Apples strategi med Iphone SE för att öka efterfrågan på surfplattor ?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Oceanic, 11 apr 2016.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 326
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo jag tänkte på det när jag satt på tåget, även då folk gillar stora skärmar så tror jag apple inser själva att dom har skjutit sig själva lite i foten, för deras försäljning att surfplattor har gått i graven.

Jag ser lustigt nog att många har köpt Iphone SE, är det bara jag som tror detta med att göra små mobiler "trendiga" igen är en strategi för att öka efterfrågan och behovet att surfplattor igen.

Jag hade en LG G3 5.5 tum temporärt i 3 månader under den perioden kännde jag behov av en surfplatta och köpte en, sedan när min Huawei Mate 7 kom tillbaka in från verkstadan för att bli lagad, då insåg hur stor skillnad det var mellan 5.5 och 6 tum, med 6 tum kännde jag inget behov av en surfplatta elängre medans med G3ans 5.5 kännde jag ett behov av det.

Jag har hela tiden sagt Iphone 7 kommer bli ännu större än 6an, när morsan klagar på att 6an är för stor säger jag vänta bara, dom kommer bara bli ännu större.

Men i och med Iphone SE är jag inte lika säker länge, och jag vet att Apple är väldigt smarta när dom lägger ut sina strategier, och alla vet att varför surplatte försäljningen sjunkit är för att mobilskärmarna har blivit större, Apple är så klart medvetna om det och kommer förmodligen för att pusha för att det blir trendigt med små mobiler igen, självklart kommer deras plus version finnas kvar.

Tror ni Iphone 7 kommer bli större eller mindre än 6an ?

Jag upplever små mobiler som bra "fest mobiler" dom ser bra ut i handen när sitter på bussen med en hand osv.
    Men för mig är smartphones inga telefoner det är en mini dator och man blir betydligt mer produktiv med större skärm
    samt att det blir en helt annan surf och media upplevelse. Jag är alltså på den sidan som vill ha större mobiler men jag tycker Huawei Med deras Mate 8 och Mate 7 har hittat den perfekta sweetspoten, detta tack vara liten dö yta för att få bra screen to body ratio.

Den stora faran som jag ser det är att oavsett vad Apple gör så kommer Android tillverkarna varken vi gillar det eller inte att apa efter Apple, så dvs trenden med större skärmar kommer alltså avstanna och istället gå mot mindre skärmar igen.

kalleboston gillar detta.
  2. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 172
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag tror att det storlekar vi har nu kommit för att stanna.
    Tycker att det är ett naturligt steg att gå tillbaka lite i storlek, det finns alltför få riktigt bra lurar i mindre storlek.
    Jag tror inte vi kommer hamna i ett läge där det inte kommer finnas 5,5-6" lurar.
    Markanden finns ju.
    Att Apple nu lanserar en lite mindre lur (i alla fall skärm) så gör det inte mig något att några Androids kommer efter.

jnsson gillar detta.
  3. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 326
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    När det kommer till yttermått så har vi nog nått gränsen ja, men speciellt apple har ju väldigt mkt ren döyta. För mig känns det som ett naturligt steg att göra telefonerna större,

Men jag tycker mig se att det är tufft och hipp att ha små smidiga mobiler igen, det var lite annorlunda förut när man tyckte stora skärmar som gav en bra anvädnare upplevelse var häftigt.

Hur som helst jag spenderar så mkt tid med mobilen unge fär 5-6 timmar screen on time per dag då tänker jag inte ha en liten skärm.

Så länge den ryms i fickor ser jag ingen anledning att ha så liten mobil.
    De gånger jag bara orkar använda mobilen med en hand (oftast på fyllan eller om man är riktigt trött) så kan jag använda one hand läget på min mobil som gör att jag når allt med tummen även på min 6 tums mobil.

Som sagt som jag sa det farliga är att alla apar efter apple om dom säger att det ska bli inne med små mobiler igen kommer alla följa efter.

Det är för och nackdelar med stora och små mobiler men jag personligen skulle aldrig kunna gå tillbaka till en mindre mobil en de 6 tums skämar jag har, de får gärna slimma yttermåtten men det blir såpass bättre anvädnar upplevelse när man har stor skärm. Blir något helt annat med mindre skärm bli mer som telefon uppevelse dvs det känns som man använder en handikappad minidator.

Jag gillar Phablets men den andra tråkiga trenden jag ser är att även dom blir större,
    Huawei P8 max på 6.8 tum , leTV senaste är 6.2 tum, flera phablets are släppts som 6.8 tum även lenovo ch för mig är 6.8 väldigt goofy, det finns en balans mellan funktionen och när det ser allmänt goofy ut, 6.8 tum är för stort helt enkelt. 6.2 är ett absout gränsfall men 6.0 är lagom (med Huaweis yttersmått)

4. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    477

MINA ENHETER

Tror att om Apple fick bestämma så skulle alla köpa deras större modeller oavsett pris. Tror inte de har en agenda med 5se så som du beskriver det. Tror inte de räknar med att några av dom som nu sitter med 6or kommer vilja gå tillbaka. Tror det finna ett LASS med människor som sitter på en Iphone 4 eller 5 som inte känner nått sug att uppgradera sig. Apple är inte rädda att dessa människor ska välja android istället, utan deras agenda är att de vill att dessa människor ska sätta sprätt på pengar och komma in i uppgradera-varanat-år-cirkeln igen.

Skulle Apple helst sälja en Iphone för 4k + en Ipad för 4k, eller en Iphone för 8k? Första alternativet såklart. Ja du kanske har en poäng. Men tror det är en liten poäng.

5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 326
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Mina föräldrar använda surfplattan väldigt mkt när ser hadd iPhone 5s sedan fick dom iPhone 6 via jobbet sedan dess har jag laggt märke till att dom använder plattan allt mindre...

6. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    En stor del av minskad försäljning iPads är ju att de håller så bra, folk är ju fortfarande nöjda med sina iPad 2 så de som vill ha surfplattor har redan och ser ofta ingen anledning att uppgradera.

HoardingDragon gillar detta.
  7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 372
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror inte att Apples strategi är att få folk att köpa fler iPads igen, utan för att återigen fånga upp en marknad som finns. Många har varit nöjda med sin iPhone 5s och äldre och inte velat uppgradera eftersom de tycker att de nya telefonerna är för stora. Genom att nu släppa en ny telefon, med liknande specifikationer som 6s - i mindre form - så kommer ju garanterat en hel del att uppgradera.

Tror att Apple siktar in sig en del på Android-användare också. Varför? Jo, det finns egentligen ingen stor tillverkare, förutom Sony, som gör en mindre telefon med motsvarande pressanda som toppmodellerna. Även fast det kanske inte verkar så, är det många som efterfrågar det.

Måtten på telefonerna tror jag kommer att stanna där dagens är, men vi kommer att få se bättre batterier, kameror och lite större skärmar.

Som det är idag finns det inte mycket man kan förbättra på en smartphone. Det går att göra i princip allt man behöver och att öka antalet processorkärnor ytterligare är inte något som ger någon större vinst vid vanlig användning. Det som tillverkarna förhoppningsvis börjar fokusera på nu framöver är bättre optimerad hårdvara: mer strömsnåla komponenter och större batterier samt mer användning av telefonernas utrymme. Mycket handlar om att "rätta till det som inte är så bra". Jämför man Galaxy S6 och S7 har ju det som var dåligt med S6an rättats till - samma sak med Sonys Z3, Z3+ och Z5.

8. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 326
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det känndes som Apple aldrig riktigt ville släpp Iphone 6s plus igentligen, utan det var igentligen
    Okej jag antar att vi inte får svaret på frågan innan iphone 7 släpps, är den mindre än iphone 6 så vet vi varför.

Det är därför det gått så jävla bra för apple för folk har köpt BÅDE en platta och en telefon.

Men ja en platta har betydligt längre livscykel. Av olika anledningar.
    EN stor anledning tror jag är att man inte använder plattans kamera i samma utsträckning många a köper ny telefon enbart för att få ny kamera tex. Ett annat problemet är att batteritiden blir sämre efter ca 1 år

Ska bli spännade och se men jag nästan satsa 1000 kr på att iphone 7 kommer bli mindre, då jag tror apple vill göra det trendigt med små smidiga telefoner igen, som alltid apple visar vägen..
    Iphone SE framgångar kommer bara öka sannolikheten.

Men vad jag tror Apple bör inse dock är att plattans glansdagar är förbi dom kommer aldrig kunna tjäna flera miljarder på plattor igen, som dom har gjort med dom 2 första generationerna, dels för att plattor håller mkt länge och dels för att det böjar finns så mkt andra alternativ på marknaden, det är inget som gör Ipad som mkt bättre idag, och framför allt inte om man har en android telefon och är inne i det ekosystemet

9. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Om Apple vill sälja en telefon för 8k eller telefon och platta för 4k styck?
    Inget av valen. Apple vill sälja en telefon för 8k plus en platta för 4k självklart. Vinsten per telefon är högre på 8k telefonen än på en 4k telefon. Enda orsaken att apple vill sälja 4k telefonen är att få personer som annars skulle köpa andra märken att istället skänka pengarna till Apple.

HoardingDragon gillar detta.
  10. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 326
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    I fallet med Iphone SE, så designas deras produkter med ett enda mål dvs att få så stor vinst per såld enhet som möjligt, när det gäller Iphone SE så är de flesta av delarna i telefonen från 5s och 6s, varav 5s är påväg att utgå från sortimentet och dom vill däför bli av med så många delar som möjligt.
    Det är nog därför dom valt att sälja den såpas billig.

Jag tycker det är okej av Apple att släppa denna telefonen, problem är dock att dom gjorde ett stort event av detta, detta tror jag skadar deras varumärke, många av dom som var på eventet sa att det var det sämst på 15 år, problemet är att dom försöker framstå Iphone SE som en inovativ produkt när det igentligen är 6s i 5s skal.

11. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Att förlänga batteritiden med 4" vore ju intressant. Dvs att telefonen inte behöver bli större för att förlänga batteritiden. Själv har jag iPhone 5S & iPhone SE. Så den nyare har längre batteritid. Sedan kunde ju kamerona förbättras. Min iPhone 5S har inte förbättras. Kameran är lika usel nu så som den var ny. Så tur att iPhone SE har bättre kamera.

12. Eddo

Eddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ser att tråden är gammal, men då det ändå är ett intressant ämne så fortsätter jag gärna med diskussionen.

Jag tror inte att varken Apple eller Android-tillverkarna kommer att gå tillbaka i skärmstorlek. Däremot tror jag att det Apple gjort med SE kommer att efterföljas av fler tillverkare. Som någon tidigare nämnde är det i princip bara Sony som tidigare släppt mindre telefoner med toppspecifikationer, men nu ser Apple (och säkert fler i fortsättningen) en marknad för det, där folk valt att inte uppgradera på grund av att de helt enkelt inte gillar de större skärmarna. Detta är nog en större marknad än man kan tro, då Apples mindre modeller (5s och tidigare) nu börjar bli gamla, och för att inte tappa dessa kunder är och var SE ett väldigt smart val.

Dock är marknaden för större mobiler (runt 5-6 tum) säkerligen ännu större, och så länge efterfrågan på dessa mobiler finns kommer nog ingen av de större tillverkarna att slopa dessa mobiler. Jag tror inte heller det har att göra med att Apple bill sälja fler iPads, om något så tror jag Apple kommer satsa mer på sina iPad Pro-versioner (runt 12"), istället för deras gamla mindre versioner. Alltså, att surfplattorna växer för att öka skillnaderna mot telefonerna.