Applikation för att spela filmfiler (AVI, MKV, DivX, Xvid mm)

Diskussion i 'Applikationer' startad av Droid_221, 22 sept 2009.

  1. Droid_221

    Droid_221 Guest

    Letar efter en app där man kan spela upp AVI (Divx och Xvid), MKV och andra filmfiler. Någon som känner till någon bra? Har läst att VLC inte kommer göra någon app på ett bra tag och att där är en app som heter CorePlayer på väg, men den kostar. Men bara den funkar så har jag inget problem att köpa den så fort vi får tillgång till det i Sverige. Så länge, är det någon som känner till någon sådan app?
     
  2. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    finns ingen som kan köra DivX eller Xvid osv förrän något kodat en fungerande decoder för dem tyvärr, VLC e open-source och det e folk som jobbar på att fixa det till Android men kommer ta tid.
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    105

    MINA ENHETER

    Komplikationen är att man måste göra codecen i Java om man inte skall instellera en binär på en rootad telefon...
    ...och hur stor är marknaden för denna lösning?

    Jag tror att den senare lösningen kommer, men det är ju lite minnesbrist också...
     
  4. mrbowmore

    mrbowmore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så man kan alltså uteslutande endast köra java, det går inte att skriva en encoder i exempelvis C och få det att lira?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 185
    Mottagna gillanden:
    47 226
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Archos kommande mediaspelare skall kunna köra MKV , Xvid, Divx m.fl. format under Android och det bör rimligtvis vara hårdvaruavkodat, något som förstås inte är möjligt om man bara har den virtuella maskinen att tillgå, man får nämligen ingen åtkomst till hårdvaran. Kanske Archos Android-implementation är något som går att portera?

    Många fick ju upp hoppet när Google lanserade NDK:n, native development kit, problemet här är dock att man fortfarande är praktiskt taget utelåst från hårdvaran. Detta måste göra det smärre hopplöst att få till någon vettig videoavkodning. Vill minnas att Nvidia beklagade sig högljutt över detta då de ett tag var intresserade av att köra Android på sin Tegra-plattform för netbooks.

    För närvarande sker allt i mjukvaran, grafik, videouppspelning etc. vilket tyvärr gör Android till en usel multimediaplattform, vi får se vad som händer i framtiden. Så vitt jag vet har Google själva inga uttalade planer på några ändringar här, utan man får förlita sig på telefontillverkarnas goda vilja att utveckla egna lösningar.
     
  6. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    105

    MINA ENHETER

    Notera dock att Java inte nödvändigtvis är dåligt att skriva Codecar i (även om det naturligtvis blir bättre prestanda i ett lågnivå-språk utan interpretator, som C), problemet är snarare portabiliteten (det som egentligen skall vara Javas styrka). Ingen skriver Codecar för andra plattformar i Java och därför så finns det ingen portabilitet av dessa. Hade de däremot funnits så hade det varit en rejäl fördel istället...

    Notera även att NDKt skulle gå att använda för att utveckla Codecar i C till Android, men man kan inte installera dessa som vanliga program (om jag förstått det rätt i alla fall), utan NDKt är mer till för telefontillverkarna så att dessa kan specialisera sitt OS med hjälp av binärer som då blir plattformsberoende.

    Att ha applikationer som inte är beroende av hårdvaran (CPU mm) är ju en välsignelse såväl som en förbannelse...
    ...man får ta det goda med det onda...
    ...och Google är nog inte helt bekväma med att tillåta utveckling av binärer för tredjepartare då det skulle göra att applikationer/bibliotek inte fungerar på alla plattformar....
     
  7. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att det ska gå, men har väldigt dålig koll så...

    Opencore ska de köra med som har en codecs att göra. Jag tycker det verkar galet med java-codecs iaf. :)

    Se referens: http://osdir.com/ml/android-platform/2009-08/msg00127.html
     
  8. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    http://www.engadget.com/2009/09/15/archos-phone-tablet-teased-android-4-3-inch-touschscreen-1ghz/

    Är det verkligen rimligt att tro att det gäller även för denna fån eller kan det vara så att dom siktar på 2.0 av Android och då finns native stöd för hårdvarustödd avkodning?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 185
    Mottagna gillanden:
    47 226
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Archos A5 respektive deras Phone Tablet verkar bygga på samma hårdvara och kommer nog med stor sannolikhet att ha stöd för hårdvaruavkodning av ovan nämnda videoformat. Hårdvarutillverkarna har förstås helt fria händer med Android och kan i stort göra vad de vill med det.

    Precis som pacman skriver, så har Google inget intresse av att ge utvecklare möjlighet att utveckla applikationer som är kodade för specifik hårdvara och något som är en anledning till varför man valt att gå vägen med den virtuella maskinen, dvs merparten av alla apps skall fungera oberoende hårdvaran. Undantaget från detta vore väl specifikt spel som kräver stöd för en viss OpenGL-standard.

    Nu vet jag inte vad som är möjligt med den senaste versionen av OpenGL ES 2.x, men om man med hjälp av denna API kunde åstadkomma hårdvaruacceleration av både video, flash och användargränssnitt hade det förstås varit häftigt om det kunnat leta sig in i Googles officiella build. Något sådant lär vi dock inte få se i Android 2.0 om det som sagt ens är möjligt.
     
  10. Droid_221

    Droid_221 Guest

    Tack för alla svar. Nu vet jag lite mer.