Fråga: Apple watch for kids - Family setup, kan barnet ha eget abonnemang?

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av MrMult, 27 aug 2024.

1. MrMult

MrMult Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!

Någon som blivit klok på hur Apple watch for kids (family setup) fungerar i praktiken?

Har läst mig till att eSim krävs, och att det även finns specifika eSim för smartwatches.

Verkar endast vara jättarna som erbjuder detta. Comviq, Telenor, Telia m fl.

Men, om man vill ha ett eget nummer till dottern så krävs ett helt nytt abonnemang + tilläggsabonnemang för klockan. Vad innebär Telias "for kids" erbjudande som övriga inte verkar ha - extra användare som får ett telefonnummer fast å samma abonnemang. Måste man ha detta, eller kan man lika gärna teckna eget abonnemang?

Vet någon om man kan teckna nytt abonnemang till barnet och klockan och än då få family setup att fungera på sambons telefon trots olika abonnemang? (när man kopplar klocka & abonnemang mot barnklockan)

Vad jag hittat hittills verkar Comviq billigast. Student 3 gb surf 105 kr/mån + 45 mån tilläggsabonnemang för klockan.

Last edited: 27 aug 2024
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är enbart Telia i Sverige som erbjuder detta. Ja, du lägger till en extra användare, men du behöver inte teckna ett nytt "fullabonnemang" och sedan ett särskilt "klockabonnemang". Klockan får ett eget nummer och du betalar enbart för klockans abonnemang.

Så här använder du Apple Watch som mobilklocka för barn - Telia.se

Hos alla andra operatörer behöver teckna ett primärabonnemang och sedan koppla klockan till detta abonnemang, så du behöver ha minst två abonnemang allt som allt.

Nu har jag dock ingen aning om vad en extra användare kostar på Telia/vilket abonnemang man tecknar för Apple Kids. Jag antar dock att priset blir det som gäller för "Extra användare" på vad man nu har för abonnemang hos Telia - någon här har kanske testat detta?

3. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Som jag tolkade ex comviq så måste klockabonnemangen vara kopplade mot ett huvudabonnemang. Förutom Telia då som verkar göra något liknande men kör "extra användare" istället? (så barnet kan få eget nummer på samma abonnemang som sin förälder?)

Förstår. Problemet är att sambon har Vimla idag och är väldigt nöjd med att enbart betala 80 kr/månaden.
    Telias abonnemang + tilläggsabonnemang för klockan antar jag blir en dyr resa?

Även om det verkar klart smidigast att kunna ha tilläggsabonnemang för barnet och styra allt direkt via sambons iphone.

Alternativet jag klurar på är som sagt Comviq 150 kr/mån och att använda en gammal iphone för family setup (med comviq-abonnemanget). För det kommer inte fungera med sambons telefon och Vimla-abonnemanget va?

4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du kan inte koppla upp klockan med Vimla öht, då de inte har stöd för det. Det fungerar ju däremot med Comviq som du säger. Dvs skaffa billigaste telefonabonnemanget de har+klock-abonnemanget.

Annars har Halebop också stöd för klockor, men jag tvivlar på att de är billigare än Comviq.

5. MrMult

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, men då måste jag ha en "offer iPhone", visst? Så att man har simkortet på en iPhone och sedan samma esim mot klockan.

Tycker det här verkar snurrigt. För Telias upplägg är att föräldern är kund och kan lägga till barnet på samma abonnemang och smidigare få upp i family setup? (utan offertelefon).

Eller kan jag använda sambons iPhone med Vimla och ändå köra family setup och koppla dottern mot comviq esim via den?

Annars har Halebop också stöd för klockor, men jag tvivlar på att de är billigare än Comviq.

6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du behöver bara göra det en gång. Dvs sätta in Comviq-SIM-kortet/aktivera eSIM i en iPhone, för att aktivera eSIM:et i klockan/lägga till klockan till ditt Apple-konto som en familjemedlems klocka. Därefter behöver du inte ha någon annan enhet aktiv än klockan för att allt skall lira. Dvs du kan ta bort eSIM:et/SIM-kortet från telefonen efteråt utan problem.

Jag har iofs inte testat själv vad gäller att lägga till klockan som en familjemedlem, men just nu kör jag min klocka på eSIM på en iPhone jag återställt efteråt. "Primär-SIM-kortet" som hör till abonnemanget sitter i en Android-lur.

7. bytat

bytat Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag hijackar den här tråden då jag står inför samma use case. Jag har själv Comviq och nu har jag beställt ett abonnemang till och en Apple Watch se till min dotter. Någon som har fått det att funka med att lägga till klockan som familjemedlem utan Apple Watch For Kids servicen? Supporten som jag pratade med sa att det iaf inte skulle vara några problem att stoppa i simkortet i sin egen iPhone temporärt för att ställa in esimet på klockan. Frågor utöver det hade hen dålig koll på och hänvisade till apple. Jag har en "offer"-mobil, en gammal iPhone XS, men ser gärna att den inte behöver användas då den säkert inte kommer stödjas längre från nästa iOS 19 uppdatering i augusti.

8. MacL3an

MacL3an Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har just gjort detta:
    1. Köpt ett abonnemang på Comviq.
    2. Installerat SIM-kortet på en Iphone
    3. Parkopplat Iphonen med en Apple Watch och lagt till ett "extra" eSIM på den
    4. Parkopplat Apple Watches med min egen Iphone (varpå den tappade kopplingen från steg 3)
    Allt verkade frid och fröjd (Apple Watchen kan ringa och ta emot samtal samt skicka iMessage), tills jag insåg att en Apple Watch kan inte skicka/ta emot SMS på egen hand (även om den är av cellular modell), utan kräver värd-iphonen är påslagen och uppkopplad!? Se fotnot 2 här.

Och eftersom värd-iphonen kopplades bort i steg 3, så verkar Apple Watchen inte kunna skicka eller ta emot några SMS. Funkar SMS för dig bernard?