Apple-tv Volymproblem

Discussion in 'Apple Allmänt' started by Pensionär2025, Jun 21, 2025 at 19:39.

1. Pensionär2025

Pensionär2025 Infant Droid Medlem

Hej jag håller på att bli tokig på en Apple-tv, Jag har 5 st Apple-tv dvs 1 till varje tv hemma, alla fungerar klockrent förutom den som jag har i köket (philips tv) på denna enhet kan jag inte justera volymen med Apple-tv fjärren, jag kan starta tv,byta kanaler och tv sängs av när Apple-tv stängs men ska jag minska/öka volymen måste jag använda tv-fjärren, problemet ligger nog i själva tv-apparaten för det hjälper inte att byta Apple-tv
    Någon som vet hur jag ska göra..
    Med vänlig hälsning, Micke

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    1.Har du programmerat den att styra volymen på din Philips. Du får du en ”profil”. Se en bild

2. Har det någonsin funkat på din Philips att styra volym med Apple TV-fjärr?
    Om så är fallet rekommenderar jag en omstart av fjärren. Har hänt mig flera gånger sista åren att TV på/av funkar via CEC men volymen bråkar. Se länk IMG_6469.jpeg If your Siri Remote or Apple TV Remote isn't working - Apple Support

bernard likes this.
  3. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Är Philips-TV:n kapabel att styras på det sättet och om ja är det aktiverat i menysystemet?

4. wmb

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Apple-fjärren är en multifjärr som kan styra bland annat volym via IR, så om det finns en helt vanlig fjärrkontroll till hans Philips så kan Apple styra den

Jag misstänker att hans andra 4 apparater är mer moderna och styrs automatisk via HDMI

5. Pensionär2025

Jag har aldrig fått fjärren att fungera på denna tv, Apple-tv är ny 128gb, Tv är ca 3 år gammal.
    Hittar inget inställningar på tv som hanterar annan fjärr, i Apple-tv styr Tv-apparater och mottagere PÅ
    Har gjort omstart av fjärren men ingen framgång

6. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du måste kolla i philips-tv om den kan styras via hdmi-cec och om det är aktiverat, saknas den funktionen så är det ir som gäller och det saknar jag kunskap om.
    Så här ser det ut på LG image.jpg

7. wmb

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    HDMI CEC på Philips heter ”Easylink”. Försök i din tv hitta inställningar för det

Titta även på denna länk Om volymknapparna på din Apple TV-fjärrkontroll inte fungerar - Apple-support (SE)

8. Pensionär2025

9. wmb

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det beror på just din TV. Ofta står det stämplat på baksidan vid porten, och ibland kan det synas i menyn just där easylink ställs in

10. wmb

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Kan visa vad AI säger i ämnet. Långt svar, kommer nedan

Philips' EasyLink, som är Philips' implementation av HDMI-CEC, kan användas för att styra Apple TV, men det kräver att HDMI-CEC är aktiverat på både Philips-TV:n och Apple TV. EasyLink gör det möjligt att använda TV:ns fjärrkontroll för att styra grundläggande funktioner på Apple TV, som att slå på/stänga av och justera volymen, förutsatt att HDMI-CEC är aktiverat.
    Här är stegen för att konfigurera detta:
    1. 1. Aktivera EasyLink på Philips-TV:n:
      • Gå till TV:ns inställningar, vanligtvis under Installation eller Snabbinställningar.
      • Leta efter EasyLink- eller HDMI-CEC-alternativet och aktivera det.
    2. 2. Anslut Apple TV:
      • Anslut Apple TV till TV:n med en HDMI-kabel.
      • Se till att Apple TV är påslagen.
    3. 3. Aktivera HDMI-CEC på Apple TV:
      • Öppna Inställningar på Apple TV.
      • Gå till "Fjärrkontroller och enheter".
      • Välj "Styr TV och mottagare" eller "Slå på din TV med fjärrkontrollen", beroende på om du har en ljudmottagare eller inte.
    4. 4. Testa:
      • Använd TV:ns fjärrkontroll för att se om du kan styra Apple TV. Du bör kunna slå på och stänga av TV:n och Apple TV samtidigt, och justera volymen.
    Om det inte fungerar kan det bero på:
    • Inkompatibilitet:
      Även om HDMI-CEC är en standard, kan vissa tillverkares implementationer ha problem med varandra.
    • Felaktig inställning:
      Kontrollera att EasyLink och HDMI-CEC är aktiverade på rätt sätt på båda enheterna.
    • Problem med fjärrkontrollen:
      Om du använder en annan fjärrkontroll än den som följde med Apple TV, kan det vara problem med parkopplingen eller kompatibiliteten