten och tjockleken. Att den sen kostar lite mer det kan jag köpa. Dock skulle jag aldrig köpa en apple produkt:-) men för dom som skulle så:-)

18. plumse

plumse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har en Nexus 7 och frugan fick en Ipad2 via jobbet (hade hon betalat själv skulle det blivit en Galaxy tab)
    Enligt mitt tycke är kontrasten bättre på Ipad2 men jag får plats med mer information på Nexus pga högre upplösning trots den mindre skärmen. Detta är helt ok för jag har bra syn, men de som har sämre syn har såklart ett större behov av att zooma. Det behöver aldrig jag göra förutom när jag vill slippa se reklamen :mad:
    En annan sak jag noterat är att Nexus7:an scrollar bättre. Ipad2 flimrar i mitt tycke oerhört mycket (förmodligen en yrkesskada. Jobbar med CAD och har skärm och graffekort därefter...)
    Det är enbart kontrasten som är bättre. Resten är Nexus 7 mycket bättre på.
    Vad som förvånar mig med Ipad Mini är att den är så klumpig om man skall tro bilderna. Det är helt klart en kompromiss för att kunna köra existerande appar.
    Apple har helt tappat momentet och leder inte längre inovations-ligan.

2l8 gillar detta.
  19. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Får man fråga vilket sorts cad du jobbar med?

Skickat från min Xperia S

20. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Fan va nice att du kunde komma med en recension så snabbt :-) det förvånar mig att Nexus 7an står sig så bra emot iPaden. Är det fullskärm i browsern på iPad precis som på iPhone? Detta kom ju med ios6. Hur tycker du browserprestandan står sig mot safari? Som sagt laggar chrome mycket för mig. De ipads jag testat har knappt visat lagg över huvud taget. Det där med flimmer var en överraskning!

Något jag har undrat över sedan jag införskaffat Nexus 7an är varför det inte finns en möjlighet att ändra kontrast och sånt på telefoner och plattor. Det går ju på alla andra skärmar!
    Som amatörfotograf skulle jag vilja dra i curves i Photoshop för att få bra kontrast på skärmen :-)